Et Sølvbryllup anmeldelser

Dagmarteatret (AD 1883)

“Et Sølvbryllup” er, som vore Læsere véd, en djærv, velment, just ikke særdeles overlegen Satire over den moderne Kvindebevægelses mest iøjnefaldende Udværter. Fru Gad vilde ramme haardere, naar hun ikke havde drevet enkelte “Personer” – Frk. Knudsgaard og Student Engelsøe – ud i den rene Karrikatur.

FABRIKANT SELBY FRU SELBY
POULA, Selbys Datter FRK. KNUDSGAARD, Fru Selbys Søster
DOKTOR FRANDSEN HOTHER, doktorens Søn
PASTOR MATHIASEN STUDENT ENGELSØE
FRØKEN PRIP FRØKEN MØLLER
JOMFRU LUDVIGSEN EN TJENER
EN PIGE DAMER OG HERRER


OMTALE OG ANMELDELSER

ET SØLVBRYLLUP

Premiere paa Dagmarteatret, 26. december 1890


Politiken – Jyllands Posten – Kjøbenhavns Adresse Efterretninger – Illustreret Tidende – Aakborg Stiftstidende – Horsens Folkeblad – Bornholms Tidende – Verden og Vi – Aarhus Theaters Program

Politiken, 26. december 1890.
Annonce fra premieredagen.

Politiken, 27. december 1890.

Dagmarteatret viste sig iaftes, sin Fortid tro, som det arbejdende blandt de kjøbenhavnske Teatre: medens Det Kongelige, Folketeatret og Kasino fejrede Jul med gamle Sager, bød Hr. Riis-Knudsen paa et nyt, endnu uudgivet, dansk Lystspil; Forestillingen havde saaledes en ret indpakket Julegaves fristende Tiltrækningskraft, og Huset var da ogsaa fyldt til sidste Plads, da Tæppet gik op for Et Sølvbryllup.

Stykkets Titel bringer Bud om en Stemning, der passer ret nok til Julen: for paa rette Vis at fejre Jul bør Fredens blide Glæde vøre til Huse og ligesaa ved en Sølvbryllupsfest; imidlertid Forfatterinden, Fru Emma Gad har i sit Skuespil villet vise ikke saa meget Glæden, som hvor svært det er at faa Lov til at være naturlige og glade her i dette Land. Hun har villet minde om, at den Flok, der fylker sig om Sædelighedsfraserne, kender ingen Vaabentilstand, ingen Fredsbetingelser, ingen Indrømmelser, hver den, der ikke ydmygt blotter Hovedet for den oprejste Standart med Indskriften: “Rent Mandfolk”, ham gaar det ilde: det mindste Fnug, der klæber ved hans Bryllups-Klædning, vil fra Tunge til Tunge gennem Andegaarden vokse og vokse, indtil alle Gæssene samler sig i et alt overdøvende: Det er ganske vist -!
Fru Gad har med ikke ringe Mod valgt sit Æmne og med Snildhed tilrettelagt sit Stof saaledes, at Stykket viser: der gives ingen Fred hverken for Gammel eller for Ung.

Fru Mantzius i den roste rolle som Jomfru Ludvigsen (Billede bragt i Illustreret Tidende 10. nov. 1907)

Forfatterinden fører os ind i Fabrikant Selbys store, rigt udstyrede Dagligstue, der er smukt og pragtfuldt, men hyggeligt er der ikke længere: Selbys Svigerinde, Frk. Knudsen er trængt derind med sin Virken for Sædelighed og Moral, hun har besat sin Søster, en godlidende, men ikke stærkt begavet Dame, saa at denne efter Ævne fører samme Tale. Selby kan ikke holde dette Hjem ud, og hver Gang hans Svigerinde er i Anmarch, fortrækker han skynsomst, snart under et, snart under et andet Paaskud; maaske har han tidligere prøvet at holde ud, men er bleven overvundet, thi et Steds siger han:
“Jeg ved ikke, hvorledes det er, jeg kan tumle Hundreder af Arbejdere som ingenting, men hun bringer mig totalt ud af Fatning. Naar hun rykker op med sit Skyts af Floskler og Sentenser med Selvsikkerhed, som om det var Højesteretsdomme, saa er det mig umuligt at finde et Modargument. Jeg leder og leder i min Hjernekiste, tom er den og tom bliver den. Hun gør mig til Idiot”.

For at undgaa Oplæsningen af det nyeste Opus af Pastor Mathiesen, en af Svigerindens Drabanter, er Selby Dagen før Stykket begynder under Paaskud af en Udflugt til Taastrup, fortrukket hjemme fra og har om Aftenen i en Variété pokuleret saa stærkt i Selskab med nogle Bekendte og Etablissamentets Sangerinder, at han paa Hjemvejen løber sig en Skramme i Panden mod en Lygtepæl. Han opfinder en ret utrolig Historie om en Snebunke og en Høtyv; den rette Sammenhæng kommer dog frem og Frk. Knudsen opmaner i den krænkede Kvindeligheds Navn sin Søster til at forlade dette fordærvede Hjem. Pastor Mathiesen, der af Selby har faaet en rigelig Gave til sin Forening, bliver den fredsstiftende, og, idet han minder Fru Selby om, at Kærligheden taaler alt, fordrager alt, overbeviser han hende om, at hendes Plads netop er i dette Hjem, hvor hun har en Opgave overfor Mand og Datter. Saaledes ender alt i Fryd og Gammen, og, medens Frøken Knudsgaard ryster Støvet af sin Fod for aldrig(!) at vende tilbage, begynder Deputationer at tolke Sølvbrudeparret deres Lykønskninger.

Ikke mere Held har Sædelighedsdamerne med deres Angreb paa Stykkets unge Mand, Hother Fransen. Han elsker Selbys Datter Poula og hun ham igen, dog endnu har kun deres Øjne talt. Frk. Knudsgaard har tænkt for den gode Sags skyld at knytte Poula til sin Protegé, Student Engelsøe, og bliver derfor ilde til Mode, da hun fornemmer den Tilbøjelighed, Hother og Poula nærer for hinanden. Et Øjeblik synes Tilfældet at begunstige hende: hun erfarer nemlig tilfældig, at Hother tidligere har kendt en Sypige Ludorika, ja, endog en St. Hansnat taget i Skoven med hende, og straks raaber Frk. Knudsgaard sit Anathema over Hother:
“Han har lokket en hæderlig og arbejdssom ung Pige til Fordærv og Fald, saa at hun er sunken ned i Skarnet og er endt paa en Sangerindeknejpe”.
Poula synes en Stund at miste Troen paa den Elskede, men i en Samtale vinder han hende tilbage for bestandig, og ved Stykkets Slutning er der ikke ét, men tvende Festpar at ønske til Lykke.

Maaske undervurderer Fru Gad noget den Magt, hun vil bekæmpe, og Livet føjer sig næppe altid saa renligt og læmpeligt, som hun her fremstiller det, men Æmnet er saa frisk, og Ordene falder saa djærvt, at man gærne bærer over med selv større Mangler.

Fru Gad har i Et Sølvbryllup som i tidligere Stykker med afgjort Held skildret det højere kjøbenhavnske Bourgeoisis Tanke-, Tale- og Følelses sæt; hendes Syn herpaa synes med hvert Styke at blive friere; naar saaledes de Forseelser, der anføres baade mod den gamle og den unge Synder, er saa ubetydelige som i dette Stykke, viser denne Omstændighed, at Forfatterinden ret har faaet Øjet op for hvor snævert og bornert et Syn, der er det gængse her i København netop paa dette Omraade. Bag Ordene fornemmes en Kvindes varme Følelse for hvad ret og godt er, blandet med en Dames kølige Ironi overfor Medsøstres mindre taktfulde Optræden i Forhold, hvor Takt er en absolut Nødvendighed for ej at blive plump. Uden Tvivl har Hother Forfatterindens fulde Sympati, naar han om Sædeligheds-Forenings-Damerne udbryder:
“Jeg beder kun ærbødigst, om de vil holde deres mer eller mindre spidse Næser fra det Omraade, der benævnes Sædelighed og Moral. – – Ikke for det, Sagen kan jo være god nok; men paa det punkt kan da gamle ugifte Damer ikke være Dommere. Hvad véd de om den Ting? Ikke andet end at de instinktmæssig hader en Lykke, der er gaaet dem forbi, og derfor angriber de i Flæng det Uskyldigste og det Skyldigste, ungdommelig Kaadhed og modbydelige Laster, yndefuld Kærlighedsleg og betalt Boleri, flygtige Kys og brutale Favntag. Afskygninger fra det skæreste Lys til den mørkeste Skygge i det store ubestemmelige Rige, der hedder Forholdet mellem Mand og Kvinde, slaaende med store Ord og massive Fraser sammen til én stor Miskmask, som de saa kalder Usædelighed og Fordærvelse, i hvilken Form det end viser sig udenfor Begrebet: Fatter, Mutter og de ni søde Børn.”
Gennem Ordenes urbane Form lyser en ligefrem oprørst Lyst til at sige det gode Selskab, hvor ynkelig og dem dets Adfærd og Opfattelse tidt er, og som en snild Evadatter har Fru Gad skjult i denne og flere andre bitre Piller i en smuk og lækkert udseende Skal, der vil indbyde mange til at nyde den sunde Frugt og de derved faa Lyst til at prøve paa “at forsvare vor Glædestrang, vor Meningsfrihed og vort gode Humør”.

Stykkets Opførelse i Aftes blev til megen Morskab for Publikum og til ikke ringe Ære for de Spillende; med Interesse fulgte Tilskuerne de muntre Scener og hilste med Latter de mange lystige Indfald, i Replikkerne; efter Tæppets Fald forsøgte det Frøken Knudsgaard’ske Parti nogen Hyssen, men Forsøget faldt ynkeligt ud og druknede ganske i det kraftige Bifald, der tvang Tæppet op trende Ekstra-Gange.

Forrest blandt de Spillende stod ubetinget Fru Mantriuz, med Kækhed havde hun mod vore Skuespillerinders almindelige Sædvange omdannet baade Udseende og Stemme: i et lille daarligt udseende, graameleret Ansigt sad de to store Øjne, der i deres glansløse Forvaagethed fortalte om mange Nætters Slid med Naal og Traad ved daarlig Belysning, og Billedet fuldstændiggjordes af en snakkesalig Stemme med slæbende kjøbenhavnsk Udtale.

At Fru Mathilde Nielsen passer til Frøken Knudsgaard, kan ingen, der har set denne Skuespillerinde i “Den Kærlighed! Den Kærlighed!” nære mindste Tvivl om, og det blev ogsaa en Fornøjelse at høre med hvilken Bravur hun smældede Frøkenens Hardiesser ud, og at se den kølige Ringeagt, hvormed hendes Blik maalte de stakkels Mandfolk. Af selve Sølvbrudeparret var Hr. Cetti pudsig i Selbys forfjamsede Forviklinger og Fejltagelser, og Frk. Lerche godlidende i Fru Selbys Inskrænkelighed. Fremdeles var Hr. Martinius Nielsen elegant og mandig som den unge Hother Fransen, Hr. Fr. Müller passelig salvelsesfuld i pastoral Værdighed, og Hr. Schwanenflügels Engelsøe vakte megen Latter ved et Ansigt, der kunde udtrykke baade krybende Ydmyghed og indædt Misundelse. – Kort sagt: alle de Rollehavende gjorde deres Bedste, og dette vil paa Dagmarteatret sige en hel Del.

Hver den, der ynder at faa sig en god Latter, bør gaa hen og se Et Sølvbryllup.
A.

Jyllands Posten, 28. december 1890.
LÆS HELE ANMELDELSEN

Kjøbenhavns Adresse Efterretninger, 29. december 1890
LÆS HELE ANMELDELSEN


Politiken 1. januar 1891.
Nu også i bogform

Illustreret Tidende, 11. januar 1891
LÆS HELE ANMELDELSEN

Aalborg Stiftstidene, 17. august 1891.
LÆS HELE ANMELDELSEN

Jyllands Posten, 24. oktoer 1891
LÆS HELE ANMELDELSEN

Horsens Folkeblad, 27. november 1891.
LÆS HELE ANMELDELSEN

Bornholms Tidende, 4. april 1893.
LÆS HELE ANMELDELSEN


Program fra Aarhus Teater, 12. Oktober 1900.

“Et Sølvbryllup” paa Aarhus Theater.
I Aften opføres første Gang paa Aarhus Theater “Et Sølvbryllup” – en Forestilling, der sikkert vil blive en lige saa stor Sukces som Palle Rorenkrantz “En Tilstaaelse”.
I “Et Sølvbryllup” optræder som det ses Direktør Benjamin Petersen første Gang paa Aarhus Theater – i den sympatiske, gamle Læges Rolle – og Forestillingen vil derved have forøget Interesse.

et sølvbryllup

Fru Gad. »Et Sølvbryllup«s Forfatterinde.

Fru Emma Gad, der er gift med Kongens Yachtkaptajn, Kommandør Urban Gad, er en ualmindelig sympatetisk Dame, der nyder den største Anseelse og Højagtelse i alle københavnske Krese.

Fru Gad har været en ivrig Deltager i den moderne Kvindebevægelse: den Kvindebevægelse, der skabtes ved »Kvindernes Udstilling« , Bestræbelserne for at rejse en »Kvindernes Bygning« i København osv.

Men ved Siden heraf er Fru Gad den mest produktive blandt danske Lystspil-Forfatterinder — sikkert ogsaa den dygtigste. Hendes nyeste dramatiske Arbejde er en 4 Akts Spøg, der hedder »Dyden belønnes«. Det har gjort saa stor Lykke paa Dagmartheatret, at det er blevet en hel Sukces, og dets mange pudsige Vendinger og vittige Indfald gør megen Furore. Fru Gads Lystspil ere blevne opførte dels paa det kgl. Theater, dels paa Dagmar- og Folketheatret.

Charles Schwanenflügel
Charles Schwanenflügel

Fru Gads største Arbejde er det Helaftens-Lystspil, »Et Sølvbryllup«, der i Aften opføres paa Aarhus Theater. Ligesom hendes andre Arbejder udmærker det sig ved pudsige Indfald, livlige Situationer, vittig og kvik Dialog med fint formede Replikker og ved kunstnerisk komisk Sans. Fra lille af har Fru Gad færdedes i det københavnske Selskabsliv; hun er Datter af Grosserer P. A. Halkier. Med et smukt, friskt og elskværdig godmodigt blik ser hun paa Forholdene i københavnske »bedre« Kredse, og det er hendes Hensigt i en lystig, let Form at komme Selskabslivets Latterligheder til Livs — hvilket udmærket godt er lykkedes, ikke mindst i »Et Sølvbryllup«.


Jyllands Posten, 13. oktober 1900.
AARHUS THEATER Emma Gad: “Et Sølvbryllup”.

Et Skuespil af Fru Kommandørinde GAD kan man altid gjøre Regning paa vil staa an. Ganske vist er der ikke synderlig Dybde i dem, og Satiren er jævnlig Godtkjøbskvalitet; men det har mindre at sige i en Tid, der har Æren af Varieteernes og Revuekomediernes Opblomstring. Hovedsagen er, at de ere underholdende og forfriskende, behændigt lagt tilrette, rappe i Replikerne, muntre i Indfaldene. Et Udfald kan være flot; men saa er den næste Replik til Gjengæld vittig og skarp. En Scene kan synes overflødig og trættende – den næste vil ufejlbarlig tindre af Liv og Lune.

Aarhus Stiftstidende, 30. maj 1901. Et Sølvbryllup var det næstmest viste stykke i det nye Aarhus Teaters premieresæson.

Der er i alle Fruens Arbejder en Fristelse for de udførende Skuespillere til Overdrivelse, og “Et Sølvbryllup”, der i det Hele taget ejer alle hendes Forfatterskabs gode og mindre heldige Sider, er i saa Henseende ingen Undtagelse. Desmere maa det paaskjønnes, at vort Theaters Skuespillere med stort Held modstod Fristelsen og holdt Stykket indenfor Lystspilrammen.

Men der kan siges mange andre smukke Ting om Spillet i Aftes: Helhedsvirkningen var god og mange Enkeltheder ligefrem udmærkede, Iscenesættelsen var fuldstændig og Udstyret meget nær mønsterværdigt.

Ære den, som æres bør – først derfor Direktør BENJAMIN PETERSEN der havde paataget sig Doktor Frandsens Rolle. Han har spillet den i Kjøbenhavn og skal der have høstet megen Anerkjendelse for den, hvilket er meget forklarligt, da hans brede, joviale, rolige Personlighed falder fuldstændig sammen med Figuren. Ved sin Tilsynekomst paa Scenen hilstes han med stærkt Bifald.

Men Aftenens Succes var Frøken CAROLINE AAGAARDS Syjomfru, om hvilken man uden Overdrivelse kan anvende Sprogets mest rosende Superlativer. Figuren var taget saa nøjagtig paa Kornet, som tænkeligt er, og den var udstyret med et Tjenestepige-Kjøbenhavnsk, der i Forbindelse med en urokkelig Alvor og Beherskethed maatte rive med. Bifaldet steg da ogsaa efterhaanden til en efter Jydernes Temperament usædvanlig Højde.

Helt gjennemført og vellykket samt behersket var ogsaa Fru LAMBERTHS Frøken Knudsgaard, og Fru VALBORG HANSENS anden Debut som Frøken Prip var afgjort heldigere end Første-Debut’en i “Harlekins Omvendelse”. Det der hindrede Fruen i at slaa igjennem som den lette, graciøse Calumbine, kom hende til Nytte her og understøttedes yderligere af et afgjort Anlæg for det komiske Rollefag. En lille Enkelthed som Tandssmærte-Afbrydelsen i første Akt var af uimodstaaelig komisk Virkning. Som sagt: Aftenen var en lille Revanche-Sejr.

Hr. COHEN (Fabrikant Selby) havde en paafaldende Lighed med en vis Herre, der i Fjor lavede Farceløjer ud af Alt, hvad der lagdes i hans Hænder, og navnlig forlystede Folk med at skære nogle sære Grimacer. Men forhaabentlig betyder denne Lighed kun et forbigaaende Tilbagefald til de gamle Synders Mangfoldighed. Masken var ellers fortræffelig.

Hr. SCHWANENFLÜGEL havde lavet en rigtig morsom Figur ud af Student Engelsøe, og Fru og Hr. KREUTZ fulgte den slagne Landevej som Fru Selby og Pastor Mathiesen. Skulde man sige noget Særligt om Frøken HOVGAARD, saa vilde det næppe blive Andet end en Gjentagelse af, hvad der oftere er sagt: at hun er en nydelig lille Person, frisk og indtagende – – Punktum.

Det kan vel ikke nytte at spørge om, hvor Frøken ANNA DALGAARD har lært den Dialekt, hun udstyrede sin Tjenestepige med. Det er ganske bestemt ikke i noget af Hs. Maj. den danske Konges Riger og Lande.

Det ikke overvældende stærkt besatte Hus morede sig aabenbart udmærket og kviterede ved livlig Bifald for den fornøjelige Aften.
Pp.


Politiken, 16. oktober 1900.
AARHUS TEATER: Et Sølvbryllup, Lystspil i 4 Akter af Fru Emma Gad.
LÆS HELE ANMELDELSEN


Politiken, 22, august 1903.
Bornholms Tidende, 2. maj 1903.

*

1905

Sophus Neumann paa Dagmarteatret 1910.

Aarhus Stiftstidende, 28. maj 1910.

Søndag Aften slutter Dagmarteatret sin Sæson, men allerede tre Dage efter drager en Del af Personalet paa Tourné i Provinsbyerne med Teatrets baade fra ældre Tider og fra denne Sæson kendte Trækplaster Emma Gads morsomme Lystspil “Et Sølvbryllup”.
Rollebesætningen er med en enkelt Undtagelse den samme som i København.
Saaledes spiller Sophus Neumann sin gamle Glansrolle som Selby, hans Søster Fru Mathilde Nielsen Frk. Knudsgaard, Fru Wandahl Sypigen og Fru Rostrup den unge Pige. Tourneen ledes af Hr. Otto Jacobsen, som spiller Hother.

Der lægges ud den 1. juni i Horsens. Næste Aften spilles i Odder. Endvidere gives bl. a. Forestilling i Silkeborg og (den 7de) i Aarhus.

Et Sølvbryllup, Dagmarteatret 1910.

Jyllands Posten, 3. oktober 1912.
LÆS HELE ANMELDELSEN

Fyns Stiftstidende, 20. oktober 1916.
LÆS HELE ANMELDELSEN


Verden og Vi, 3. november 1916

Opførelse af "Et Sølvbryllup" på Odense teater 1916
Opførelse af “Et Sølvbryllup” på Odense teater 1916. Ved Bordet til venstre: Sigvald Larsen, Margrethe Leisner og William Knoblauch. * Staaende paa Gulvet: Alfred Cohen og Laurits Hansen. * Ved Bordet til højre: Georg Cohen, Karen Margrethe Glahn, Dagny Sommer, Helga Tønnesen og Clara Schønfeld. Fot. Nørmark, Odense.