Dydens Belønning anmeldelser

Dagmarteatret (AD 1883)

Fru Gad har i “Dydens Belønning” vist, hvor megen Snobberi og falsk Kristendom, der trives i Ly af Ordet “Hellighed”, hvorledes dette i mangfoldige Tilfælde er Døren, hvorigennem man naar frem til gode Stillinger, Dekorationer og Titler, og hun gar udstyret sine Personer med den rette Fraserigdom, der glinser paa dem som tyk Oliefarve.

PERSONERNE:

Direktør PRANGEN. KAMMA, hans Datter.
Oberstinde MOTLAU, hans Søster. Grosserer HARRY FLERON.
Frøken SUZETTE ANKERKRONE. Viktualiehandler P. V. BRASK.
Kammerherre VON PLATEN. Missionær HELLEMANN.
Digteren Hr. ARNOLD KRACK Stum Person. En Pige.
En Tjener. Damer og Herrer.


OMTALE OG ANMELDELSER

DYDENS BELØNNING

Premiere paa Dagmarteatret, 3. oktober 1900


Politiken – Dannebrog – Aarhus Stiftstidende – Kallunborg avis – Samfundet – Sjællands-Posten – Lolland Falsters – Fyens Stiftstidende – Østsjællands avis – Illustreret Tidende

Politiken, 30. september 1900.

Fru Gad har hentet sit Stof fra visse kjøbenhavnske Saloner, hvor den ubønhørlige Mode for Tidens paabyder religiøs Frisure.
Hendes Lystspil, der i Aftes opnaaede en Lattersukces paa Dagmarteatret, jager for saavidt paa samme Revier som Hr. Esmanns Aleksander den Store. Der er imidlertid ikke Tale om nogen Efterligning. Dydens Belønning forelaa paa Dagmarteatret allerede i December 1899, altsaa adskillige Maaneder, før Folketeatret spillede Aleksander den Store. Ligheden indskrænker sig da ogsaa til visse Enkeltheder i Sceneriet, saaledes den teologiske Teaften, der findes i begge Stykker. Men forøvrigt gaar Fru Gad sine egne Veje, og hendes Komedie belemres navnlig ikke af den Mados, der efterhaanden sænker sig tungt over det andet Stykkes Repliker.

Fru O. Jacobsen og Hr. Alb. Schmidt som Kamma og Harry Fleron

Midtpunktet i Dydens Belønning, den, der sætter Handlingen i Gang og holder den i Bevægelse, og som tilsidst afslutter den med en lidt brat, men munter Klapfinale, er en lille Kontordame, som Fru Gad vist maa have truffet i Hegnet eller Kvindernes Køkken. Hun hedder Suzette Ankerkronen og er en lille, rap og nydelig Dame, som muttersalene i Verden maa klare for sig selv saa godt, hun kan, og som derfor af Livet har uddraget og dannet sig sin egen Moral. Paa et forøvrig lidt nærgaaende Spørgsmaal, om hun er dydig, svarer hun: “Ja, det tror jeg da”. Og selv om Salonerne næppe vil godkende hendes Opfattelse, saa kan den vist være meget rigtig endda. Hun holder ganske særdeles af at more sig, og det morsomste af alt er at “tumle med Herrerne”, der naturligvis stimler sammen i Flokkevis om en saa indtagende og imødekommende lille Skabning. Da stykket begynder, erfarer Frøken Ankerkrone imidlertid paa en meget ablid Maade, at de samme Herrer alligevel ikke er saa lette at tumle. Den pæne og velfriserede Grosserer Fleron, som hun halvvejs tror sig forlovet med, har netop faaet nok af de Hvedebrødsdage, han har nydt paa Forhaand, og søger nu en solidere og mere fordelagtig Forbindelse. Saaledes som Tiden og Moden kræver det, begynder han ogsaa at vende sine Tanker opad, og i den Kres, hvori han søger Tilhold, er saagodtsom alle – “under meget høj Protektion” – optagne af det samme.

Hr. Kornbeck som Millionæren

Her skal imidlertid ikke fortælles Indholdet af Stykket, blot Udgangspunktet antyder, og dette er den lille Kontordames ingenlunde ædle, men meget menneskelige Beslutning om at tage en forsvarlig Hævn over sin pæne og hjerteløse Snob. Til sin Hævn tager hun en Række udmærkede kvindelige Egenskaber i Tjeneste, og i Komediens fire Akter snurrer hun nu paa den pudsigste og koketteste Maade rundt med Selskabet – med sin Grosserer, med dennes Svigerfader, Direktør Prangen, oprindelig en ganske skikkelig og Ærlig Ven af alle Livets materielle Goder, med den for sit Kommandørkors meget virksomme Kammerherre v. Platen, og med den hellig Bidskhed til Tænderne bevæbnede Obertsinde Mettlau. Frøken Ankerkrone driver sit Spil med dem alle, narrer dem alle og vender Vrangen ud paa dem alle. Lidt for let lykkes dette vist for hende. Fru Gads komiske og hykleriske Personer bærer deres Hjærter paa Tungen, de røber for et godt Ord deres inderste Planer, og de gaar lige lukt i den opstillede Fælde. Den elskværdige Forfatterinde undervurderer utvivlsomt de Mennesker, hun vil til Livs, Kammerherre v. Platen og Grosserer Fleron er farligere i det virkelige Liv, farligere og betydeligere, ellers vilde deres moralske Samvirken til fælles Bedste ikke kunne bære saa rig og varig en Hest.

Fru Anna Larsen og Hr. J. Wiehe som Suzette og Direktør Prangen

Men det gør ikke Komedien ringere som Underholdning, at Fru Gad tager sit Selskab saa lidt seriøs. Naar Personerne udleverer sig selv, udleverer Fru Gad dem til Latteren, og Latteren fulgte i Aftes Dydens Belønning fra Akt til Akt og Replik til Replik. Fru Gad kender nøje alle de konventionelle Udtryk og Betoninger i Selskabets Samtaleform, og ved en lille, lystig Frejning forstaar hun at latterliggøre dem. Hun kender ogsaa Scenens Love og anvender dem ofte med stor Behændighed. Modsætningens Komik virker aldrig stærkere, end naar den viser sig ganske utilsløret. Derfor morer man sig kosteligt, naar Samtalen om det kristelige Drankerhjem pludselig gaar over til en Diskussion om Direktørens Vinkælder med tilhørende Værdsættelse in natura.

Fru Gad faar utvivlsomt Fornøjelse af sit nye Lystspil, hun kunde faaet en endnu større, hvis hun i rent teknisk Henseende havde stillet større Fordringer paa sit Talent. Indledningsscenen i første Akt, hvor Hr. Fleron pludselig staar mellem sine to Forlovede, er i den givne Form altfor letkøbt; Fru Gad slipper ogsaa altfor nemt fra den udvortes sceniske, naar hun lader sin Viktualiehandler have Kærlighedsscener i Direktørens Dagligstue.

Hr. Aage Hertel som Digteren

Overhovedet er denne meget pudsige Viktualiehandler, der gør Skinker med Traktater istedetfor Krusepapir om Halsen, altfor hjemmevandt hos Direktør Prangen. Han er næsten Busenfreund med Kammerherren, der dog ellers meget modstræbende gaar med til den absolute Lighed hinsiden. Hans Opræden ved den teologiske Te skaffer ganske vist en virkningsfuld Udgang paa Stykket, men den gør Tilskuerne lidt mistænksomme overfor Kresen. Naar Viktualiehandler Brask er én af de fornemste Personer i det religiøse Komplot, kan Byttet næppe være Landets bedste Embeder og højeste Ordener. Og det vil Fru Gad dog ellers og med Rette fortælle os.

Saaledes som Teselskabet i Aftes fremstilledes paa Dagmarteatret, skulde man forøvrig heller ikke faa Indtryk af dets Betydning. Altfor faa og altfor ungdommelige Statister fremstillede her formaaende og fornemme Herrer og Damer. Arrangementet her var Opførelsens svageste Punkt, forøvrig forløb den let og muntert med Fru Anna Larssen i Spidsen. Efter at Fru Larssen havde spillet sig i humør, blev hun en overmaade nydelig, frejdig og sikker Suzette Ankerkrone. Hende fulgte den statelige Kammerherre Orlamundt, den bidske Oberstinde Mathilde Nielsen, den ulastelige Grosserer Albrecht Schmidt, den sødlige, smilende og eksalterede Missionær Hr. Kornbeck, den sorte og stumme Digter Hr. Hertel osv. Hr. Jacques Wiehe bar som Direktør Prangen en misvisende Maske – saa gnaven og stram ser denne elskelige Middagsherre ikke ud – men han holdt til Gengæld i sidste Akt en Tale, hvor hvert andet af de fremmede Ord slog Sludder for ham; den var fuldkommen. Stykke og Spil hilstes i Aftes efter hver Akt med stærkt Bifald og Fremkaldelse af det udsolgte Hus.
O.R.

Dannebrog, 4. oktober 1900.
LÆS HELE ANMELDELSEN

Aarhus Stiftstidende, 4. oktober 1900.
En Lattersukces. Fru Emma Gads ny Stykke “Dydens Belønnin”, som i Aftes opførtes første Gang paa Dagmarteatret, blev en udpræget Lattersukces.

Kallunborg avis, 4. oktober 1900.
Dagmartheatret opførte iaftes første Gang “Dydens Belønning”, Lystspil i 4. akter af Fru Emma Gad. Stykket hører vel ikke til de betydeligste i den elskværdige og talentfulde Forfatterindes dramatiske Produktion, men ved sit morsomme og velpointerede Replikskifte og flere gode Lystspilscener har det let ved at faae Tag i Publikum, og Forestillingen fulgtes saagodtsom helt igjennem med livlig Bifald. Blandt de Rollehavende var der især Fru Anna Larsen, der bidrog til Aftenens Sukces.
Theatret havde udsolt hus.

Sjællands-Posten og Samfundet, 4. oktober 1900.
LÆS HELE ANMELDELSEN

Lolland Falsters Stifts Tidende, 4. oktober 1900.
Fyens Stiftstidende, 5. oktober 1900.
Østsjællands avis, 5. oktober 1900.

LÆS HELE ANMELDELSEN


Illustreret Tidende 14. oktober 1900.
Fru Emma Gad har givet Dagmarteatret sit Lystspil Dydens Belønning.
Fru Gads Digterskib er altid en let og elegant lille Yacht, som i snildt Kryds befarer den københavnske Selskabeligheds ikke meget dybe Vande, snart med et lille Slag op mod litterært Klike-Uvæsen, snart et Stræk med Retning mod Tevands-Gudeligheden. Kvikt og muntert med Smaabølgerne pludrende for Bougen, gaar denne Sejlads, uden synderlig Fare for at Baaden skal blive hængende paa nogen af Grundene. Der er ikke uforsigtig meget Bly i Kølen.
Denne Gang er det den rene Dame-Sejlads.
LÆS HELE ANMELDELSEN