
Vexelvirkningen opnaas ved at sammenføre den adelig fornemme forgældede Herregaards Familie med den borgerlig elegante Milionærfrue med Datteren, Guldfuglen, og den fælles Interesse er Foreningen af Fornemhed og Kapital saaledes som det bekvemt kan ske ved den unge Baron Prebens Ægteskab med den sympatetisk skildrede Guldfugl.
GULDFUGLEN4 AKTER AF EMMA GAD. |
![]() ![]() Fru Emma Gad har aabenbart villet male et socialt Billede i sit nye Stykke “Guldfuglen”, som i Aftes havde Premiere paa det kongelige Teater. Hun kender jo Interiøret, fordi hun selv lever i de Kredse, hvor “Guldfuglene”, de rige Piger flagrer om, og hun har jo før vist, at hun kan bruge den dramatiske Pensel, og fordele Lys og Skygge saa at Virkningen ikke udebliver. Det skulde være en Salgs hvid Slavehanden – eller rettere Slavindehandel. De rige Piger blev jo i Virkeligheden solgt til deres Bejlere – for deres egne Penge. ![]() Men det sociale kommer unægtelig i Baggrunden. Fru Gad lægger mere an paa at “komme Folk til at le”. ![]() Hendes Replikskifte er særlig i de første Akter vittigt og let. Og Tegningen af “Guldfuglen” Frk. Rosalie Primon er ikke daarlig gennemført. Læs også originale anmeldelser og omtaler fra tidens aviser
|
PERSONERNE:
BARON STAFFELDT EGEDE | BARONESSEN – HDS. NAADE |
PREBEN – deres søn | DIREKTØR MORTON |
FRU PRIMON | ROSALIE -hendes datter |
ENKEFRU FRIIS-HANSEN | SUSANNE – hendes datter |
NIKOLAJSEN – tjener | FRØKEN JENSEN – stuepige |
EN GROOM | GÆSTER |