Dagens Emma Gad Citat:

Man skal altid være villig til at forsyne sine Naboer med Stiklinger og Udløbere af Stauder.

Brugernes bedømmelser

Enhver form for ris eller ros om
EmmaGad.dk modtages gerne


Annonce fra dengang..


Emma Gad og teatret

VN:F [1.9.22_1171]
Anmeld gerne denne artikel med stjernedrys
Rating: 3.0/5 (2 stemmer)

teatertaeppe

Et aftenbesøg var Emma Gads første skuespil. Hun skrev stykket til Det kgl. Teater, og det havde premiere i 1886.
Stykket blev skrevet under pseudonym, som flere kvinder på den tid gjorde.
Efter successen havde vist sig, blev hendes navn sat på stykket, og den nye dramatiker fulgte op med mange skuespil de efterfølgende 25 år.


Der har ikke været så megen beskæftigelse med Emma Gads store dramatiske produktion i denne eller den tidligere generation. Den er ligesom druknet i tidens udvikling, hvor “Takt og Tone” er blevet så dominerende, at alt andet næsten er blevet glemt.

En undtagelse er Pil Dahlerup, der i sin afhandling ‘Det moderne gennembruds kvinder‘ fra 1983 trækker Emma Gads dramatiske produktion op til analyse.
Men tidligere, ikke mindst fra premieren på “Et Sølvbryllup” i 1890, hørte hun så absolut til den “kjøbenhavnske” elite (indenfor flere kategorier).
Det har sit eget tydelige bevis ved gentagen tilstedeværelse i de satiriske tidsskrifter, ikke mindst Blæksprutten, Svikmøllen og Klods-Hans.

Langt de fleste af Emma Gads skuespil blev også tryk. Det kunne være samtidig med premieren eller kort efter – eller sågar flere år før opførelse, hvis teaterdirektøren ikke mente emnet var moden til tiden, eller at det sågar var usædeligt.

Det kongelige teater wiki 1890-1900 360
Det kgl. Teater gav ofte scenen til Emma Gads skuespil. Men alle de førende teatre gav spillerum. Det var også nødvendigt med flere scener, for det forekom at et teater ikke ‘turde’ vise stykker med den indpakning Emma Gad serverede når hun revsede sin samtid.


Det kgl. Teater

Det kgl. Teater

Det kgl. Teater

Det kgl. Teater

Folketeatret

Folketeatret

Dagmarteatret

Dagmarteatret

Det kgl. Teater

Det kgl. Teater

Dagmarteatret

Dagmarteatret

1886
Et Aftenbesøg
1888
Et Stridspunkt
1888
Gjenklang
1889
Fælles Sag
1890
En Advarsel
1890
Et Sølvbryllup
Folketeatret

Folketeatret

Det kgl. Teater

Det kgl. Teater

Teater

Teater

Det kgl. Teater

Det kgl. Teater

Dagmarteatret

Dagmarteatret

Det kgl. Teater

Det kgl. Teater

1891
I veldædigt Øje
1893
Tro som Guld
1895
I rosentiden
1895
Rørt Vande
1896
Et Forspil
1898
Aabent Visir
Dagmarteatret

Dagmarteatret

Folketeatret

Folketeatret

Folketeatret

Folketeatret

Det kgl. Teater

Det kgl. Teater

   
1900
Dydens Belønning
1903
Gadens Børn
1906
Den mystiske Arv
1908
Guldfuglen
   

For at mærke pulsen omkring Emma Gad, er der efter hvert skuespil medtaget flere anmeldelser fra dagen. Dugfriske aviser er dugfriske anmeldelser der ikke har været gennem tidens analysator. Her og nu – og delte meninger om fiasko og succes. Det er her ucensureret – præcis som Emma Gad læste dem efter premieren.
Som hun selv beskrev det i Teaterbogen (1901): “Gildet [efter premieren] vil altid være en tvivlsom Glæde, træt som man er, og den har i hvert Fald intet at gøre med den bedste Løn for Arbejdet den eneste virkelige den at føle, at man med sine skrevne Ord har skaffet sig enkelte Venner ude i Livet, og at man har fortjent at faa dem. Lidt af den Fornemmelse er det rart at gaa til Ro med efter sit Stykkes Førsteopførelse, og endnu bedre er det jo, hvis man kan beholde den, efter at man næste Morgen meget tidlig – har sagt: Maa jeg saa bede om Aviserne!”

Teaterpremierer nævnes ofte i forbindelse med premiereteatret, og derfor er det ikke svært at tænke alle Emma Gads dramatiske værker som udelukkende en københavnerbegivenhed.
Det var ganske givet først og fremmest en københavnerbegivenhed – men ikke udelukkende. Efter premieren er alle stykker vist på mange provinsscener. Nogle gange drog skuespillerne på tourné – eller tournerende teaterselskaber rejste rundt med Emma Gad på repertoiret. Eller en lokal opsætning – eller oplæsning!
Hele landet blev skuespilplads, og provinsaviserne havde ikke altid den samme bedømmelse af stykkerne.
Her kan nu læses kommentarer fra aviser, ugeblade og tidsskrifter.

Emma Gad og teatret, 3.0 out of 5 based on 2 ratings
Del på facebook