En Advarsel anmeldelser

Det kgl. Teater (AD 1874)

Lystspillet fik en god Udførelse af Fruerne Hennings og Æchard, henholdsvis Fruen og Tanten, Herrerne Jerndorff og O. Poulsen, henholdsvis den flirtende Ægtemand og Onkelen, den gamle Oberst, der er bange for ikke at naae Togen. Som den keitede Student var Hr. Liebmann ikke uheldig.
PERSONERNE:

FRITZ ROSEN. ANNIE, hans Hustru.
STUDENT KRUSE. OBERSTEN.
OBERSTINDEN. EN TJENER.


OMTALE OG ANMELDELSER

EN ADVARSEL

Premiere paa Det kgl. Teater, 15. november 1890


Politiken – Kjøbenhavns Adressecomptoirs Efterretninger – Jyllands Posten – Illustreret Tidende – Hvad vi vil – Horsens Folkeblad

Politiken, 16. november 1890.

Det kgl. Teater modtog iaftes med stærkt Bifald Fru Gads nye Stykke, hvis diskrete og moralske Spøg passer til Parketternes og Balkongens selskabelige Tone. Den Advarsel, som deri gives af en nydelig ung Frue, forbedrer hendes Mand, der i Ægteskabet medbringer en Ungkarls Lyst til at kurtisere smukke Damer. Endog paa deres anden eller tredje Bryllupsdag, hvilken hun rigtignok lader ham fejre i Selskab med kedsommelige Slægtninge, vil han om Aftenen forlade den hjemlige Arne for at spille firhændigt med en rødhaaret Baronesse. Hvor hasarderet det Spil kan blive, véd kun Parterne selv. Ophidset af en temmelig bidsk Tante søger den unge Kone ved Bønner og milde Forstillinger at holde ham tilbage. Men han staar paa sin Ret, erklærer Selskabslivet for tomt og kedeligt og de unge Damer for spidsborgerlige og altfor snærpet dydelige, medens han priser et let Galanteris fristende Adspredelser. Om han da kunde lide – spørger Fruen – at hun efterlignede hans Eksempel. Han svarer, at han er for overlegen til smaalig Jalousi.

For tænkende Tilskuere vil Stykkets videre Gang ikke være nogen Gaade. Den unge Frue placerer en ung Student ved sin Side, og ægger ham ved et mildt Koketteri – som Fru Hennings sætter lidt for stærk Kulør paa – til at forsikre hende om, hvor dejlig hun og hvor forelsket han er, og hvor megen Glæde – for at bruge Dagens Ord – et Møde og en Sammensmeltning vilde foraarsage ham. Denne Erklæring hører Ægtemanden i et Sideværelse, og da han som en gnaven Othello kræver hende til Ansvar, har hun let ved at spotte hans paaberaabte Overlegenhed og vise ham en Ensidige i hans Teorier: sic vos non vobis, saaledes behandler i andre, som I ikke selv vil behandles. Ægtemanden her vil som de fleste andre Ægtemænd paa ingen Maade – behandles, og han bliver derfor pænt hjemme og ombytter den fremmede Firhændethed med det kendte ægteskabelige Haandtryk.

Om det just gaar saaledes i Livet selv, turde være omtvisteligt. Maaske er de fleste Mænd saa kloge, at de viser sig omvendte skraks efter den første Straffeprædiken, men Bestandigheden varer maaske ikke længere end Naturen, den strænge Norne, vil. Det hjælper ganske sikkert paa Illusionen, at Hr. Jerndorff spiller Ægtemanden. En Sommerfugl kalder han sig; Kunstnerens Personlighed svarer ikke særligt til dette Begreb, og man har vanskeligt ved at forestille sig Jerndorff som forfløjen Kurmager.

Det lille Stykkes Fortrin er det Billede af kjøbenhavnsk Selskabsliv, som det opruller. Et Landsted paa Strandvejen, Omkel og Tante, der skal med Toget, en velstaaende Bredde i Konversationen, en dannet Godmodighed i Iagttagelsen. Noget i Fru Emma Gads Stykker peger altid udover netop dette Selskabsliv, men det er som hun som Magt af iøvrigt let forklarlige Forhold blev tvungen ind i den Kreds, som hun egentlig skriver for at bryde ud fra. Det er sandt, naar den unge Frue siger, at én stor Kærlighed vejer alt det tomme Galanteri op – eller rettere, det var Opgaven at vise, hvor sandt dette er for netop denne unge Kvinde. Men denne poetiske Opgave gaar Fru Gad udenom og tager for givet, hvad der skulle bevises, idet hun skildrer den brave og elskværdige Grossererfrue. Naar man hører Personerne tale, tvivler man noget om deres stærke Følelse: de ligner Folk, der tager Livet let, eller som i hvert Fald er vante til at skjule, hvad der bevæger dem stærkest.

En Advarsel er meget nydelig bygget og skrevet uden al Prætetion. Det faldt da ganske rimeligt, at det fordringsløse Stykke gjorde Lykke.

Fremstillingen holdtes i den noget overdrevne Selskabstone, hvori det kgl. Teaters Kunstnere undertiden bevæget sig. Megen Elegance og en brillerede Korrekthed prægede Fru Hennings ikke altid ægte Spil. Hun saa udmærket ud. Fru Eckardt optraadte resigneret mod hvidt Haar som gammel Dame. Hr, Olaf Poulsen knejsede stram og vrøvlagtid som pensioneret Obest, medens Hr. Liebmann klagede elegisk, som den narrede Student, der ubarnhjertigt føres i Ilden af den unge Kone til hendes ægteskabelige Sejr.

Kjøbenhavns Adressecomptoirs Efterretninger, 17. november 1890.
LÆS HELE ANMELDELSEN

Jyllands Posten, 18. november 1890.
LÆS HELE ANMELDELSEN

Illustreret Tidende, 7. december 1890
LÆS HELE ANMELDELSEN

Hvad vi vil, nr. 29, 1890.
Fru Emma Gads en Akts Lystspil “En Advarsel”, som er denne Forestillings “Piéce de rideau”, udmærker sig ved de samme gode Egenskaber som Forfatterindens tidligere sceniske Arbejder. Handlingen er unægtelig konventionel og kendt fra utallige andre dramatiske Værker, men det lille Stykke vidner om Evne til at skrive mundrette Repliker og om, at Fru Gad har et skarpt Blik for sine Medmenneskers smaa Lyder og Naragtigheder: Den gamle Oberst og hans Kone, der skal med Toget til Byen og stadig ikke kan komme afsted, ere sete og opfattede med Lune.

Derimod er de to Hovedpersoner: Rosen, der kurer til en rødhaaret Baronesse, med hvem han spiller firhændigt og endelig vil besøge paa sin Bryllupsdag, og hans Hustru, som giver sin ustadige Mand en alvorlig Advarsel, uden dybere Interesse, døde Teaterfigurer, som Skuespillerne ikke formaar at puste Liv i. Fru Hennings spillede den unge Frue paa samme Maade som hun har spillet utallige Roller af samme Snit. Fru Hennings Replikbehandling truer mere og mere med at stivne i Affektation og Manér. Hvorfor sige Ju-u-ra eller Kru-u-se i Stedet for at udtale Ordene naturligt og ligefrem?
Carl Behrens

Horsens Folkeblad, 28. november 1891.
LÆS HELE ANMELDELSEN