Et Stridspunkt anmeldelser

Det kgl. Teater (AD 1874)
FRU KLENAU. HEMMING, hendes Søn. FRANTS HELLER, hendes Søstersøn.
FRØKEN JULIANE EGGERS. MAGNA, hendes Broderdatter. ANDREA, Fru Klenaus Jomfru.


OMTALE OG ANMELDELSER

ET STRIDSPUNKT

Premiere paa Det kgl. Teater, 9. februar 1888


Politiken – Jyllands Posten – Illustreret Tidende – Aarhus Stiftstidene – Jyllands Posten

Politiken, 10. februar 1888.
Der er i Stykket saamegen Udvikling fra Forfatterindens først opførte Arbejde “Et Aftenbesøg”, at Theatret har gjort vel i at antage et Skuespil, som trods let opdagelige Svagheder viser baade Ævne til at skrive for Scenen og Vilje til at tage Opgaven alvorligt.

Der fandtes i “Et Aftenbesøg” allerede pudsige og rammende Udfald mod selskabelig Konvention. Det tomme Selskabsliv var Forfatterinden til inderlig Afsky, og den unge Frue i Stykket klagede bitterligt over dets Kedelighed og foretrak langt en lystig Restaurantsmiddag for selv den fineste storborgerlige Diner. Hos den unge Pige i “Et Standpunkt” træffer man den samme Oprørsaand hos Selskabet, den gode Tone og Samfundsmoralen. Hun har al mulig Lyst til at sætte sig ud over det Passende og giver – vel meget med Forfatterindens Ord – sine Grunde herfor. Hun er lidt uartig og kæphøj, en Smule forfløjen og koket, men desværere for Karakteristikken ikke syndelig forskellig fra de lystige unge Piger, som vi er vante til at se i danske Komedier, og som under en skæmptsom Tale skjuler det ædleste Hjærte. Hendes Replikker falder imidlertid mange Gange snurrigt og vakte ogsaa iaftes en forstaaende Latter hos Publikum.

Forfatterinden er ikke blevet staaende ved denne lette Samfundssatire. Hun har lagt til Grund for sit Stykke den stærke Moderkærlighed, som en ensom Kvinde vil føle overfor sin eneste Søn og som vil bringe hende til kun med Angst at tænke sig ham elskende en ung Kvinde og for din Bruds Skyld forladende sin Moder. Det er klart, at Konflikten er dramatisk. Hvis Tilskuerne tilstrækkelig oplyses om Moderens Vedhængen ved sit Barn, hvis de forstaar, at han er hendes Et og Alt i Verden, og at den unge fremmede Kvinde vil berøve hende alt Lys i hendes Liv, da vil de ogsaa med Interesse følge en Kamp mellem de to Kvinder og ikke føle selv stærke Lidenskaber saa unaturlige, hvis de fremtræder under Striden. Men det maa paa alle Maader være dem indpræntet, baade gennem Karakterer, Forhistorie og give Situation, hvor meget Striden gælder, og den maa aldrig synes ubetydelig for nogen af Personerne,

Ulykken er, at Forfatterinden ikke har forberedt Publikum. Vi véd altfor lidt om Fru Klenoau Kærlighed til sin Søn. Man kan ikke værge sig imod en Fornemmelse af, at den unge Kone rimeligvis vil faa sin Svigermoder i Huset og en ret besværlig Svigermoder, men at iøvrigt Konflikten vil løses net og selskabeligt. Kataktererne er ikke uddybede vok; der fattes Lidenskab hos Moderen og Ejendomshidsighed hos den unge Pige. Og der finder endelig ingen indre Kamp Sted hos Sønnen, der fortæller sin Moder, at han er blevet forlovet, saaledes som alle nette juridiske Kandidater fortæller den Slags ikke usædvanlige Begivenheder.

Vel sandt, Fru Klenau søger ved en Lavhed at vinde sin Søn tilbage. Den unge Frøken Magna har opdaget, at en ung Galning, der gør Kur til hende, ogsaa beærer en smuk Tjenestepige med sin Hyldest, og hun føler Kald til at optræde som Dydens Beskytterinde. I den Anledning sætter hun Frants Heller Stævne i et Kabinet om Aftenen, just som hun har forlovet sig med Hemming Klanau. Hun vil blot prædike Moral i Overensstemmelse med det gamle Ord, at ung Præst præker bedst. Men Fru Klanau indbilder sin Søn, at Stævnemødet er af mere erotisk Art, og han tror derpaa og overfalder sin smukke Kæreste med bitre og krænkende Ord. Det bliver Brud dem imellem, og der kommer nu lidt vild Fart i Handlingen. Efter en stor Scene mellem Søn og Moder gaar den sidste i sig selv, beder den unge Pige om Forladelse og fører hende tilbage til Brudgommens Arme med et resigneret Smil, som, for straks at sige det, Fru Eckardt gav et fint og smukt Udtryk.

Stykket hedder ikke med Urette “Et Stridspunkt”, men man vil lægge Vægten paa Ordet Punkt: men ganske sikkert vil en virkelig gennemført Strid byder dette Skuespil ikke Stof.

Dialogen er livlig: om den end ikke er særdeles stilfuld, finder dog Forfatterinden let de Ord, hun behøver, og den Vending, som Publikum ler af. Hun bevæger sine Personer flinkt. Tonen er urban og Spøgen diskret, og der fremtræder ligesaa megen Ærlighed i Følelsen som Bravhed i Udtrykket.

Udførelsen var nogenledes tilfredsstillende. Fru Hennings var den raske unge Pige. Naar Ordene blev hjærtelige og varme, spilte Fru Hennings nydeligt. Livligheden var derimod lidt forceret, og den staaende nervøse Latter maaske ikke videre betegnende for en sund og behersket Verdensdame, Imidlertid, med Fru Hennings kan en Forfatter altid være udmærket tjent. Derimod var Hr. M. Nielsen en Elsker, der brød Stykkets Ramme itu. Istedetfor at blive paa første Sal i Kjøbenhavn fór han lige op i Tragediens syvende Himmel, ogsaa kaldet Huha-himlen, fordi den er saa frygtelig. Fru Sinding var den kønne Tjenestepige, i hvis Mund nogle af Stykkets vigtigste Replikker var lagte.

“Et Stridspunkt” modtoges med levende Bifald fra det hele Hus.

Jyllands Posten 11. februar 1888.
LÆS HELE ANMELDELSEN

Illustreret Tidende 26. februar 1888 s. 271.
LÆS HELE ANMELDELSEN

Aarhus Stiftstidende 18. juni 1888.
LÆS HELE ANMELDELSEN

Jyllands Posten, 20. juni 1888
LÆS HELE ANMELDELSEN