Kvindernes Udstilling anmeldelse 2



Politiken, 30. august 1895.
I Aften slaar Teaterkvinderne Hovedslaget: Opførelsen af Frk. Lagerløfs: I St. Anna Kloster. Den svenske Forfatterinde har fra Gösta Berlings Saga et saa smukt literært Navn, at man er meget spændt paa at se hendes første Forsøg paa Scenen.

Selvfølgelig er der i Dramaet den samme Luftning af Æventyr og Vildskab som i de Wärmlandske Fortællinger. Forhistorien til St. Anna Kloster er et blodigt Sammenstød mellem to Brudetog – saa blodigt, at der af de to Brudepar kun bliver ét tilbage; det ene Tog mister sin Brud, det andet sin Brudgom. Men de to overlevende synker i en vild og blodtung Sanserus i hinandens Arme. Og over de Dræbtes Lig drager de forenede Brudetog til Kirken og fejrer det sære og syndelige Bryllup.

Man paastaar, at der paa Baggrund af denne romantiske Historie kan udvikle sig stærke dramatiske Konflikter. Og fra Gösta Berling véd vi jo, at den lille, stilfærdigt udseende svenske Dame har en levende Fantasi. Vi skal ikke røbe Indholdet af Dramaet, der, efter hvad man siger, skal have været lige saa stemningsguldt som dunkelt, og som derfor Fru Emma Gad og – vender Eder om, alle I smaa Damebilleder – Hr. Bjørn Brørnson har underkastet en rutineret Bearbejdelse.
– – –
Fru Gad, der har været Mester for Attituderne, har ogsaa tilberedt Desserten, den lille Spøg, der hedder Hos Dameskrædderinden, og hvori Fru Anna Petterson-Norrie er Hovedpersonen. En Del Provinsdamer og Kjøbenhavnerinder træffer den henrivende smukke Sangerinde hod Dameskræderinden, overvælder hende med Komplimenter og bevæger hende endelig til at synge et Par Viser. Det er alt. Men kender vi Publikum ret, vil det være henrykt over at faa Fru Norrie præsenteret i en saa flatterende Ramme, og naar hun endelig – i en svensk Slutningsvers af Frk. Lagerlöf – paa Kvindeudstillingens Vegne henvender sig til Publikum, er Sukcessen sikker. I alt Fald for Fru Norrie.
Domino.

Dannebrog, 31. august 1895.
Huset.
De samme Guirlander og Blomster slyngede sig i Aftes om næsten det samme Publikum, som overværede den første Forestilling.

I Kongelogen saas Hs. kgl. Højh. Kronprinsen med sine tre Døtre og prins Harald. Logen ved Siden af var optaget af Publikum, og de smaa Marskalinder, som for Resten ikke havde andet at gjøre end at løbe frem og tilbage under Forestillingen og lege Tagfat i Mellemakterne, var forsvundne fra den Balkonloge, hvor de tog sig saa smukt ud i Onsdags. I Parkettet saa først og fremmest de ængstelige Ægtefæller og Fædre og Forlovede, hvis Hustruer og Døtre og Kjærester medvirkede ved Forestillingen. Højesteretssagfører Rée saa bleg, men fattet ud, Kammerjunker Lindholm havde et søsygt Blik, og Hr. Jacob Jacobsen gjorde nogle henrykte Attityder, da hans Forlovede, Frk. Olivia Jørgensen, traadte sine sirlige Pas, medens Kommandør Jacobsen og Frue andægtig lyttede til, da Datteren, Frk. Eina, med høj og tydelig Stemme fra Scenen forelæste noget lignende som den Fællesmeddelelse, som Komiteen for Kvindernes Udstilling havde ladet tilflyde Bladene om Ida Brun Atituder.

Ellers saas paa Tilskuerpladsen, foruden Professor Peter Hansen, Børsmatadorer som Statsraad Claus Smidt og Vexelmægler Lerek, d’Hrr. Wessel & Vett, Kontorchef Schavelia, Axel Prier m. fl., elegante Bourgeoisidamer som Etatraadinde Ruben med Døtre og Legationsraadinde Brun, theaterinteresserede Elementer som cand. jur. Marius Sødring og hans Søster, Professorinde Godfred Christiansen, populære Kjøbenhavnerudgaver som Forlæggeren Grøn og Forfatteren Carl Møller og mange, mange andre, som fortjente at nævnes, hvis Pladsen tillod det.

Fru Orphelline Olsen havde i Aftes kun valgt Smaating og havde derfor lettere Spil mod sin hvidklædte Hjord, som strøg saa sart og indtagende Bue og gjorde megen Lykke.

Forestillingen.
Til en Begyndelse saa det en Smule tvivlsomt ud for Kvindernes anden og sidste Theateraften. Den kjendte svenske Forfatterinde Frøken Selma Lagerlöf er ikke Dramatiker, og hendes middelalderlige Tidsbillede “St. Anna Kloster” var en overmaade indviklet – og langstrakt – Historie, der nu og da satte Tilskuernes Taalmodighed paa Prøve og nu og da løb Fare for at gjøre det frygtede Skridt fra det sublime ned efter.

At genfortælle Stykkets Handlind vilde her være til ingen Nytte. St. Anna Kloster vil næppe blive set af andre end Gaarsdagens Publikum, og dette fik vel nogenlunde Rede paa Intrigen tilsidst. Vi skal kun antyde saa meget, at det drejede sig om et Kloster-Interiør omkring Aaret 1400. Et Par Aar i forvejen har to Bryllupstog stødt sammen paa Vej til Kirken. Den ene Brudgom og den ene Brud dræbes, men den tiloversblevne Enkemand og Enke holder i Trods og Vildskab saa Bryllup med hinanden. I Brudenatten faar imidlertid Bruden Skrupler og tyr til et Kloster. Brudgommen mistænkes for at have dræbt hende og kastes i Fængsel. Efter tunge Lidelser mødes de her paa ny, og Lidenskaben slaar atter ud i Flammer. Frivillig følger hun nu sin Elsker ud i Livet.

Frk. Olivia Jørgensen som Ida Brun.

Der er baade Stemning og Lyrik i Stykket, men Digterens Vinger slaar alligevel ikke til for den Flugt, de blodige Tider og de stærke Lidenskaber kræver. De stillestaaende Handling og de tilbagevendende ensartede Episoder virkede desuden trættende. Ogsaa Udførelsen, hvor meget anekjendelsesværdigt den end frembad, modarbejdede til Dels Effekten. Vi indrømmer, at Kvinden kan undvære Manden, naar det gjælder Dans og Sang, men til Tragedie skal hun, naar hun næste Gang holder Udstilling, ikke kaste Vrag paa sin Modpart. Frøken Margrethe Nyrop saa karakteristisk ud som den vilde Jæger, og hendes dybe Stemme kom hende godt til Hjælp, men kun en Mand vilde her kunne have gjort helt Fyldest. Fru Julie Møller spillede særdeles smukt som en fattig gammel Abbrdisse, og Fru Gjerling havde en god Scene dom en bydende Adelsdame. Bedst lykkedes dog vel Frøken Augusta Blads unge Nonne, der kæmper saa haard en Kamp mellem Klostret og Verden. Der var baade stille Glød og hede Flammer i dette Spil. Frøken Blad var næppe nogen Sinde givet og lovet saa meget som i Gaar. Endelig saas paa Scenen – foruden Fru Mathikde Nielsen, Fru Elisabeth Riis og andre kjendte Skuespillerinder – flere ikke mindre kjendte Privatdamer, men bag Nonnekutten var de ikke lette at opdage, Publikum tog kølig mod Skuespillet.

Heller ikke Emma Gads Svundne Tider blev nogen egentlig Sejr. Tanken med at gjenfremstille Ida Brun i selve Miliauet fra Sophieholm var baade original og interessant, men naar noget lever i Ryet saaledes som Ida Bruns Mimik og Plastik, skal der næsten overmenneskelig Talent til at naa op i Højde dermed. Alligevel var det paa sin Vis morsomt at se selve den gamle Fru Frederikke Brun med sin bekjendte Turban – Fru Riis-Knudsen – i Midten af de unge Piger, til hvilke endogsaa den berømte Willemoes – i tro og karakteristisk Fremstilling ved Fru Rosenborg – havde sluttet sig. Frøken Olivia Jørgensen gjengav baade Psyke, Evrydike, en Vestalinde og en Bakkantinde, men den symphatiske unge Kunstnerinde var mere yndefuld end tragisk. Frøken Jørgensen havde opfattet Ida Bruns Dans væsenlig i Overensstemmelse med vore Dages Balletmimik. Maaske var virkelig Ida Bruns Fremstillinger mere dramatiske end Lady Hamiltons og Fru Händel-Sehütz’ Stillinger og Attituder. Vi véd det ikke, og Omtalen af hendes Kunst er – som forleden fremdraget – mere Komplimenter end Analyse og Karakteristik. Særdeles stor Virkning gjorde Frøken Jørgensens “Attituder” ikke. Hun vandt først ret Terræn, da han tilsidst simpelt og gratiøst dansede ud i Spidsen for de andre unge Piger som “Dansens Muse”.
Vort Billede gjengiver denne Situation. Det var et nydeligt Syn.
Omkring Tidsbilledet var slynget en fordringsløs rammem, hvor Fru Kommandørinden end yderligere havde anbragt en Marineløjtnant fra vore Dage. Frøken Anna Petersen gjorde Marinen al mulig Ære. Efter Tæppets Fald ret livligt Bifald.

Men endelig steg Barometret. Af scenens Slutningsbuket, den dramatiske Situation “Hos Dameskrædderinden”, var en ægte Spøg for Damer og for Kjøbenhavnerinder. For det første et Interiør hos en Modeskræderinde med en raptunget Jomfru – Frøken Collin – udmærket baade i “Snit” og Tale. Dernæst en uskrøm Hovedstadshaan over Guds Ord fra Landet eller fra Kalundborg, der dumper ned midt iblandt Kjøbenhavns Herligheder. Urolig umoralsk søger de gode kjøbenhavnske Damer at forrykke Hovedet paa den lille skikkelige Pige og faa hende til at bryde sin saa-godt-som-forlovelse med en Bondetamp af en Forpagter. Fru Anna Pettersson-Norrie fører an i egen Person, forklæder sig naturligvis som Mandfolk – de brave Damer har begge Aftener haft en sand Mani for at trække i Herreklæder – og synger og kvidrer, saa at den lille Pige er nær ved at tabe baade Næse og Mund. Frøken Olivia Jørgensen gav med et overraskende Lune Pigebarnet fra Landet, og det var overmaade morsomt at se Nodehandlerjomfruen forvandle hende til Dame ved blot at omordne hendes tarvelige Kjole og give hende en vældig Blomsterhat paa Hovedet. Fru Maria Müller sekunderede med damemæssig Anstand, og et Par virkelige kjøbenhavnske Samer afgav den øvrige Staffage.

Der var slagfærdigt Vid i den lille Bagatel, og et Par Steder spidsede Replikskiftet sig formelig til som et Slags nyt Kvindeprogram af en halvvejs revolutionær Art, men saa slog Fru Gad – og de spillende – behændig paa ny ind i Løjerne. Fru Norrie sang igjen et Par Sange i Niniche-Kostume, og man var atter i Salonen.

Begge Aftener kunde maaske endogsaa kaldes Selskabskomedie i Fru Emma Gads Saloner. Paa sine slanke, smukke Skuldre har Fru Gad baaret det hele. Vi skylder Værtinden vor Kompliment og vor Tak. Maaske skumlede Selskabet en Smule, naar de gik hjem, men det gjør jo alle Selskaber. Ved Afskeden i Gaar Aftes var i hvert Fald Takken højlydt nok.

Seiren efter Forestillingen.
Komitéen for Kvindernes Udstilling havde i Aftes efter Forestillingen paa Dagmartratret indbudt alle de medvirkende Damer, Repræsentanter for Pressen samt en Del Personer, der har staaet Udstillingen nær, til en animeret Souper, som fandt Sted i Industriudstillingens Lokaler.

Fru Kommandørinde Gad talte for de medvirkende Damer og derefter for Professor Riis-Knudsen, der velvilligt havde stillet Dagmartheatret til Disposition for Forestillingerne. Frk. Augusta Fenger udbragte derefter et Leve for Førestillingernes Instruktør, Hr. Bjørn Bjørnsen. Skuespillerinden Frk. Anna Petersen havde til Festen skrevet en vellykket Sang, der gjorde megen Lykke.

Stemningen var hele Aftenen enthusiastisk, ikke mindst hos de tilstedeværende Herrer, der sjældent har befundet sig i smukkere Dameselskab.

Politiken, 31. august 1895.
LÆS HELE ANMELDELSEN

København, 31. august 1895.
LÆS HELE ANMELDELSEN

Fredericia Dagblad, 5. september 1895.
LÆS HELE ANMELDELSEN