Joakim Jakobsen 2017


Ord der formede Danmark.

Her er eksempler på årets ord gennem 1500 år.
“Takt og tone” var ikke til at komme udenom i 1918. I dag er forfatterens navn simpelthen synonym med Takt og tone.
Desværre gør det så også at Emma Gads andre vægtige projekter bliver trængt lidt i baggrunden i det almindelige kendskab til admiralinden.

Titel: Ord der formede Danmark
Forfatter: Joakim Jakobsen
Sidetal: 566
Udgiver: Lindhardt og Ringhof
År: 2017
ISBN: 978-87-11-45243-1

Find bog, e-bog og lydbog her



1918
Det er ikke nok at have penge for at gøre det gode selskab. Usleben adfærd afslører skånselsløst outsideren midt i en streng protokol af gode manerer, indlært i et samfund med hårde klasseskel.
Det handler om at falde smidigt ind i den fælles musiceren, og dét kræver træning. Forfatteren og journalisten Emma Gad valgte musiktermen i sin bogtitel, da hun i 1918 bød samfundets opkomlinge velkommen i den dannede selskabelighed, der havde en ringmur af uskrevne regler som forsvarsværk mod pøbelen. Nu skrev Gad etiketten ned.
Publikum var det forholdsvis store antal mennesker, som havde opnået pludselig velstand under Første Verdenskrig. Gullaschbaroner blev de kaldt. Allerede i 1915 skrev Palle Rosenkrantz romanen “Gullash-Hansens Rejse til Petrograd”, hvor han beskriver “den danske Gullaschadel af Efteraaret 1914”.
De fleste nyrige tjente deres formuer på aktiehandel og skibsfragt, der boomede i det neutrale og lystigt summende Danmark, men de fik navn efter konservesindustrien, som leverede tvivlsom færdigmad til de tyske skyttegrave. Ved krigens udbrud fandtes 21 konservesfabrikker i Danmark, i løbet af krigsårene kom antallet op på 148. Over hele landet tjente mejerier og slagterier også store summer på at levere smør og bacon til den britiske side.
Murermestervillaer skød op overalt, og folk med nye penge ville til bal i den borgerlige. Og her kom Emma Gad til hjælp med sin demokratisering af adfærdskoden. Meget uretfærdigt er Gad siden blevet fremstillet som spidsborgerlig hattedame. Hun var faktisk ganske frisindet og var både en vigtig organisator i kvindekampen og en dygtig dramatiker.
Emma Gad gav sin bog undertitlen Hvordan vi omgaas. Hun understregede, at “Formløshed er ikke ensbetydende med Frisind men kun en tarvelig Forfalskning deraf”. Hun agiterede for “Hensynets Regler”, og i fororet lyder de første tidløse bud: “Vær ikke snobbet. Vær ikke vigtig. Vær ikke underdanig. Vær fordringsfuld overfor Dem selv men ikke overfor andre”.