I veldædigt Øjemed anmeldelser

Folketeatret (AD 1857)


OBERSTINDE ROSENHJELM VIBEKE ROSENHJELM, hendes Datter
DIREKTØR HEIDE ANNINA (HEIDE), hans fraseparerede Hustru
FABRIKANT KVIST FRU KVIST
FANNY KVIST, deres Datter FULDMÆGTIG LØWENER
KANDIDAT TAGE HØST KOMTESSE SPARRE
FESTDEKORATØR WULFF MADAM SØRENSEN
JUSTITSRAAD ENGBØLLE LØJTNANT FRIIS
DAMER & HERRER EN PIGE – EN OPVARTER

OMTALE OG ANMELDELSER

I VÆLDÆDIGT ØJEMED

Premiere paa Folketeatret, 26. december 1891

Politiken, 27. december 1891.
Fru Emma Gads nye Stykke, der iaftes gik over Folketeatrets Scene, er i Virkeligheden hendes første dramatiske Arbejde, skrevet for seks Aar tilbage og den Gang indleveret til mindst to Teatre, hvid Direktører med Glans afslog den bekendte Forfatterindes Lystspil.Nu da Aar er gaaede, kappedes Teaterdirektørerne for vore tre private Scener om den Ære og Fordel, der kunde høstes af en Nyhed, som skyldes et populært og ubestrideligt Talent.Alle tre vilde opføre I veldædigt Øjemed, da Rygtet gik, at Fru Gad havde et Stykke færdig, og man skal ikke være vis paa, at det kgl. Teater ikke fortryder sin uskønsomme Opførsel mod Fru Gad, som efter Forkastelsen af Et Sølvbryllup ikke fandt Anledning til at indlevere det paany udarbejdede Lystspil. Det kgl. Teater er jo imidlertid altfor fornemt til at anmode nogen Forfatter om Opførselsret til hans Arbejder.

Annonce fra Adresseavisen 15. januar 1892
Annonce fra Adresseavisen 15. januar 1892

Ganske sikkert, I veldædigt Øjemed er omarbejdet, gennemgaaet, sammentrængt og fæstnet af en Forfatterinde, der nu arbejder sikkert i Dramaets Teknik og som dengang var en Begynderinde, hos hvem Teaterdirektørerne, der burde være de særligt kyndige Fagmænd, ikke opdagede de betydelige Egenskaber. Den gamle franske Kritiker Sarcey, af hvem man trods hans literære Mangler altid kan lære en del, og som i hvert Fald aldrig kan sammenlignes med de Tarveligheder, som herhjemme leverer Teaterkritik i adskillige Højreblade – Sarcey, der i disse Dage har skrevet en paa visse Punkter uforstaaende, paa andre slaaende sand Kritik af Hedda Gabler, plejer at sammenfatte sin Dom over Stykker i de faa Ord: “Dette er Teater og hint er ikke Teater”. Han mener dermed, dette Stykke kan underholde den sanmmenløbne Sværm, som man kalder et Publikum, de tre Timer i det lumre Rum, man kalder en Tilskuerplads, hvorimod hint Stykke kan være til at læse, muligvis ogsaa Poesi, muligvis endda dybsindigt, men det mangler de Egenskaber, som tvinger 1500 Personer til at føle og tænke med hinanden som ét Publikum. Efter vor Formening tager han Publikum paa et altfor lavt Trin og derfor behandler han med altfor meget Hensyn saa poesiløse Pjeser som Skilsmissens Overraskelser og lignende, men han forstaar, naar han om Maeterlincks mærkelige Skuespil paastaar, at det ikke er Teater, og man kan med Sikkerhed vide, at han vilde slaa ned paa et Lystspil af Fru Emma Gad og lægge sin hele Avtoritet i den Anskuelse, at hvad man end kunde indvende mod dets kunstneriske Værdi, I veldædigt Øjemed er Teater, er et Stykke, hvis Forfatterinde besidder udpræget dramatiske Ævner og den lykkelige Haand, under hvilken Emnet former sig lyst og virkningsfuldt til en træffende Samfundssatire.
LÆS HELE ANMELDELSEN

København, 27. december 1891.
LÆS HELE ANMELDELSEN

Nationaltidende, 27. december 1891.
LÆS HELE ANMELDELSEN

Nestved Tidende, 29. december 1891.
LÆS HELE ANMELDELSEN

Jyllands Posten, 29. december 1891
LÆS HELE ANMELDELSEN

Thisted Amts Tidende, 28. december 1891.
LÆS HELE ANMELDELSEN

Illustreret Tidende, 3. januar 1892.
LÆS HELE ANMELDELSEN