Den Mystiske Arv anmeldelser

Folketeatret (AD 1857)

PERSONERNE:

OBERST FALKENHERTZ FRUEN
VILHELMINE – datter BERTHA – datter
ADJUNKT NÆRUM TOLDASSISTENT JOACHIM PRAG
HØJESTERETSSAGFØRER NYSTED STRYGERSKE FRU KLEMMENSEN
LØJTNANT BISSEN TANTE BINE
OPPASSER EN STUEPIGE


OMTALE OG ANMELDELSER

DEN MYSTISKE ARV

Premiere paa Folketeatret, 15. september 1906


Aftenbladet – Politiken – København – Nationaltidende – Dagens Nyheder – Morgenbladet – Dannebrog – Berlingske – Aarhus Stiftstidende – Jyllands Posten – Illustreret Tidende – Hver 8. Dag – Roskilde avis – Horsens Social-demokrat – Esbjerg avis

DAGBLADE FØR PREMIEREN
***


Aftenbladet, 11. september 1906.
LÆS HELE ANMELDELSEN

Politiken, 11. september 1906.
LÆS HELE ANMELDELSEN

København, 13. september 1906.
– Nej, siger Fru Gad, noget egentligt, noget oplevet, ligger der ikke til Grund for “Arven”. Jeg har en Gang hørt lidt i den Retning og det blev saa til Scenebilleder… Jeg synes virkelig, man har Lov til at more sig over sine Medmenneskers mange Pudsigheder…
– Bruger De tit levende Model?
– Det kan være fristende, men det er jo næsten umuligt i et Samfund, der er saa lille som vort. Jeg kan ikke nænne at gøre det saadan ganske direkte. For møder man saa Odellen ude i Livet og opdager, at det Menneske, hvis Latterligheder man har afluret, ejer saa mange rørende, brave Egenskaber… jeg ved ikke, saa piner det mig og jeg syntes jeg har begaaet noget, noget der rent sjæleligt forekommer mig ufint.
– Er “En mystisk Arv” et tidsbillede?
– Ja, jeg har forsøgt at tegne et stilfuldt Hjem udenom en pragtfuld gammel Oberst, og jeg har for Modsætningens Skyld ogsaa skildret en Strygemadam og et Par Repræsentanter for den rene Misundelse, som jeg synes florerer stærkt i vort kære Danmark. Der er ogsaa et ungt glad forlovet Par…
– Skrev De stykket i Sommer?
– Nej, det maatte jeg lade være med, for jeg har været syg den meste Tid. Min ene Arm blev saa gennemtruffen af Nervesmærter, at det var mig umuligt at arbejde. Nu har jeg det godt og jeg glæder mig til at se mit Stykke spillet af Folketeatret.
– Udmærkede kræfter…
– Ja, men véd De hvad, de er skam ogsaa dygtige oppe paa Nørregade. Hr. Johs. Nielsen er en eminent Instruktør, og en Skuespillerinde som Sigrid Andersen.. ja, hun er rent ud vidunderlig.
– Hvor mange Akter er “Arven” i?
– Tre. Tre hurtige Akter. Jeg tror for Resten, jeg rent teknisk set, har gjort Fremskridt… Paa Teatret lader man til at more sig over Stykket. Blot Publikum nu ogsaa vil finde det morsomt, siger Fru Gad uhyre beskedent. Vi kan godt trænge til en Gang imellem at le lidt over vore Fejl. Der er dem, der altid græder, uden derfor at blive en Smule bedre.
– Tror De mere paa Smilet end paa Taarerne?
– Ja, jeg tror tit man opnaar mere hos Menneskene, naar man formaar at vække deres gode Smil, end ved udelukkende at henvende sig til Sjælelivets dybere Foreteelser.
… Fru Emma Gad, der er populær som faa af vore Da,er, vil paa Lørdag se Folketeatrets Tilskuerplads fyldt af et elegant, et modtageligt og oplagt Premiére-Publikum.
C.H.

Nationaltidende, 15. september 1906.
LÆS HELE ANMELDELSEN


DAGBLADE FRA HOVEDSTADEN VED PREMIEREN
***


Dagens Nyheder, 16. september 1906.
Fru Emma Gad blev fremkaldt i Aftes, og det var da for en Gangs Skyld en Forfatterfremkaldelse, der var Mening i. Saa frisk et Humør, saa megen sund Sans, og en saadan Dristighed, for ikke at sige et saadant Mod, som hun udfolder i sit nye Lystspil, fortjener virkelig en Belønning.
Den mystiske Arv, Stykket har Navn efter, falder en skønne Dag som en Bombe ned i Oberst Falkentetz’ Familie. Denne Familie er som de fleste af den højere Embedsstand, hvor man sparer indadtil for at kunne vise sig standsmæssigtudadtil, og Arven er i høj Grad kærkommen – især for den yngste Datter, som den tilfalder, og som netop den samme skønne Dag hat maatet give Afkald paa den unge Mand, hun elsker, fordi de slet ingen Udsigt har til nogen Sinde at kunne gifte sig.

Dagens Nyheder, 19. september 1906.

Den Omstændighed, at Arven, en halv Million, tilfalder Oberstens yngste Datter efter en gammel Pebersvend, der har været en trofast Ven af Huset og navnlig af Husets stadig smukke og ungdommelige Frue, giver naturligvis Anledning til allehaande Rygter. Man regner efter, og finder ud, at Arveladeren er Fader til den unge Pige, han har betænkt saa rundeligt – man regner det værste ud, som altid er det mest sandsynlige.

Den lykkelige Arving har en Søster, som ikke faar Grund til at bære Sorg, eftersom hun ingenting arver. Hun bliver Askepot i dette Tilfælde som i saa mange tidligere: hun er grim, medens Søsteren er smuk, hun er lærd og energisk i Stedet for yndig og glad. Og hun er forlovet med en Afholdsmand. Denne Søster med det ethiske Livssyn og den vansirede Lorgnet, oh hende Afholdsmand faar ikke Fred i deres misundelige Sjæle, før de har formaaet den unge Pige til at fraskrive sig den halve Million – og saa raser Vejret i Oberstens Stuer.

Indtil den kloge og skønne Oberstinde gør Nærum, som Afholdsmanden hedder, og hele hans Princip til Skamme ved at rense sig overfor sine Nærmeste for den Beskyldning, der er rettet imod hende.

Skuespillerne er det lidt vanskeligt at tale om, fordi de alle var gode – simpelthen. Sammenspillet var saadan, som det har været før paa Fplketheatret, naar Hr. Johannes Nielsen ligesom i Aftes hat besørget Iscenesættelsen, saadan, at det af de enkelts Ydelser skabte en Helhed, i hvilken ingen Mislyd skurrede. Hr. Dorph-Petersen var Obersten og Fru Orlamundt en straalende smuk Obertinde, Frøken Olga Meyer var den mugne og Fru Aggerholm den friske Datter, og Hr. Neiiendam og Hr. Reumert deres Kærester.
Frøken Sigrid Andersen var Strygerfruen, og var fuldendt, som hun er det, naar hun staar med sine jævne Fødder paa en Grund, hun kender – maaske var hun lidt forud for sine medspillende i rund og haandfast Komik.

Der er saa kærnesunde Krummer i hendes Humor. Og Fru Rosenbaum, der havde en lille Tanterolle, maa nævnes, fordi hun her helt havde tilegnet sig en varsom og moderne Spillemaade, der ellers ikke er hendes Særkende.

Tilskuerne lo, som sagt, af et godt Hjerte og var aabenbart enige med Forfatterinden i, hvad hun siger et Sted i Stykket: “Jeg holder nok af lidt Spøg i det daglige Liv!” De klappede ved Akternes Begyndelse, midt i dem og efter dem; til sidst bragte de Forfatterinden, der først viste sig i en af Gitterlogerne og derefter paa Scenen, en her Ovation.

Morgenbladet, 16. september 1906.
LÆS HELE ANMELDELSEN

Politiken, 16. september 1906.
Enhver virkelig poitisk Idé har et Janushoved: den er baade komisk og tragisk – det kommer blot an paa, fra hvilken Side man ser den. Og i saa Henseende har Fru Emma Gad intet at bebrejde sig. Den Idé, har bygget sit nye Lystspil ove, er saa indholdsrig, at den tidligere baade har fristet store Komediedigtere og store, tungsindige Sjæleskildrere. Holberg har benyttet den i Barselstuen, og blandt de Moderne har Maupassant lagt den til Grund for sin dystre Roman: Poerre et Jean.

Problemet er det udødelige: Hvem er Fader til Barnet? Og Fru Gad har lagt det ind i en Handling, der i sig selv er lovlig tyndt udspundet og ikke meget virkelighedstro, men som alligevel underholder Rampelyset, fordi den er formet af hendes forbløffede sceniske Haandelag og gennemført med dette altid redebonne Humør, der uafladelig pisker Latteren frem paa Tilskuerpladsen.

Men lystigere havde det unægtelig været, om Fruen bavde formaaet at indgyde den klassiske Idé nyt Liv ved at hente sine Figurer direkte op fra Virkeligheden. For prøvede Teatergængere er det altid en Smule forstemmende at møde disse Skikkelser, der gaar omkring bag Rampen med store, usynlige Plakater paa Maven, hvorpaa der læses med kæmpemæssige Bogstaver: Jeg er en munter, ung Mand. Jeg er en sød, ung Pige. Jeg er en sur Pedant. Jeg er en gammel, skikkelig Idiot.

Men som de er, staar de med drastisk Klarhed overfor hinanden, og de fører Handlingen igennem med et Replikskifte af den elskværdigste og muntreste Falskhed. Fru Gad har en egen Evne til at forme sine Repliker med Øret paa Lur efter deres Resonans i Publikum. Og saa sikkert arbejder hun, at næppe én Lyd slaar fejl, næppe én Virkning tabes; til Gengæld bliver saa godt som intet tilbage af egentlig Mennesketale.

Spillet var for saa vidt i Overensstemmelse med Stykket selv, som det var i højeste Grad iøjnefaldende. Her var næppe gjort noget Forsøg paa ved direkte Studium af levende Mennesker at stryge lidt særegen og personlig Farve over de traditionelle Figurer; alle de Agerende kom kun fra Kulissen. Men i Rampelyset kæmpede de bravt med dere gamle Vaaben, og Frk. Sigrid Andersen, Hr. Poul Reumert, Hr. Rob. Neiiendam, Hr. Dorph-Petersen og Fru Aggerholm førte Skuden frelst og i flyvende Fart i Havn for den sejrvante Admiralinde.
S.L.

Mellemakt
Igaar afsluttedes de store Efteraarsnabøvrer ved et større Premiéreslag paa Folketeatret, og her skal gives en sagkyndig og detailleret Beskrivelse af Begivenhederne paa Nørregade Teater.

En større Del af Landliggernes og Bourgeoisiets Hær supponeres flygtet fra Villakvartererne Nordpaa ind til Folketeatret, hvor de forskanser sig bag et daarligt Humør, fremkaldt at flere Nætters Skydning og medfølgende Mangel paa Søvn. Stillingen maa anses for meget stærk, ja, for uindtagelig, hvis den ikke havde sine svage Punkter i en Velvilje mod Forfatterinden, som en Kampdommer nemt hist og her vil faa Øje paa i det udsøgte Selskabs forventningsfulde Ansigter.
Saa gaar Tæppet, og Fru Admtralinde Gad, der som øverste Krigsleder tager Slagets Gang tra Gitterlogen, sender straks Infanteriet, repræsenteret af Dorph-Petersen som en gammel, lidt stiv Oberst i Ilden. Overfor dette forenede Angreb af Hær og Flaade begynder Publikum allerede at vige, og da Reserverne, Ungdommen, repræsenteret af Hr. Reumert og Fru Aggerholm, rykker frem, overgiver det sig ganske og falder tilbage i ubehersket Bifald, medens Replikerne smælder lystigt ned over det som Magasin-Geværild oppe fra Scenen.

I den 10 Minuters Vaabenstilstand er man optagen af at udfinde Kampdommernes Plads i Parkettet. Et Sted lyser Georg Brandes’ Smil, oppe i Logen ses Willumsens Stenansigt, og rundt omkring ses kendte Adjudanter fra “Kredsen” i ivrig Samtale om Chancerne for en hel og afgørende Sejr.

Saa gaar Tæppet, og Alvorens svære Artilleri kører frem. Det synes dog at have knap saa stærk Virkning som Lystigheden i første Akts Slutning, og endnu, da Tæppet faldt, holdtes de sidste Forskansninger af Publikum.

Men tredje Akts ganske overvældende Bombardement af sikre Teatertræffere gør det ganske forvirret, og det foretrækker at overgive sig fuldkomment ved at fremkalde Forfatterinden.

Hvorefter de slagne Tropper gik i Bivouak i de større Restavrationer, trøstende sig med, at det jo Gudskelov kun er løst Krudt, der skydes med under Septemberkrigen. Nerven.

Dannebrog, 16. september 1906.
LÆS HELE ANMELDELSEN

Berlingske, 17. september 1906.
LÆS HELE ANMELDELSEN


DAGBLADE FRA PROVINSEN OG UGEBLADE
***


TEATRET, 6. aargang (1906-07)teatret

EMMA GAD: DEN MYSTISKE ARV
Folketeatret har igen i Aar skabt sig en Succes paa et originalt dansk Lystspil; i Fjor var det «Lynggaard & Co.», i Aar blev det Emma Gads, «den mystiske Arv». Selv om Fru Gads Stykke langt fra kan maale sig med Hjalmar Bergstrøms, er det dog et morsomt Stykke, der ved sine fornøjelige Replikker og især ved det gode Spil, det giver Folketeatrets Skuespillere Lejlighed til at udfolde, vel er værd at se. For Kritik kan det næppe staa, men forlanger det sikkert heller ikke.

Selve Stykkets Idé er dog ikke uvittig. Hovedpersonen, Oberst Falkenhertz (Dorph-Petersen) er en udmærket Militærtype, en af den Slags, der under Krigsminister Bahnson godt kunde hedde Oberst Larsen, men som under Forsvarsminister Christensen styrker og bevarer deres Prestige ved at søge Navneforandring og for at antyde det ubetvingelige militaire Rovfuglemod nu bryster sig med en eller anden martialsk Sammenstilling, hvori det ædle Ord Falk forekommer. Hans Hustru (Fru Orlamundt) er en smuk livsglad Dame med mange Tilbedere. En af disse, en rig Vinhandler, har testamenteret Ægteparrets yngste, smukke Datter (Ellen Aggerholm) en halv Million, idet han rigtigt gaar ud fra, at en saadan mystisk Arv vil forekomme Obersten noget mistænkelig. Naturligvis er Obersten tilskyndet af sin ældste Datter, et grimme Pigebarn af Blaastrømpetypen (Olga Meyer), og hendes Kæreste, en Skolelærer og Afholdsmand (morsomt spillet af Robert Neiiendam), ikke længe om at udlægge Vinhandleren som den yngste Datters Fader. Naa, heldigvis slipper Oberstinden ved at lade Obersten ligesom Corfitz i «Barselstuen» tælle paa sine ti Fingre, let til at skaffe ham Vished for hans Paternitet til Barnet, og Fru Gads Lystspil kan slutte, som tusind andre Lystspil, med den unge Piges Forlovelse.

Skal nogen af de Rollehavende særligt fremhæves, bliver det Poul Reumert, der løb af med den unge Pige og den halve Million; al denne Lykke gjorde ham ikke svimmel, tværtimod han opretholdt hele Aftenen sin muntre, slagfærdige Ungdommelighed.


Aarhus Stiftstidende, 17. september 1906.
LÆS HELE ANMELDELSEN

Jyllands Posten, 18. september 1906.
LÆS HELE ANMELDELSEN

Illustreret tidende, 23. september 1906.
LÆS HELE ANMELDELSEN .
.
Hver 8. Dag, 30. september 1906.
Den mystiske Arv. Fru Emma Gad har med sit sidste Lystspil “Den mystiske Arv”, der nylig havde Premiere paa Folketeatret, atter opnaaet en solid Succes. Det kvikke Replikskifte og den muntre Elskværdighed manglede heller ikke her. Og som i Fru Gads andre Stykker var Figurerne, Fruen virkede med, set klogt og dømt mildt. Folketeatrets Kunstnere gav “Den mystiske Arv” en ypperlig Udførelse.
Den mystiske arv
Paa Billedet ses i Forgrunden Hr. Dorph-Petersen og Fru Orlamundt, Hr. Reumert og Fru Aggerholm. Tilvenstre Hr. Neiiendam.

Roskilde avis, 30. september 1906.

Horsens Social-Demokrat, 15. oktober 1906.
LÆS HELE ANMELDELSEN

Esbjerg avis, 18. oktober 1906.

Jyllands Posten, 24. oktober 1906.
LÆS HELE ANMELDELSEN