Kvindernes Udstilling anmeldelse 1

Dagmarteatret (AD 1883)


Alt forløb pænt og net og pynteligt, men heller ikke stort mere som Helhed taget; kun den ny Ballet “I Rosentiden” naaede en Del ud over det jævne.

Komponisten til Balletten »I Rosentiden« bliver i denne podcast portrætteret både før og efter deltagelsen i Kvindernes Udstilling.

Politiken, 29. august 1895.
Den gamle Digterinde Fru Magdalene Thoresen aabnede Højtideligheden med en af Fru Nyrup fremsagt Prolog, der i alvorsfulde og vægtige Ord drøftede det immer lidt intrikate Forhold mellem Mand og Kvinde, et Forhold, som Naturen aabenbart i sin tid ikke var ganske heldig med at ordne. Fru Thoresen er, da hun skrev sin tankefulde Prolog, rimeligvis gaaet ud fra, at her ved disse Forestillinger vilde Kvinderne benytte Lejligheden til at slaa et opsigtvækkende Slag for det, der kaldes deres “Sag”.
Imidlertid har de øvrige Assisterende ingen Tilbøjelighed haft i denne Retning. Der gemte sig i Forestillingen i Aftes ingen drilsk eller udæskende Alvor, ingen kampivrig Idé.
Det hele var fra først til sidst elskværdig Dilettanteri. Morsomheden bestod væsentlig i, at Damer spøgende forsøgte sig paa Felter, der ikke er deres daglige og rette Tumleplads.
– – –
Naa, man maa tage Forstillingen, som den var anlagt, ikke som den gamle Alvorsdame Fru Thorsen lidt desorienteret bebudede i sin Prolog, og som man maaske selv paa Forhaand havde tænkt sig den.
Det var en Spøg, vilde intet andet være. Ellers havde det jo været rimeligere, om f. eks. Fru Emma Gad i Stedet for at komponere en Ballettekst, havde bragt sit dybtfølte og tænkte, aldrig her opførte “Et Forspil” frem paa Scenen. Og ellers havde man ikke tyet til den Dilletant, der har begaaet Spøgen “Maa han komme?”, men havde f. Eks. søgt at formaa Fru Amalie Skram til at medvirke.
Mindst har vi Mandfolk dog Grund til at klage. Forestillingen i Aftes kunde umuligt vække vor Nidkærhed. Den syntes mest af alt beregnet paa at være et sødt Koketteri til Bedste for os.
– – –
Der er ingen Sammenligning mellem Maa han kommes Hjemmelavethed og I Rosentidens erfarne Skrædersnit.
Og var der overhovedet nogen dybere Idé i Forestillingen i Aftes, maa den søges i denne Ballet, der dokumenterede, at Balletkunsten ikke blot kan undvære, men allerhelst bør undvære Mandfolk. Hvilken Behagelighed at slippe for alle de skaldede og tykmavede Herrer, der ellers udgør en af den danske Ballets væsentligte Bestanddele. Her var, med en enkelt Undtagelse, lutter pæne, yndefulde og smukke Damer. Denne Ballet, der anførtes af Frk. Valborg Jørgensen og Fru Emma Nielsen som Elskerparret, bar med Rette Navnet I Rosentiden.
Balletten er fikst opbygget i Rokokostil af Fru Emma Gad over et nitouchagtigt Motiv, og Fru Tardini Hansen havde arrangeret en Række virkningsfulde Danse, der alle handlede om Kærlighedens altbesejrende Magt, og hvori paa den nydeligste Maade stadig et Kor af allerkæreste Amoriner greb ind.
Utvivlsomt maatte Balletten med Held kunne overføres paa det kgl. Teater. Den trænger kun til Beskæring hist og her. Ikke blot Fru Emma Nielsen som den porcelænslækre Chevalier-Elsker og Frk. Valborg Jørgensen som den sommerfuglelette Elskerinde, men ogsaa Fru Anna Harboe som en mørk og grusom Diana nød berettiget Hyldest. P.N.

Musikken
– – – Thekla Griebel hedder som bekendt den unge Dame, der har komponeret Musikken til I Rosentiden – og hun havde baade Fornøjelse og Ære af dette sit første offentlig fremførte Arbejde. Naar Balletten gjorde saa megen Lykke, som Tilkfældet var, kan Frk, Griebel rolig tage en hel Del deraf til Indtægt.

Fru Emma Nielsen som Chevalieren i BallettenAt Fru Emma Nielsen, der ellers altid er Elskerinde, i Aftes var Elsker, giver straks Karakteren af Forestillingen. Naar det mest mandhaftige ved den var Teatrenes skønneske Frue, forstaar man, at den maa have haft et udpræget feminint Præg.
Man sporede ogsaa straks de fine Damehænder i Arrangementet. Hele Balkonen og Orkestret var dekorrerede med Blomster, først og fremmest med de pragtfulde Solsikker, som vore Damer, de bly Violer, i deres Udstillings pompøse Anledning har valgt til Symbol.

Fru Emma Nielsen som Chevalieren i Balletten.

Og paa Dirigentstolen i Orkestret, hvor til daglig i Sæsonen Hr. Stocman troner i selvsikker Tryghed, sad Fru Ophelie Olsen i hvidklædt Benauelse omgiven af sin hvide Due-Garde.
Den fineste Lady i Verden, Prinsessen af Wales, der har krænket tyve danske Lægers Patriotisme ved at stille sig i Spidsen for Indsamlingen til Mindesmærket over deres Landsmand og Kollega Vilh. Meyer, beærede Forestillingen med sin straalende Nærværelse. Han ledsagedes af vor for Haandarbejder og kvindelige Dyder berømte Kronprinsesse, af sine yndefulde Døtre, hvoraf den ene siges at være bestemt til en Gang at overtage Stillingen som det danske Folks Moder, og Prinsesse Louise, den fuldendte Type paa en hyggelig og sød kjøbenhavnsk Ungpige. Det spiller ved denne Lejlighed en mindre Rolle, at ogsaa Kronprinsen og nogle andre mandlige høje Herskaber var tilstede.
De kongelige sad i Fremmedlogen med Anneks til Højre. I Balkonens Midterloge bredte sig alle de udmærkede og berømte Damer, der som Komité-Formænd har forestaaet Kvindernes Udstilling.
Paa forreste Række den lille matronagtige Gehejmekonferensraadinde Buch og den utrættelige Solsikke Fru Emma Gad.
Men, skjult i Parkettet, sad Frk. Zahle.
Vil man vide, hvem der ellers var i Teatret?
I Parterret dominerede Fru Baronesse Reedtz-Thot med sin Mand Kensejlspræsidenten, I Parkettet saas Fru Bardenfleth, født Vartov-Brandt, med sin Kultusminister og Fru Eugen Petersen med sin nys hjemvendte og øjensynlig rekreerede Politidirektør.
Er det forøvrigt nødvendigt at remse Navne op? Tvivler man om, at Fru Elise Halkjer forherligede Festen med en af sine berømte Rober? Og skulde Etatraad Gamél ikke lade sin gule Rose skinne dér, hvor hans elskværdige Frue er en af de mest fremragende Blomster?
Alt hvad der duer i Kjøbenhavn af Kvinder, var mødt, og adskillige af dem havde undt deres mandlige Paarørende den Adspredelse at komme med.
Festkomitéen havde i Forvejen offenligt opfordret Publikum til at møde festsmykket. Der udfoldedes da ogsaa en ligefrem overvældende Luksus i lyserøde og gule Silkeliv. Nederdelene, der jo ikke gør sig videre bemærkede i et Teater, var holdt i en mere afdæmpet Stil. Og de fleste Herrer optraadte af Beskedenhed i Jakke eller Frakke.
Allermest beskeden var dog de Herrer, der havde hjulpet med at sætte Damernes Forestilling i Scene. De listede stille om i Krogene.
Og paa det med bly Violer og beskedne Gaaseurter smykkede Program fandtes intet mandligt Navn.
Redivivus.


Horsens Folkeblad, 29. august 1895.
LÆS HELE ANMELDELSEN


Dannebrog, 29. august 1895.
LÆS HELE ANMELDELSEN


København, 29. august 1895.
LÆS HELE ANMELDELSEN


Social Demokraten, 29. august 1895.
LÆS HELE ANMELDELSEN


Bornholms Tidende, 30. august 1895.
LÆS HELE ANMELDELSEN


Fyens Stiftstidende, 30. august 1895.
Aftenen sluttede med en temmelig omfangsrig, original Ballet i to Akter: “I Rosentiden”. Musikken, der er særdeles virkningsfuld og paa flere Punkter helt ypperlig, skyldes Frk. Thekla Griebel, der forud har udgivet endel Sangkompositioner. Texten, der omfatter mange nydelige Arrangementer og flere gode Ideer, er paa saa habil Haand som Fru Emma Gads, assisteret af Fru Tardini-Hansen. Balletten hvori man saa en Række af det kgl. Theaters Ballets bedste Kræfter med Frk. Valborg Jørgensen og Fru Harboe i Spidsen, modtoges med stærkt Bifald. Særlig morede det at se Skuespillerinden Fru Emma Nielsen danse en ung Greves Parti.