Guldfuglen anmeldelser

Det kgl. Teater (AD 1874)


OMTALE OG ANMELDELSER

GULDFUGLEN

Premiere paa Det kgl. Teater, 29. november 1908

BARON STAFFELDT EGEDE BARONESSEN – HDS. NAADE
PREBEN – deres søn DIREKTØR MORTON
FRU PRIMON ROSALIE – hendes datter
ENKEFRU FRIIS-HANSEN SUSANNE – hendes datter
NIKOLAJSEN – tjener FRØKEN JENSEN – stuepige
EN GROOM GÆSTER

Berlingske, 23. november 1908.Berlingske
Fru Emma Gad afslaar med Rette at referere Indholdet af sit nye Skuespil “Guldfuglen”, der paa Søndag skal opføres første Gang paa det kgl. Teater. Vi dramatiske Forfattere har under Forhandlingen med Teaterdirektørerne om de nye Kontrakter, maattet love ikke at røbe Indholdet af de nye Stykker, vi skal have oprørt. Saa meget kan jeg dog uden at være indiskret fortælle Dem, at jeg i “Guldfuglen” fremstiller Vrangsiden af det saakaldte gode Parti, Mistilliden hos de rige unge Piger, der er ombejlede lige fra deres 15de Aar. Min unge Pige er i delte Tilfælde en kjøbenhavnsk Bankdirektørdatter, der er i Besøg paa en Herregaard. Vi har i den senere Tid faaet saa mange Herregaardsstykker, at mit kommer lidt bagefter, det har nemlig været under Udarbejdelse i et længere Tidsrum, men denne Gentagelse af Milieuet vil forhaabentlig ikke skade det i Publikums Omdømme.

Som ung havde jeg skrevet Masser af store Stykker, men Fallesen vilde ikke spille noget af dem. Han sagde: Forsøg at skrive et mindre Stykke, saa skal det nok blive spillet, og i April 1886 gik mit første Arbejde, den dramatiske Situation “Et Aftenbesøg”, over det kgl. Teaters Scene. Det gjorde megen Lykke, blev spillet netop en Snes Gange og kom saa hurtigt frem, fordi jeg indviiiigHle i at lade de Unge: Fru Bloch, som endnu hed Frk. Lindemann og lige havde debuteret, Karl Mantzius og Poul Nielsen spille de tre Roller. Nu sætter Poul Nielsen mit nye Stykke i Scene, Fru Bloch spiller Titelrollen, og Mantzius er ogsaa med.
Mit næste Arbejde var 2-Akteren “Et Stridspunkt”, som det kgl. Teater ligeledes spillede; derpaa fulgte „Fælles Sag” paa Dagmarteatret og „En Advarsel” paa det kgl. Teater. Mit nye Stykke er det 15de. i Rækken, saa jeg har en anselig Produktion at se tilbage paa. Min største Succes, „Et Sølvbryllup” der vist er gaaet op imod 150 Gange paa Dagmarteatret, havde jeg først indleveret til det kgl. Teater. Men her blev det forkastet. Fallesen læste selv Censuren op for mig — hvad han slet ikke havde Lov til. Erik Bøgh erklærede mit Stykke for smaatskaarent og sagde det var saa daarligt skrevet, at det savnede enhver Berettigelse til at blive antaget. Saa kom Riis Knudsen en Dag ud til mig. Dagmarteatret trængte til et nyt dansk Stykke, og skønt “Et Sølvbryllup” var blevet forkastet paa Nationalscenen antog Riis-Knudsen det straks ubeset med den storstilede Ridderlighed, der er ejendommelig for ham. Det blev jo fortræffeligt spillet — især da Sophus Neumann havde afløst Cetti som Selby. Morsomt nok naar nu Fru Walléen, der som Sypigen i saa høj Grad bidrog til SucccSen, en lignende folkelig Rolle i mit nye Stykke.

Det bedste. jeg har skrevet, er dog vistnok “Et Forspil”, der er lidt i den Edv. Brandes’ske Genre. Men for “Rørt Vande” maatte jeg høre i høj Grad ilde fra alle Kunstinteresseredes Side, og fru Bloch blev beskyldt for at kopien Fru Hennings som Skuespillerinden Fru Milly Kruse. Siden “Aabent Visir” spilledes paa det kgl. Teater i Foraaret 1898, har jeg intet Arbejde faaet opført derovre. Heri fil Emil Poulsen, der selv satte det i Scene, sin sidste nye Rolle. Stykket Emne: Den ugifte Moders Pligt og Ret til at ved kende sig sit Barn, optager mig stadig.
Jeg har aldrig søgt udenfor det Milieu, hvor jeg er kendt. Jeg har aldrig hentet mine Emner fra andre Lande eller fra Eventyrets Verden. Jeg har altid lagt Vægt paa det nøje Sammenspil mellem Forfatter Skuespiller og Publikum. Jeg kunde tidt have Lyst til at skrive om sociale Forhold og skildre Kvindens liv i Underklassen. Der er sikkert her vidunderlige Emner at finde. Men man maa have levet blandt disse Folk for helt at forslaa dem. Jeg har kun gjort et lille forsøg i den Retning med en enkelt Akt i “Gadens Børn” paa Folketeatret. Men deraf lærte jeg hvor vanskeligt det er ikke at tage sine Emner fra den indre Verden, fra Familielivet. Den ydre Verden er nemlig Stadig under Forvandlingens Lov.
I hvor høj Grad end socialt Arbejde opfylder mig, er dog mit Forhold til Teatrene det væsentlige for mig. Og det er en stor Glæde for mig, at min Søn nu er slaaet ind paa denne Vej. Jeg føler til Tider ogsaa Lyst til Romanen, gennem den kan man henvende sig til en bestemt Del af Publikum – Hjemmenes gode Publikum. I Teatret skal man derimod i lige Grad tale til Parket og Galeri og søge, at bygge Bro mellem disse to forskellige Verdener. C. B-s.

København, 29. november 1908.
LÆS HELE ANMELDELSEN

Politiken, 29. november 1908.Politiken
En Uge, der paa en passende Maade minder os om, at vi er stærkt i Færd med at løbe i Julens Arme.
Thi det er vi jo; om et Par Dage skrider vi over Decembers Tærskel, og som for straks at anslaa den rette Stemning bruser i Ugens Løb Orgeltonerne os i Møde. De bæres ud i Aftenens Møre fra Vor Frue Kirke og St. Paul, men de naar ganske vist ikke frem til Strøget, hvor Menneskemassen standser foran Vinduerne som pyntes, og igennem Vinterudstillingen erindres om, at vi er nær det Tidspunkt, hvor Granen tændes.
Aj ja, der er Tegn nok i Luften. St. Josefs Søstrenes Basar aabnes, og intet er sikrere paa Tilslutning end Basarer hvor man kan købe ind til Julen og oven i Købet gaa bort med Indtrykket af at have vist Kristenkærlighed og med Samvittigheden i Orden. Den Samvittighed som i adskillige af Aarets andre Maaneder saa nogenlunde faar Lov til at passe sig selv, men i December altid bliver taget frem til Eftersyn oh omhyggeligt besigtiget, og som gennemgaar en lille moralsk Renselsesproces, inden den efter Nytaar atter puttes til Side som noget strengt taget uvedkommende.
Teatrene bliver forsigtige, thi de véd at Maaneden er vanskelig. Folk har Tid til at gaa paa Gaden og i Forretningerne, men de har ikke Tid til at gaa paa Komedie. Alene de Kongelige og Folketeatret risikerer en virkelig Premiére; men Dagmarteatret og Casino nøjes klogt med Repriser, indtil de den anden Juledag slaar det afgørende Slag, og Sønderbros Teater holder forsøgsvis en god gammel Folkekomedie frem, som andre Teatre har spillet før det.
Ugens Forfattere – det vil sige sceniske, af de andre er der Bunker – er da kun Fru Emma Gad med Hr. Rostrup under den ene Arm og Hr. Ancher Larsen under den anden.
Men Ugens Navn er Fru Gnudtzmanns, der paa Tirsdag i Scala begynder at synge de mange Tusinder Maaltider ind til fattige Børn og fattige Mødre.

Ugens Kalender.
Søndag.
Kl. 2 afholdes i Jagtvejens Forsamlingsbygning et nyt Møde om “Billig Fisk”.
Kl. 4 taler Dr. phil. Starcke i “Frisindet UUngdom” om Ludvig Feuerbach.
Kl. 4 er der i Odd-Fellow Palæet Palæ-Koncert og i Prins Wilhelms Palæ Konvert til Indtægt for Friskolebørns Bespisning.
Kl. 8 taler Kaptajn Trolle i Odd-Fellow Palæet om Danmarks-Ekspeditionen.
Desuden har det kgl. Teater Premiére paa Guldfuglen, og oppe i Helsingør prædiker Pastor Levinsen paany i sin genaabnede Kirke.

Aftenbladet, 30. november 1908.
LÆS HELE ANMELDELSEN

Berlingske, 30. november 1908.
LÆS HELE ANMELDELSEN

Dannebrog, 30. november 1908
LÆS HELE ANMELDELSEN


Politiken, 30. november 1908.
LÆS HELE ANMELDELSEN

Jyllands Posten, 1. december 1908.
LÆS HELE ANMELDELSEN

Kolding Folkeblad, 1. december 1908.Kolding Folkeblad
København 30. Novbr.
Naturligvid var den røde Lygte ude i Aftes til Førsteopførelsen af Emma Gads ny Skuespil. Admiralinden har jo mange Venner i det københavnske Publikum, og de havde selvfølgelig indfunden sig allesammen, elv om ingen havde ventet sig noget stort.
Nogen Sukces blev “Guldfuglen” da heller ikke, skønt der i de to første Akter var et smukt Tilløb til et moderne Samfundsskuespil af den lettere Art. Fru Gad kender jo det højeste Borgerskab og den paa samme Samfundstrin staaende Del af Adelen ud og ind, og det futtede og knaldede med smaa velturnerede Morsomheder og Vitser, saa Tilskuerne lo og lo; men saa slog Komedien ret pludselig over i det alvorligt rørende, og saa glippede det for Forfatterinden; Publikum mærkede det og forvirredes, og Stykket sluttede under svært behersket Bifald.

Randers amtsavis, 3. december 1908

Alt det sidste løb ud i den bare Urimelighed og Usandsynlighed, og M
fortræffelige Spil som Gogsejeren og Fru Blochs nydelige Udførelse af den kvindelige Hovedrolle kunde ikke redde de to sidste Akter fra at falde til Jorden. -n

Illustreret Tidende, 6. december 1908.
DET ER vanskeligt at blive klog paa hvad det egenlig er Fru Gad har villet med sit nye Stykke.
De to første Akter henglide under en vis hyggelig Femthe-Stemning. En munter og let Dialog, som spøgende – af og til noget pjattende – underholder Tilskueren med alle de Livets dagligdags Smaapudsigheder, som Konversationen i den ‘finere’ Verden kan frembyde. Vexelvirkningen opnaas ved at sammenføre den adelig fornemme forgældede Herregaards Familie med den borgerlig elegante Milionærfrue med Datteren, Guldfuglen, og den fælles Interesse er Foreningen af Fornemhed og Kapital saaledes som det bekvemt kan ske ved den unge Baron Prebens Ægteskab med den sympatetisk skildrede Guldfugl.
Der er begaaet den taktiske Fejl, at alle Morskabens Patroner affyres i de første Akter, medens Problemerne har Eneretten over de sidste, og Sympatien bliver saa uheldig fordelt paa Personerne, at Slutningen virker fornærmelig.

Illustreret Tidende 16. januar 1910
Fru Emma Thomsen som Milionærfruen

Vil hun kæmpe for Ægteskabet bygget paa Kærlighed, hvorfor saa i al Verden baade berøve Frk. Friis Hansen, den lille Spillefrøken og den unge Baron med ‘Luxusnavnet’ Preben, Publikums Sympati.
Vil hun argumentere med Direktør Morton, født Mortensen, for at Erotiken aldeles bør udelukkes, og for at gøre Ægteskabet til et Interessefællesskab med to Viljer og en Kapital, hvorfor saa gøre ham til en Art brutal Svindler og samtidig vise, at Guldfuglen har et Hjærte af Guld, der selv om det skuffes i sin Kærlighed til Preben, dog aldrig kan tænkes at ville nøjes med det kolde Staal, som Mortons Vilje tilbyder hende.

Og saa det vanskelige fra de to Akters muntre Stemning at dumpe ned i en Række alvorlige Opgørsscener, hvoraf navnlig den, at en ung Mand med Æresbegreber beder den Kvinde, han skuffer saa haardt som Baron Preben skuffer Guldfuglen, hjælpe ham til at faa sin Forlovelse i Stand – eventuelt ved at redde den forgældede Fader fra Faliten – ligefrem falder En for Brystet ved sin Smagløshed. En anden Slutning havde vel ogsaa været mulig. Eller hele Stykket kunde vendes om, Kampen om Guldfuglen først, og saa Afslutning gennem et Par fornøjelige Herregaardsakter, hvor den fintfølende lille Guldfugl vinder sin Baron og frier ham fra en hjemme- lummer Forlibelse, som næppe vil bringe ham Lykke. Det havde været langt lettere at faa ned.

Udførelsen var aldeles uovertræffelig. Det kongelige Teaters Kunstnere har en farlig Evne til at spille bedst i de daarlige Stykker. Herr Mantzius Baron var en Type, der stod med Improvisationens hele Friskhed. Fru Blochs Guldfugl ypperlig i de store og vanskelige Opgørsscener. Fru Neiendams Baronesse, Fru Thomsens Milionærfrue, alle gjorde de deres bedste. Men da man just havde faaet dem kære, saa blev de holdt i Baggrunden i de to Akter, hvor man allermest trængte til dem.

Jyllands Posten, 8. december 1908.

At der er en Del “Theater” i “Pigernes Alfred” og at det Virkningsfulde undertiden triumfere paa Sandsynlighedens Bekostning, kan man ikke undre sig over. Egentlig er det højst tilgiveligt, at et par saa drevne Theatermennesker som Rostrup og Anker Larsen sikrer Sukcessen paa Forhaand. Det er i hvert Tilfælde baade klogere og mere tiltalende end den Fremgangsmaade, man sidst har set anvendt af Fru Emma Gad, der har givet “Guldfuglen” paa det kgl.Theater en anden Afslutning end den, der den første Aften ikke behagede Publikum i tilstræklkelig høj Grad.

Morgenbladet / Adresseavisen, 10. december 1908
Fru Emma Gad, den utrættelige, har igen faaet et Skuespil opført paa det kongeltge Teater og har ikke netop fejret nogen Triumf. For hende bliver det i hvert Fald ikke nogen Guldfugl; den vil antagelig flagre Repertoiret en Gang eller to rundt og vil saa lægge sig til Hvile med trætte Vinger.
Morgenbladet
Der er jo næppe Grund til at beklage det. Fru Admiralinden har saa mange andre Gøremaal at falde tilbage paa, at den lille Skuffelse, det muligvis kan være, ikke vil betyde stort for hende. Hurtigere og nemmere end mange andre vil hun kunne gaa over til næste Sag paa Dagsordenen, og hendes Dagsorden er lang.

Skulde man beklage noget, skulde det være, at denne flittige Dame er altfor flittig, til at hendes uomtvistelige Evner for Skuespillet har kunnet udvikles, som de fortjente det. Hun har selv en Fornemmelse af det eller har i hvert Fald haft, har i hvert Fald sagt det. Det er snart en Del Aar siden, da hun i Anledning af et Skuespils Opførelse beklagede sig over, at saa mange forskellige Pligter tog Tiden og Kræfterne fra hende. Det var ikke saadan, naar man havde Hus og Hjem at passe, alle mulige Samfundsformaal at virke for, Møder at gaa til og Bestyrelser at sidde i og meget mere. Der blev da for Litteraturen kun de Timer tilovers, der kunde stjæles fra det andet, som først skulde passes.

Nej, vist er det ikke saadan! Den sære Fugl, der hedder Poesien, slaar sig ikke ned der, hvor der bydes den saa ugunstige Vilkaar. Den vanskelige Kunst lader sig ikke spise af med de Smuler, der bliver tilovers nu og da fra andre Sysselsættelser. Den forlanger af sine Dyrkere, at de ikke har andre Guder at ofre til, og det maa jo siges om Fru Emma Gad, at hun har erlagt sin rigelige Tribut til adskilligt, der har saa lidt som mulig med Litteratur og Kunst at gøre.

Hun synes da for alle Tider at have givet Afkald paa at blive andet end sit Bourgeoisies Fornøjelsesraad — og endda var Fornøjelsen lidt tynd denne Gang — og der var dog en Tid, da det saa ud, som om hun havde sat sig større Maal. Det var, da hun skrev sit meget alvorlige og bittre Skuespil, der hed “Et Forspil”, og med det satte Kursen ind paa andre Vande, end hvor hendes elegante Lystbaad plejer at færdes. Her troede vi at finde en Forfatterinde, der virkelig havde noget alvorligt paa Hjærte og Mod til at sige det.

Men ak! Det blev ved Forspillet; det eller de Efterspil, der skulde have fulgt, naaede aldrig frem. Var hun blevet bange overfor sin altfor store Dristighed, saa hun Konsekvenserne og frygtede dem? Eller var det kun en almindelig Stuefugl, fra hvis Hals der for en eneste Gangs Skyld havde lydt en Tone fra det store frie Fugletræk.

Teatret, 1908-1909, s. 42.

Den bringer Scenen Held, som kender dens Love! Kun faa danske dramatiske Forfattere kender som Fru Emma Gad Lovens Ord og Lovens Aand; derfor har hun ogsaa en brav Række Scenetriumfer at se tilbage paa. Dog ikke alene derfor. Som i ingen anden Kunstart afspejlér den dramatiske sin Udøvers inderste Væsen og Natur. Heri bunder saa overmaade meget af scenisk Held og Uheld. — Publikums. Sympati og Interesse vækkes eller svækkes af Forfatterens Personlighed. Naar Ibsen, det nordiske Dramas Geni, saa sjældent har fejret en «Publikumsucces», ligger det saa ikke mest af alt deri, at han var, om ikke Publikums Fjende, saa dets Foragter, der ubarmhjertig og hjertekold svang Svøben over Retfærdige og Uretfærdige dernede paa den mørke Tilskuerplads?

Baronen(Dr. Mantzius) Baronessen(Jonna Neiiendam) Rosalie(Anna Bloch) Fru Primon(Emma Thomsen) Direktør Morton(Nikolaj Neiiendam) Preben(Hr. Liebman) Susanne(Frk. Houlberg)

Holder denne Betragtning Stik overfor Geni som overfor Talent, saa har Fru Emma Gad faaet en Dramatikers Naadegave: Kærlighed, Medfølelse, Overbærenhed overfor den Slægt, hvis Liv hun skildrer og revser; og derfor hører hun ogsaa til Slægtens Yndlinge.

Et Lystspil kalder Fru Gad sin «Guldfugl». Betegnelsen er vildledende. Et Skuespil er det, saa vist som en tragisk Figur, en tragisk Skæbne kaster sin Skygge tværs over den lysflimrende Scene. En Skygge, der breder sig stedse mørkere, eftersom Handlingen skrider gennem Akterne. Og hvorfor vildlede? Er vi kommet dertil, at et Skuespil skræmmer fra det kgl. Teaters Plakat?

Rosalie Primon (Anna Bloch)

Rosalie: Skulde jeg gifte mig med en Mand, saa skulde det være, fordi jeg hos ham fandt Fred og Hvile, og fordi jeg vidste, at hvordan han saa før havde levet, hvor meget han end tænktebog følte anderledes end jeg – ja, trods alt, saa vilde han sætte sit Liv ind paa at være min bedste Ven, min Støtte, mit Værn – kun for mig og kun for min egen Skyld. Det er det, jeg forstaar ved Tillid.

«Guldfuglen» opruller et Billede af et stærkt belastet Godsejerhjem. Saa dansk og ægte er dette Billede, saa naturligt og hjemmekendt virker Repliker og Instruktion, at Hver og En fra Tilskuerpladsen kunde have flyttet sin Stol op paa Scenen og ageret med – den fuldkomne Illusion!

I dette lille Agrarrige, hvis aristokratiske Træk i betænkelig Grad trues med Udviskning af saare plebejisk Pengetrang, regerer Baronesse Juliane over Familie, Hus og Fæ, Sommergæster og alt, hvad levende er, d. v. s. hun tror at regere, for i Virkeligheden har nok enhver af Undersaatterne sit private Svinkeærinde, sine personlige Forhaabninger at virke for, og af disse Intrigers fine Spind evner Hds. Majestæt Juliane ikke at spinde den tiltrængte Guldtraad. Da hun saa vil klippe Vævet igennem, slaar hendes kluntede Gemal Saksen ud af hendes stærke Haand.

Preben(Hr. Liebman) Susanne (Frk. Hoilberg) Fru Friis-Hansen(Sophie Walleen) Baronessen(Jonna Neiiendam Baronen(Dr. Mantzius)

Fru Friis-Hansen: Det er heller ikke sagt, at den Guldfugl, som De sagtens nu vil klappe ham sammen med, vil gøre ham rigere – jeg mener i bedste Forstand rig – nej, det kan De forlade Dem paa, Deres Naade Fru Baronesse.

Kronprins Preben skal giftes rigt, og ingen er nærmere til at indtage Hæderspladsen som Rigets Forgylder end hans Veninde gennem Ungdomsaarene, Rosalie Primon. Dog, denne solide Plan krydses af Preben selv og en allerkæreste lille Spillelærerinde, der har fundet hinanden i den farlige Periode, hvor Syrenen blomstrer, og hvor Gøgen afleverer sine Æg efter fejle Adresser. Dog, «Guldfuglen» kunde let have sejret over den beskedne Sisken og pippet omkap med sin Mage indenfor et banalt Ægteskabs forgyldte Tremmer — om hun havde villet. Men Millionærdatteren er af en anden Støbning. I det Øjeblik, hun tror at have vundet Preben med sin Kærligheds Magt alene, kogler Elskov hende blind, dristig, erobringsstærk. Hun jubler af Sejerslykke — men kun for en stakket Stund. Saa flimrer den brutale Virkelighed for hendes Øjne, indtil den fæstner sig til urokkelig Vished. Dermed opgiver hun Lykkedrømmen og degraderer sig selv til Stræberens ægteskabelige Kompagnon.

Baronen (Dr. Mantzius) og Fru Primon (Emma Thomsen),

Det blev Fru Blochs Opgave at skildre den tragiske Skikkelse, og hun gjorde det paa en Maade, der aabnede et vidt Perspektiv for denne talentfulde Kunstnerindes fremtidige Virksomhed, en Virksomhed, der peger bort fra Ingenuegenren og ind paa de Baner, hvor stærke, modne, skæbnetvingende Kvinder færdes. Fru Bloch skabte et Helhedsindtryk, fuldt af blændende, fint udmejslede Enkeltheder, der sent vil glemmes.

Fru Primon: Sig mig Baron, er den lille Friis-Hansen rejst?
Baronen: Ja, hun er afsted. Hun tog væk med Moderen.
Fru Primon: Naa! Jeg fik ikke sagt hende Farvel. Det er jeg ked af. Hun var sød.
Baronen: Ja, Gu’ var hun saa. En dejlig lille Pige. Jeg syntes vældig godt om hende.

Fortrinligt sekunderedes hun af Fru Emma Thomsen, som gav en pragtfuld Fremstilling af den fejrede, letlevende og inderlig godhjertede Moderskønhed, der ejer Nøglen til alle Livets Gaader, men som ikke har Begreb om, hvad hendes egen Datter indeholder.

Med et noget for maskeagtigt Ansigt, et lidt for nuancefattigt Spil svang Fru Neiiendam sit Tøffelscepter over Baron Rasmus, dette Easy-Chair Mandfolk, som har sin Rod saa dybt i den smørfede danske Muld. Dr. Mantzius gav denne Type med overlegen Kunst. Næppe havde han sat sin Fod paa Scenens Gulv og afleveret sin første Replik, før man var Ven og aargammel Bekendt med Manden. Og saadan, som Rollens første Anslag var, saaledes gennemførtes Spillet stilsikkert til Tæppets sidste Fald.

Hr. Liebman og Hr. Neiiendam rivaliserede om «Guldfuglen»s Gunst. Hr. Liebman maatte nøjes med Publikums, men den blev ham ogsaa tildelt i fuldt Maal for hans ærlige, sympatetiske Spil i en vanskelig og lidet taknemmelig Rolle.

Frk. Houlbergs Muligheder som scenisk Kunstnerinde hylles endnu i vage Skygger, hvorigennem skimtes en højst tiltalende, graciøs Person og en vis Sikkerhed i Bevægelser og Optræden.

Og maa jeg slutte med en Henstilling til den ellers saa heldige Instruktør: gem den Silkehat, Hr. Neiiendam smykker sit Hoved med i sidste Akts Frierscene. Ikke engang den mest dollarraslende Yankee vilde erklære sin Kærlighed med Top-hat paa i en Herregaardshave; og berøv ved samme Lejlighed Preben sin Chapeau-bas. Gamle Rasmus med den jordslaaede Panama var i bedre Stil.
W.C.

Teatret, 1918-1918, s. 46.

Redaktionen har anmodet mig om en Udtalelse angaaende et Par smaa Ændringer, som efter Premiéren er foretagne ved Opførelsen af «Guldfuglen». Ja, hvad skal jeg sige —?

Direktør Morton (Nikolaj Neiiendam)

Dagene før og efter en Opførelse af et Helaftenstykke er, især ved Det kgl. Teater, en Sejlads, som er besværlig nok at komme igennem. — Der er Sus af Ængstelse i Farvandet, Understrømme omkring skjulte Skær — Taager af Uvished. Især det sidste. Det mærkeligste ved det er nemlig, at Forfatteren, naar Tæppet ruller op, ved omtrent ligesaa meget eller ligesaa lidt om, hvordan det vil gaa, og hvad der vil slaa an, som de Tilskuere, der kommer ind fra Gaden.

Rosalie Primon (Anna Bloch)

Som nu ved den Premiére forleden. Naturligvis vidste jeg, at det altid er et farligt Eksperiment at lade Tonen fra Direktør Morton spøgefuld gaa over til alvorlig. Men (Nikolaj Neiiendam) — heller ikke mere. Foruden denne Fare viste der sig saa ved Opførelsen at være to Ting, der virkede umiddelbart stødende paa Tilskuerne, for det første, at det er Preben, der beder Rosalie hjælpe sig med at klare Vanskelighederne for sig og sit Hjertes Udkaarne, og for det andet, at det gennem Scenearrangementet virkede paa Tilskuerne, som om hun ved Tæppets Fald forlover sig med Direktør Morton. Begge disse Ting er altsaa nu, blot ved at stryge et Par Repliker og gøre lidt om ved Arrangementet, blevne lempede, hvilket siges at have gavnet Opførelsen.

Men hvad der har slaaet mig, det er, at vi ikke kunde se det forinden. At jeg selv paa dette Punkt var blind, er jo ikke saa underligt, fordi jeg havde arbejdet ud fra, at der mellem de to, Preben og Rosalie, i mange Aar havde bestaaet et varmt Venskab, som skaber Tillid, men foruden mig sad der ved Rosalie Primon Prøver og Generalprøve saa mange, Direktør, Sceneinstruktør, Skuespillere og andre, der er særlig kyndige, og ikke en af dem var det faldet ind, at f. Eks. denne Replik fra den unge Mands Side kunde virke stødende — som det siden viste sig — for mange; ingen af de kyndige sagde det med et Ord. Ingen af os saa det. Først Publikum, de utallige Øjne og Øren, der samlede bliver til en Enhed, en Højesteret, saa det straks. Altsaa, det er en Kendsgerning, at ingen i et Manuskript, paa en Prøve — eller engang paa en Generalprøve kan se helt, hvordan et Stykke virker, og det nytter ikke, at der idelig tales om Haandelag og Rutine, for alle staar altid — hver Gang — lige uvidende. Dette burde gøre Pressen lidt mere skaansom i Tonen ved Bedømmelsen af et Arbejde, end det nu ofte finder Sted, og særlig skulde man tro, at Forstaaelsen deraf vilde være mere følelig hos de Anmeldere, der selv har faaet Stykker opførte og ofte — til- visse i rigt Maal — har faaet at vide, hvor vanskelig Scenens Kunst kan være. Især undres man tidt over den forekommende Mangel paa Respekt for det udførte Arbejde. Hvad enten det er godt eller daarligt, det skyldes dog Forfatteren, Instruktøren og Skuespillerne i Forening. Kritikens Opgave er jo vel at give Bladets Læsere Oplysning om dette tredobbelte Arbejde, og dog har jeg ved denne Lejlighed lagt Mærke til, at der var Kritikere, idetmindste en enkelt, som end ikke nævnede Fremstillerinden af Titelrollen Fru Anna Bloch med et eneste Ord, hvorved det journalistiske Hverv dog vel egentlig maa siges at være bleven tilsidesat. Og alligevel har Fru Bloch i denne Rolle udført et stort og gennemtænkt Arbejde, hvad enhver kan se, der nogensinde har haft med scenisk Kunst at gøre. Hun har skabt en smuk og nobel ung Kvindeskikkelse, hvis fine Hjertelighed vil straale ud til andre Kvindeskikkelser, som vi endnu har tilgode. Dog — min Tak behøves ikke; Publikum har set det, har følt det og vil huske det.
EMMA GAD