Tro som Guld anmeldelser

Det kgl. Teater (AD 1874)

Fru Gads nye Lystspil hører til den meget lette Genre, der i de senere Aar er kommen paa Mode her hjemme; det er lovlig let, til det, der nu kaldes Lystspil, er i Almindelighed kun Farce.
PERSONERNE:

DIREKTØR GRAAE FRU GRAAE
GYRITTA LÜTZAU, Fru Graaes Niece DAMER
JÆGERMESTER GRAAE DORIS GRAAE, Hans Datter
GODSEJER SØTOFT HERRER
FRU ROTHENBURG STUDENT SCHNEIDER
GREV MONTEFIORE Jægermesterens tre drenge
HR. VON HALLE KANDIDAT HAGEN
FREDERIKSEN, Tjener hos Graaes


OMTALE OG ANMELDELSER

TRO SOM GULD

Premiere paa Det kgl. Teater, 26. december 1893.


Politiken – Jyllands Posten – Adresseavisen – Thisted Ants Tidende – Illustreret Tidende – Aarhus Stiftstidende

Politiken, 27. december 1893.
Agrarerne kan blive fornærmede over Fru Emma Gads nye Lystspil, hvis de ikke forstaar Spøg. Thi en klagende Landmand er Hovedperson, næsten Hovedemne for Tro som Guld. Og der findes hverken hos Forfatterinden eller hos Stykkets Personer nogen synderlig Sympati med hane evige Jammer over Landbrugets trange Kaar. Jægermester Graae – det er Landmanden – tillader sig den næsten blasfemiske Ytring, at Vorherre, vist havde de bedste Hensigter, da han skabte Verden, men absolut heldig var han ikke. Alligevel nærer Jægermesterens Broder, Direktør Graae, den Formening, at hvis hans kære Broder arbejdede noget mere og satte Tæring efter Næring, vilde Forsynet ikke nægtet ham en passende Indtægt af den gode danske Jord.

Om denne Betragtning agronomiak og økonomisk lader sig forsvare i Øjeblikket, faar staa hen. Paa saadant kommer det ikke an i et Lystspil. Der spørger man blot, om det lykkes Forfatteren med Humør at forsvare gennem originale Personer den engang opstillede Anskuelse.

Og Jægermesteren er virkelig saare pudsig. Han virker som det gladeste Punpeværk i den Families Skød, som han med usvækket Broderfølelse bestandig tyer til. Han ligger ligesom de norske Konger stadig paa Gæsteri, og naar han har sendt i Forvejen sit højst fortryllende, men saare kokette Datter Doris, følger han selv majestætisk efter, lovende Besøg paa ubestemt Tid og medbringende tre uopdragne Drenge til Besvær for en stakkels Tante, der skal vise disse unge Fynboere Københavns Musæumsmærkværdigheder. Han er afvekslende hjærtelig, rørende, værdig, krænket, elskværdig og fiffig – altid til Ærgrelse, aldrig til Forbitrelse. Han kommer til at pumpe sin arme Broder for 15,000 Kr., og ved Hjælp af en Diamantring, hvis Køb den lidt vidtløftige Direktør ikke tør tilstaa for sin saare forelskede og moralske Kone, vækker han saa snilt sin Svigerindes Skinsyge, at denne kræver de 15,000 Kr. udbetalte til den Dame, hvem hun mistænker. Uden Grund. Thi Diamantringens Bestemmelse faar man ikke at vide, medens man forstaar, at den tyske Fru Rothenburg, en af Stykkets komiske Personer, ikke satte Nogens Hjerte i Brand. Det er kun hendes Formue, der lokket Jægermesteren, medens hans Hjerte brænder for det smukke Gyritha Lützau, dog med en sagte Flamme.

Naturligvis er der i dette Lystspil en passende Elskovsleg mellem unge og nette Mennesker. Frøken Gyritha maa saaledes vente sine fire Akter, inden den brave Kandidat Hagen faar sit Frieri fra Læberne – uden at dertil findes anden Aarsag end Forfatterindes Trang til at gøre Gyritha skinsyg paa den letsindige Doris, der koketterer kraftigt med den unge Mand. Doris, der er et højst uartigt Pigebarn, lader paa sin Side en rig, men grim Godsejer vente ligesaa længe, inden hun endelig fæstner en begyndt Forlovelse. For dette kokette Person bliver der saaledes en passende Straf i et Ægteskab, der let kan tilvejebringe en Lighed mellem Godsejerens Pande og hans bedste Tyrs. Det hæderlige unge Par faar Udsigt til Lykke, medens Direktøren straffes for sin Letsindighed ved en Bøde paa 15,000 Kroner. Til Gengæld forærer Jægermesteren ham i sidste Scene en prægtig Kalkun paa 15 Pund. Det er lige tusind Kroner pr. Pund, sukker Direktøren, og med denne Replik ender Stykket.

Man vil forstaa, at dettes Handling ikke har stor Betydning og kun tjener som en let Traad, hvormed Stykkets Optrin sammenknyttes. Disse Optrin fremstiller med stor Livfuldhed og udmærket Humør kjøbenhavnsk Selskabsliv. To Akter kunde hedde: Soirée dansante og Eftermiddagste. Især dette sidste Tableau med den italienske Greve, som Selskabet maa konversere paa Fransk, vil Kjøbenhavnerne goutere. Her forefalder de pudsigste Scener.

Tro som Guld spilledes fortræffeligt. Til et saadant Lystspil medbringer det kgl. Teaters Personale den fuldkomne Uddannelses Viritouositet. Tro som Guld kunde kaldes en Vaudeville uden Sang, og den Musik, der behøves for at sikre Publikums Fornøjelse, skabes af Teatrets udmærkede Musikanter.

Man vil da ikke let tænke sig noget mere Afrundet i Samspillet end denne Forestilling. Ikke paa det ubetydeligste Punkt, ikke i den ligegyldige Birolle klikker Udførelsen. Tilskuerne befinder sig ligesom i en munter Kres, hvor fortræffelige Selskabsmennesker kappes om at fortælle lystige Anekdoter: om Jægermesterens Pengelaan, om Direktørens vilde Veje, om Fruens Skinsyge, om Frieriet, der nær strandede paa et Knæk i en forloren Tand osv. Samtalen kunde være aandfuldere og berøre dybsindige Emner, med det Bourgeoisie, som Forfatterinden tilhører, vil genfinde sig i og fornøje sig over Personerne paa Scenen.

Damerne var fortrinlige. Fru Oda Nielsen fik en stor Sukces som den tysktalende Enkefru; uden at karikere blot ved en vel valgt og pudsig Dialekt morede hun særdeles. Man forstod saa ganske Damens solide Rigdom gennem Fru Nielsens suffisante Optræden. Særdeles indtagende og fuld af lystige Indfald var Fru Bloch som Koketten, medens Fru Emma Nielsen fandt det nydeligste og fineste Udtryk for den anden unge Piges Skælmeri og Alvor. Endelig stod Fru Eckardt som en imposant Matrone.

Blandt Herrerne trak Hr. Olaf Poulsen det tungeste Læs som Jægermesteren. Rollen falder lidt ensformig og taalte et raskere Tempo, men Hr. Olaf Poulsens solide Haandelag skaber personlig Form for hver Replik. I en lille Rolle glimrede Hr. Mantzius som fynsk Landjunker. De to rolige Mænd i Stykket fremstilledes med Overlegenhed og Elskværdighed af Hr. Emil Poulsen og Hr. Reumert, hvilken sidste viste en elegant Sikkerhed tiltrods for den korte Indstuderingstid.

Latter og Bifald ledsagede Stykket fra det udsolgte Hus.
E.B.

Til Kommandørinde Gads Førsteforestilling stiller præcist Hær og Flaade, Handel og Storindustri, Diplomati og Literatur, hver med passende Repræsentanter. Fru Gad har en udstrakt og forskelligartet Bekendtskabskres. Hvis Forfatterinden selv havde overværet Forestillingen – hvad hun ikke gjorde – vilde hun truffet saare mange kendte Ansigter paa Gulvet og i Balkonen-
Det kgl. Teater var igaar en Selskabssal, hvor Fru Gad havde Modtagelsesaften. Nydelige Dragter, smukke Ansigter rundt omkring; smilende Miner fra Folk, der endte Juleanstrængelserne paa den behageligste Maade mellem Venner.

Ogsaa Scenen fremviste en yderst velstaaende kjøbenhavnsk Salon. Overordentlig smagfuldt og kostbart Møblement, megen Hygge med gode Lamper og Lysekroner, tykke Tæpper og magelige Lænestole og Sofaer. En Stur til Flirtation og elskværdig Samtale efter Middag. Arrangementet skyldtes Hr. Julius Lehmann.

I denne Salon saas Teatrets smukke Damer i Toiletter, som vi skylder vore Læserinder at omtale.

Fru Oda Nielsen var vel den pragtfuldeste. Tre Dragter:
1) hvidt brocheret Silkerobe, bare Arme, stærkt dekolleteret, brillant Vifte af hvide Strudsefjer,
2) violet Fløjlskjole, gule Silkeærmer, Nertz-Krave, violet Flølshat, guldbroderet Løs-Lomme, som Fru Nielsen tabte,
3) sort Fløjlsrobe, Guldslange om Liv og Hals, hvide Handsker, sort Fløjlshat med Fjer og gule Baand. Lang graa Silkekaabe foret med gult Atlask; sort Kniplingsmuffe, som Fruen først table, dernæst glemte.

Endvidere Fru Bloch i fire Dragtrer:
1) lyseblaa brokades Silkekjole,
2) terrakottafarvet Silkebluse med lange Skøder; dertil rød ulden Nederdel,
3) graa Spadseredragt af engelsk Fløjl med lysere Skindkanter; stor trekantet Napoleonshat med Fjer,
4) gul atlaskes Kjole med sort Fjerkant i Hals og paa Nederdel og stor sort Perlebesætning.

Endelig Fru Emma Nielsen med tarvelige – thi Gyritha er en fattig Pige – men smagfulde Dragter. Hendes Baldragt af klar Mol, og Selskabsdragten af blaat uldent Stof. En nydelig Hjemmedragt: grønt engelskfløjl Liv med Skød og firkantet, drapfarvet Krave med grønne Perler; dertil deapfarvet Nederdel.

I disse Dragter straalede skøn som Solen, Fru Emma Nielsen, hvem Christian Krogh med Sandhedens egne Ord men dog med diplomatisk Forsigtighed kaldte: Verdens dejligste Kvinde. Den skønne Helene, Kleopatra og Fru Emma – Verdenshistorien kender kun disse tre.
s.

Adresseavisen 27. december 1893
Adresseavisen 27. december 1893
Jyllands Posten, 28. december 1893.
1893 THEATRENE – Kjøbenhavn, 27. December 1893.
Det kongelige Theater opførte “Tro som Guld”, Lystspil i 4 Akter af Fru Emma Gad. “B.T.” finder, at Stykket mangler dramatisk Handlinmg og at Æmnet er for spinkelt til at vedliogeholde Interessen gjennem fire Akter.

Adresseavisen, 28. december 1893.
LÆS HELE ANMELDELSEN

Thisted Amts Tidende, 28. december 1893.
LÆS HELE ANMELDELSEN

Illustreret Tidende 31. december 1893.
LÆS HELE ANMELDELSEN

Aarhus Stiftstidende, 9. april 1894.
En Premiére.
I Morgen Aften byder Direktør Julius Petersen paa en Premiére-Forestilling paa Aarhus Theater, idet der opføres Fru Emma Gads nye 4-Akts Lystspåil “Tro som Guld”.
Uden paa Forhaand at fremkomme med nogen Udtalelse om Lystspillets større eller mindre “literære” Værdi, notere vi blot, at det er særdeles underholdende, og man vil sikkert ikke fortryde at tilbringe en Aften sammen med Forfatterinden til “Et Sølvbryllup”.

Jyllands Posten, 14. april 1894.
LÆS HELE ANMELDELSEN