Tro som Guld – anmeldelser

Det kgl. Teater (1874)

Fru Gads nye Lystspil hører til den meget lette Genre, der i de senere Aar er kommen paa Mode her hjemme; det er lovlig let, til det, der nu kaldes Lystspil, er i Almindelighed kun Farce.
PERSONERNE:

DIREKTØR GRAAE FRU GRAAE
GYRITTA LÜTZAU, Fru Graaes Niece DAMER
JÆGERMESTER GRAAE DORIS GRAAE, Hans Datter
GODSEJER SØTOFT HERRER
FRU ROTHENBURG STUDENT SCHNEIDER
GREV MONTEFIORE Jægermesterens tre drenge
HR. VON HALLE KANDIDAT HAGEN
FREDERIKSEN, Tjener hos Graaes


OMTALE OG ANMELDELSER

TRO SOM GULD

Premiere paa Det kgl. Teater, 26. december 1893

*
Jyllands Posten – Adresseavisen – Thisted Ants Tidende – Illustreret Tidende – Aarhus Stiftstidende – Jyllands Posten
Adresseavisen 27. december 1893
Adresseavisen 27. december 1893

Jyllands Posten, 28. december 1893

1893 THEATRENE – Kjøbenhavn, 27. December 1893
Det kongelige Theater opførte “Tro som Guld”, Lystspil i 4 Akter af Fru Emma Gad. “B.T.” finder, at Stykket mangler dramatisk Handlinmg og at Æmnet er for spinkelt til at vedliogeholde Interessen gjennem fire Akter.

Adresseavisen, 28. december 1893

Det kgl. Theater. Tro som Guld.
Fru Emma Gads nye Lystspil har sit væsentlige Fortrin i en kvik og let glidende Dialog, der overalt røber den omhyggelige Iagttager af Livet i vort Bourgeoisis Selskabstale – en Iagttager, der nok kan lide at satirisere saa smaat over sin kjære Næstes Latterligheder, men som, naar hun vil være ærlig, dog befinder sig vel ved at høre til Kredsen og derfor lidt efter lidt lader sin Satire løbe ud i en godlidende Spøg. Altsaa Dialogen er talentfuld. Men Fru Gad synes endnu som Forfatterinde at mangle den Evne at kunne vrage. Hun er ikke kræsen i Valg af Udtryk, Morsomheder, Ordspil osv.
I Figurtegningen er der nydelige Ting at glæde sig over, men lidet Nyt. Man Synes at have set alle Personerne hundrede Gange før: Den unge Rosette traf vi forleden i det og det Skuespil, den flove Kandidat i det og det Lystspil. den tyske Frue i en eller anden Farce af germanisk Oprindelse, om end hendes Nationalitet der var en anden. Og Handlingen – den er sandt at sige fordampet, længe før Tæppet falder for sidste Akt. Det er nemlig det Beklagelige: “Tro som Guld” handler oprigtig talt om Intet. Væsenligt dreier det sig om en forgjældet Landmand, der under Foregivende af fine inderlige Følelser, at han er tro som det ædleste Metal, udsuger sin Broder Directeuren paa alle optænkelige Maader.
LÆS HELE ANMELDELSEN


Thisted Amts Tidende, 28. december 1893
Teaterbrev 1893Kjøbenhavn, 26. December.
“Tro som Guld”. Lystspil i 4 Akter af Fru Emma Gad.
Fru Gad er som Forfatterinde aldeles ikke greben af Agrarbevægelsen, maaske kan det ligge i, at hendes Stykke er skrevet før Agrarrigsdagen i Odense, men maaske ligget det ogsaa i, at Fru Gad – iskjønt hun har opholdt sig tre Aar i Korsør – har et fælt Hang til Kjøbenhavneri. Hun er – med Hr. Korsgaards Tilladelse – om muligt endnu mere [Assaltier] end J. R. Lauridsen.
Fru Gads nye Lystspil hører til den meget lette Genre, der i de senere Aar er kommen paa Mode her hjemme; det er lovlig let, til det, der nu kaldes Lystspil, er i Almindelighed kun Farce. Naar de gode Forfattere saa endda gjorde Skridtet fuldt ud og skrev en kaad og hurtigspillende Farce; men det gjør de ikke; det skal nu alligevel være Lystspil, d.v.s., der skal være fornuftig Handling deri, og saa ender det saa ofte som med Fru Gads Arbejde, at det hverken bliver Fugl eller Fisk, men noget løjerligt Tøjeri, der er morsomt i Begyndelsen og meningsløst i Slutningen.
Fru Gads Stykke er bygget over den Tanke, at enhver velstillet kjøbenhavnsk Familie har en Landmand. Snart er det en Broder, snart en Svoger, ofte en Søn, undertiden en god Ven, men enhver rig Kjøbenhavner-Familie har en eller anden Landmand, der ved Terminstiden kommer og taler om Trofast Venskab – “Tro som Guld” – og om Pengehjælp. Bevares, det er altid kun som Laan, men ganske vist omtrent af samme Art som de, Statskassen giver de vestindiske Øer! Der er ikke Tvivl om, at dette Forhold er et virkeligt ubestrideligt Faktum; dog er det ikke de almindelige Bønder der forulæmper Kjøbenhavnerne, men de Folk, man for nogle Aar siden kaldte “Knaldproprietæren”, og saa naturligvis “Kjøbenhavnerlandmændene”, de fra kjøbenhavnske Familier udgaaede Landmænd.
I “Tro som Guld” er Landmanden Jægermester; han sige selv, at han nægter sig alt muligt, men ikke destro mindre kjører han med fire og er en stor Levemand. Vejret faar Skylden for de fleste Ulykker, Videnskaben for det øvrige; før Videnskaben kom til, gik det endda, men nu har Videnskaben fundet Tuberkulosen og nu gaar man omkring og slaar Folks gode Køer ihjel, bare for at finde Tuberkulose, Endelig gjør Uheld Resten, efter Jægermesterens Teori: “der gik nu min bedte Tyrekalv hen og hængte sig i sit eget Tøjr, det Fæ; det eneste Udbytte, jeg fik af den, var en Ret forloren Skildpappe.” siger den brave Jægermester.
Jægermesteren har en Gang som Dreng trukket sin Broder op af Vandet, nu maa Broderen hvert halve Aar trække ham op af Vandet. Men nu er den kjøbenhavnske Broder kjed af det, og herfor maa Jægermesteren, der er Enkemand, enten forlove sig med den tysktalende Fru Rothenburg, eller Datteren maa bestemme sig til at tage den skikkelige, dygtige – men lidt kluntede Godsejer Søltoft; ti begge disse har Prioriteter i Gaarden. Jægermesterens Frieri til den tysktalende Frue mislykkes nu, fordi hun lader sin Sagfører først undersøge Jægermesterens Formueforhold; derimod tager Datteren sin Godsejer, efter at hun gjennem et Frieri har opdaget, at ikke alle Herrer er forelskede i hende.
Der er meget pudsigt og meget træffende i Stykket; men der er en lang død Scene – en Formiddagsmodtagelse af Damer – og der er en saadan Ødslen med Intriger, at det hele bliver ret forvirret, endeligt er det ikke morsomt hele Aftenen at se paa en og samme Stue med 7 forskjellige Døre, hvoraf Folk paa den meningsløse Maade farer ud og ind.
Der var ikke mange Opgaver for Skuespillerne.

De to første Akter gjorde Lykke, de to sidste slet ikke.


Illustreret Tidende 31. december 1893

Der er ingen saa mageløs Arrangør til som Kammerherre Fallesen. Nu, da Sæsonen danses ind og det glade Kjøbenhavn ikke taaler nogen Ugeaften ubesat, gør »det kongelige« sin Skyldighed ved at møde op med et Stykke, der er som skabt til at udfylde en Aften mellem to Baller for en fejret Grossererskønhed eller mellem to Middage for en Jægermester. En ny Variant af »den kære Familie« – dermed er alt sagt.Jeg havde den Fornøjelse ved Førsteforestillingen at sidde ved Siden af et elegant ungt Par. Han gik i sin Tid til Manuduktør med mig, havde ogsaa paa en Maade faaet juridisk Eksamen og var saa gaaet over i den pengearistokratiske Verden, som han var født og opdragen i, og hun tilhørte samme. De morede sig ekscellent, og jeg kunde ikke undgaa at høre deres Bemærkninger. Det lod til, at hun kendte Forfatterinden, og at han genkendte en og anden af Figurerne bag Lamperækken og kunde vise, hvor i Parkettet vedkommende just nu sad. LÆS HELE ARTIKLEN


Aarhus Stiftstidende, 9. april 1894

En Premiére.
I Morgen Aften byder Direktør Julius Petersen paa en Premiére-Forestilling paa Aarhus Theater, idet der opføres Fru Emma Gads nye 4-Akts Lystspåil “Tro som Guld”.
Uden paa Forhaand at fremkomme med nogen Udtalelse om Lystspillets større eller mindre “literære” Værdi, notere vi blot, at det er særdeles underholdende, og man vil sikkert ikke fortryde at tilbringe en Aften sammen med Forfatterinden til “Et Sølvbryllup”.

Jyllands Posten, 14. april 1894 AARHUS THEATER – “Tro som Guld” af Fru Emma Gad.

Hvor meget der end kan indvendes mod dette Lystspil, saa er det i hvert Fald meget underholdende. Dialogen er kvik og letløbende, og mange af Replikkerne ere baade vittige og morsomme. Lystspillet bliver fortræffeligt spillet. Fru Høffner, som udfører Doris, hævder i denne Rolle sit hurtigt vundne Ry som en af provinsscenens dygtigste Skuespillerinder.

Aarhus Stiftstidende 16. april 1894
Aarhus Stiftstidende 16. april 1894
Hun er fuldt ud den unge, forkjælede Pige, som er Kammerat med sin Fader, slaar ham paa Skulderen og siger: “Gamle Dreng!” Hendes Replikfremsigelse er distinkt og pointeret, og i den Kunst at føre og maskere sig er hun meget langt fremme. Den anden Hovedperson i Stykket, Jægermesteren, som altid er i Pengeforlegenhed, træder ganske udmærket i Forgrunden ved Hr. Foghts Personlighed og ved hans brede og fornøjelige Spil.
Hans Ansigt var et Spejl for det, der rørte sig i ham. Naar han derfor afleverer sine Tirader om Troskab og sand Kjærlighed med inderlig Overbevisning om sin egen Bravhed, og Auditoriet ler, bliver Virkningen meget komisk.
Den næsten tysktalende Fru Rothenburg, en meget vanskelig Rolle at faa Noget ud af, spilledes af Fru Foght, som med Glans klarede Dialekten og ligeledes forstod at pointyere det Komiske i Rollen. Fruen viste sig i ikke mindre end tre elegante Toiletter.
Hr. Vald. Petersens Godsejer var uden Tvivl en lille Smule over Stregen, men iøvrigt morsom. Skilningen i Nakken er næppe i Analogi med hans egen Opfattelse.
De øvrige Rollehavende passede godt ind i Ensemblet. I det Hele var det en smuk Forestilling, som Direktør Petersen sikkert vil faa Glæde af.
Z.