I veldædigt Øjemed anmeldelser

Folketeatret (AD 1857)

Det er Forarbejderne til en Bazar til Fordel for en Anstalt for “Drenge i Overgangsalderen paa Nørrebro”, som Fru Gad frenstiller i dette Stykke. Man gjør Bekjentskab med en Del fine Folk, som er stærkt optagen af dette Godgjørenhedsarbejde, der ret beset kun er en fornøjelig Underholdning for dem selv.
PERSONERNE:

OBERSTINDE ROSENHJELM VIBEKE ROSENHJELM, hendes Datter
DIREKTØR HEIDE ANNINA (HEIDE), hans fraseparerede Hustru
FABRIKANT KVIST FRU KVIST
FANNY KVIST, deres Datter FULDMÆGTIG LØWENER
KANDIDAT TAGE HØST KOMTESSE SPARRE
FESTDEKORATØR WULFF MADAM SØRENSEN
JUSTITSRAAD ENGBØLLE LØJTNANT FRIIS
DAMER & HERRER EN PIGE – EN OPVARTER


OMTALE OG ANMELDELSER

I VÆLDÆDIGT ØJEMED

Premiere paa Folketeatret, 26. december 1891


Politiken – Nationaltidende – København – Nestved Tidende – Jyllands Posten – Thisted Amts Tidende – Illustreret Tidende

Politiken, 27. december 1891.

Fru Emma Gads nye Stykke, der iaftes gik over Folketeatrets Scene, er i Virkeligheden hendes første dramatiske Arbejde, skrevet for seks Aar tilbage og den Gang indleveret til mindst to Teatre, hvid Direktører med Glans afslog den bekendte Forfatterindes Lystspil.Nu da Aar er gaaede, kappedes Teaterdirektørerne for vore tre private Scener om den Ære og Fordel, der kunde høstes af en Nyhed, som skyldes et populært og ubestrideligt Talent.Alle tre vilde opføre I veldædigt Øjemed, da Rygtet gik, at Fru Gad havde et Stykke færdig, og man skal ikke være vis paa, at det kgl. Teater ikke fortryder sin uskønsomme Opførsel mod Fru Gad, som efter Forkastelsen af Et Sølvbryllup ikke fandt Anledning til at indlevere det paany udarbejdede Lystspil. Det kgl. Teater er jo imidlertid altfor fornemt til at anmode nogen Forfatter om Opførselsret til hans Arbejder.

Annonce fra Adresseavisen 15. januar 1892
Annonce fra Adresseavisen 15. januar 1892

Ganske sikkert, I veldædigt Øjemed er omarbejdet, gennemgaaet, sammentrængt og fæstnet af en Forfatterinde, der nu arbejder sikkert i Dramaets Teknik og som dengang var en Begynderinde, hos hvem Teaterdirektørerne, der burde være de særligt kyndige Fagmænd, ikke opdagede de betydelige Egenskaber. Den gamle franske Kritiker Sarcey, af hvem man trods hans literære Mangler altid kan lære en del, og som i hvert Fald aldrig kan sammenlignes med de Tarveligheder, som herhjemme leverer Teaterkritik i adskillige Højreblade – Sarcey, der i disse Dage har skrevet en paa visse Punkter uforstaaende, paa andre slaaende sand Kritik af Hedda Gabler, plejer at sammenfatte sin Dom over Stykker i de faa Ord: “Dette er Teater og hint er ikke Teater”. Han mener dermed, dette Stykke kan underholde den sanmmenløbne Sværm, som man kalder et Publikum, de tre Timer i det lumre Rum, man kalder en Tilskuerplads, hvorimod hint Stykke kan være til at læse, muligvis ogsaa Poesi, muligvis endda dybsindigt, men det mangler de Egenskaber, som tvinger 1500 Personer til at føle og tænke med hinanden som ét Publikum. Efter vor Formening tager han Publikum paa et altfor lavt Trin og derfor behandler han med altfor meget Hensyn saa poesiløse Pjeser som Skilsmissens Overraskelser og lignende, men han forstaar, naar han om Maeterlincks mærkelige Skuespil paastaar, at det ikke er Teater, og man kan med Sikkerhed vide, at han vilde slaa ned paa et Lystspil af Fru Emma Gad og lægge sin hele Avtoritet i den Anskuelse, at hvad man end kunde indvende mod dets kunstneriske Værdi, I veldædigt Øjemed er Teater, er et Stykke, hvis Forfatterinde besidder udpræget dramatiske Ævner og den lykkelige Haand, under hvilken Emnet former sig lyst og virkningsfuldt til en træffende Samfundssatire.

Fru Gad spotter i sit Skuespil den unyttige, brammende og selviske Veldædighed, som i Kjøbenhavn ligesom andetsteds lægger sig for Dagen i store Velgørenhedsfester, Bassarer, Aftenunderholdninger, Baller og hvad det nu kan være: Den Modsætning, som findes mellem deres forkomne Stilling, som herved skal hjælpes, og den fornøjelsessyge og behagelige Maade, hvorpaa de Velhavende yder en Hjælp, der ikke koster dem noget, fremtræder komisk i de mange Scener, hvor Stykkets Personer forhandler om Velgørenhedsfesten for Oprettelse af et “Drengehjem paa Nørrebro”. Pastor Mathiesen har opdaget, at der savnes et Hjem for Gadedrenge, hvor de kan “lære Moral, Træsnitteri og alle Slags nyttige Ting”, og straks kommer hele Snobberiet i Bevægelse. En Mængde velkendte kjøbenhavnske Typer fører Fru Gad frem: den rige Grosserer, der en Mand for at holde Festtalen til de Kongelige; Dilettant-Barytonen, som ikke kan undværes ved nogen Basar, den adelige Frøken, der skal interessere de højere Herskaber for Festen; den rige Købmand, der betitles Kasserer og som saadan maa betale for Herligheden; de unge Piger, der vil danse med Løjtnanter o. a. fremdeles. Æmnet er ikke absolut nyt; der er før hertillands satiriseret over Bassarernes og Ballernes Velgørenhed og den Forfængelighed, som sætter dem i Scene, men Fru Gad fornyt Stoffet ved den Lystighed, hvormed det behandles og den Mængde Smaa-Iagttagelser, som hun han indhentet i det gode Selskab. Alle de Ingredienser, der koges i Bourgeoisiets store Gryde, kender Fru Gad Smag og Mærke paa. Hun véd, hvad der siges i de forberedende Komitémøder, og hun har studeret Basarers aandelige og materielle Indhold lige ned til “den Frue Kirke i Sukker”, hvis Pris ikke maa sættes ned for den næste Basars Skyld, hvorpaa den kommer.Imod den fra Fædrende overleverede Basarglæde stiller saa Fru Gad forskellige Repræsentanter for den sunde Fornuft, der læmpeligt siger Sandheden, naar Skaberiet gaar altfor højt. Saaledes Kandidat Løvener, Indehaveren af den gode Baryton, men ganske ked af de lette Selskabstriumfer, som den forskaffer ham: han fungerer som Stykkets Ræsonnør. Og hvad han ikke aabenbarer, det røbes af den unge Frøken Fanny Kvist, en enfant terrible, der plumper ud med, hvad Fader og Moder vil have skjult – en ganske lignende Figur fandtes i Sportsmænd og spilledes af der samme Skuespillerinde. Siger disse to Sandheden fra oven, saa blotter endnu ubarmhjærtigere Madam Sørensen fra neden af det virkelige Forhold mellem Armod og Velgørenhed: hun, der beder om Hjælp under reel Nød, kommer altid til Ulejlighed mellem de fine Folk, der just sidder i Komité, til Middag eller i Fest for at afhjælpe hendes og Andres Fattigdom. Den simple Kone, hvis Jargon af Fru Gad er gengivet paa den pudsigste Maade, har et Par Replikker, hvoraf Stykket Moral tydeligt fremgaar. Hun hører om, at der skal være en Fest for de Fattige og spørger saa:

Madam Sørensen: Faar de Allesammen en Ret varm Mad?
Vibeke: Nej, det er ikke saadan. De Fattige kommer ikke selv med. Det er fine Folk, der spiller Komedie og synger og saadan noget, og de Penge, der kommer ind, dem faar de Fattige.
Madam Sørensen:  Men var det saa ikke nemmere at give os Pengene lige ud, saa slap de jo for Besværet.
Vibeke: Jamen, saa blev der ingen Morskab af, Madam Sørensen.

Man vil maaske af disse Replikker se, at Fru Gad nok lægger Ordene lidt mere aabenbare i den Talendes Mund end disse i Virkeligheden falder. Folk plejer at røbe deres Hemmelighed noget mindre end Lystspilforfattere tvinger dem til for at faa Latteren frem. Madam Sørensen vil næppe være saa ukendt med Velgørenhedsfesternes Princip, som hendes Naivitet her lader at formode, og frøken Vibeke vil maaske heller ikke saa direkte tilstaa Morskaben. Men en saadan Bebrejdelse for Tilrettelæggelse af Replikkerne kan Fru Gad af den Grund tage sig let, at lystspilforfattere, selv de største i alle Verdens Lande, bruger Metoden endog langt voldsommere end hun.Endelig illustrerer Basarens Hærtog af endnu en Figur Festdekoratør Wulf, Manden der lever af at arrangere alt, hvad der falder indenfor offentlig Sammenkomsters Herlighed. Hvad løn Jokum, som Hr. O. Zinck spillede saa uforlignelig, kun formaaede som Arrangør i den beskedneste Dyrehavsbakkemanér, det har denne Forretningsmand drevet op til den store Stil; han raader over hele den basale Pynt og Luksus, hvormed Festerne smykkes. Men ogsaa han udgiver sin rimelige pekunitære Interesse for Velgørenhed; han fordrer ikke sin Ulejlighed betalt, men kun sine Omkostninger, der rigtignok er saa dye, at de sluger hele Fortjenesten.For alle Personerne er da det veldædige Øjeblik kun Anledning til at forfølge egne Formaal: de bedste blandt dem lader blot ikke, som om de troede paa den velhavende Dans for de Fattige og holder sig fjærnt fra det egentlige Snobberi. Ganske fortræffeligt ender Fru Gad sit Stykke med de Kongeliges Ankomst paa Basaren: Alle styrter til for at bukke og neje, og Basarhjemmets egentlige Formaal skinner frem i den gryende Naadens Sol.Men inden dette har de brave Mennesker i Stykket fundet hinanden, og to unge Kvinder, der begge har følt den rimelige Lyst til mageligt Levned og ubegrænset Luksus, har bekæmoet den onde Tilbøjelighed og søgt Tilflugt i den redelige Kærligheds Have.Den ene er Fru Anina Heide, Direktør Heides fraseparerede Hustru. Han, Millionæren, vandt den ganske unge og fattige Pige ved sit slebne Væsen og den gyldne Fremtid, han repræsenterede. Ægteskabet blev ulykkeligt; han var en tom og hjerteløs Snob og han led ved hans umandige Adfærd og den Raahed, hvorved han tvang hende til i Stads og Diamanter at være Udstillingsgenstand. En tilfældig Begivenhed bragte saa Uenigheden i lys Lue. Fru Heide havde paa sin Mands Anvisning tilraadet en tarvelig Familie, der pludselig havde arrest i en lille Sum, at anbringe denne i et Dampskibsselskabs Aktier. Selskabet gaar fallit, og den fattige Kone, som naturligvis er den i Stykket optrædende Madam Sørensen, henvender sig til Fru Heide om Hjælp. Forgæves anmoder Anina sin Mand om Bistand for de Forarmede, i hvis Ulykke han har Lod; han afviser hende koldt og byder hende til Forsoning et kostbart Smykke, der besidder en langt højere Værdi end de faa Tusinder, som Familien Sørensen har tabt. Anina harmes over denne Hjerteløshed, flygter fra sit Hjem og de to Ægtefolk er separerede,Ved Stykkets Begyndelse er just de tra Aar gaaede, inden den endelige Skilsmisse kan ske. Direktør Heide venter med den Vished, at han er ifærd med at se sig om efter en ny Hustru. Han har kastet sine Øjne paa den smukke Vibeke Rosenhjelm, en Kusine til Anina, fattig og tilhørende det store Bourgeoisi ligesom han. Og Vibeke fristes. Hun elsker ikke Heide; tværtimod, hendes flygtige Sind vender sine bedste Følelser mod en brav, ung Videnskabsmand, som ikke kan tilbyde hende nogen glimrende Tilværelse, men hun pines ved det Skin, som hendes fattige Moder og hun skal opretholde trods de knappe Indtægter, og hun rækker derfor halvvejs Haanden ud mod Heide.Stykket faar fart da Anina opdager, at Vibeke er udset til hendes Efterfølgerske. De mest modstridende Følelser kæmper i den unge Kvindes Sjæl: hun har som fraskilt Hustru lidt under Selskabets Fordomme og Kulde, desuden med Besvær tjent sit Brød; hun kan ikke undlade at længes mod det Vellevned, som hun fordums besad; hun føler en vis Medlidenhed med sin Kusine, som hun sætter Pris paa og finder for god til Heide; men hun harmes ogsaa ved, at en anden Kvinde skal erobre den sociale Stilling, der retmæssigt er hendes og kan blive det endnu. Thi Heide forlanger egentlig ikke bedre end, at Anine skal vende tilbage til ham. De to Kvinder har en ganske fortrinlig Samtale, hvor de netop siger hinanden de Ting, som ligger dem paa Hjertet, og hvor de uudtalte Motiver, som driver dem, tydeliggøres for Tilskuerne. Fru Gad naar meget højr med dette Opgør. Tredje Akt slutter med, at Anine erklærer som sin Vilje atter at indtage sin Plads i sit luksus Hjem – handlende dels paa Trods, dels i Vrede over de fine Folks Uforskammethed, dels endelig for at bryde Forholdet mellem Vibeke og Heide.Fjerde Akt fremstiller Basarens brogede Tummel, hvor alle Festens Ærgærrigheder optræder, hvor Damerne kappes om den Hæder at overlevere de Kongelige Dannebrogsbuketten, hvor smukke Piger lader sig kysse for hundrede Kroner og hvor Madam Sørensen, for hvem den hele Fest gives, indtager en beskeden Stilling som Fejekone. Men hun hidfører dog Katastrofen mellem de fine Folk. Hun kommer saare naturligt til at gentage sin sørgelige Historie i Aninas og Heides Overværelse, og paany fremtræder der da for Anina, hvor ringe hendes Stilling var ved Heides Side og hun opgiver pludselig den fornyede Kamp, forlader Festen og overlader Heides Million til Vibeke. Samtidigt har denne ogsaa under Indtrykket af Madam Sørensens Fortælling rystet Sløvheden af sig: hun afslaar Heides Haand og forlover sig med sin brave Ven. Endogsaa et fremtidigt Ægteskab mellem Anina og Stykkets Ræsonnør stilles i Udsigt. Heide derimod skal nøjes med en fyrretyveaarig Komtesse, der altid ser lige forkølet og fornærmet ud.Virkeligheden er maaske næppe saaledes, Hvis Anine overhovedet lader sig skille fra Heide og foragter hans Diamanter, saa skulde, denne Mand være forbavsende uheldig, om han ikke i Vibeke fandt sin Livsledsagerinde. Fru Gad fortæller os her, hvordan Menneskene burde være, næppe hvordan de er. Paa Folketeatrets Tilskuerplads sad sikkert nok Fru Heide, smuk og glad ved sin Mands Side, og morede soig kosteligt over det Stykke, der gjorde Nar af hendes Festglæde og Velgørenhed, idet hun intet Øjeblik henførte Satiren til sig selv. Fru Gad raader de smukke Damer af Bourgeoisiet til heller at vælge en beskeden Vadmel hos en elsket Ægtemage end Silke og Diamanter hos en mindre indtagende Rigmand: de vil alle give hende Ret i Teorien, men kun en ringe Del, af gode Grunde, følge hendes Raad i Praksis. Vanskeligheden begynder jo først, naar Vibeke er gift med sin Videnskabsmand, der Ingenting ejer: forlove sig kan hun sagtens. Fru Gad holder med Forsæt kun Tilværelsens lyse Side op for Publikum, der forresten heller ikke ynder de triste Historier.Fru Gads Lystspil modtoges iaftes med stigende Velvilje af Publikum. Den sindrige Maade, hvorpaa Handlingen er knyttet, holdt den alvorlige Interesse fangen, medens samtidigt den lystige Samfundssatire vakte megen Jubel. Ret ubegribelig var den Smule Hysen, der iøvrigt kun opdammede Bifaldet efter Tæppets Fald. Stykket ender som sagt med, at Basarens glade Skarer kappes om at ile til Modtagelse af de allerhøjeste Herskaber. Selv den mest loyale Borger, kan dog umuligt tage Anstød af, at der uskyldigt spøges med den letvakte danske Ambition. Vi har ikke en satirisk Skribent, der ikke har moretsig over Folks Lyst til at aande Hofluft. Og alligevel fandtes der virkelig nogle Enkelte, som troede sig forpligtede ril at protestere, hvor man ikke med Loupe skulde kunne opdage en Spire til noget Anti-Loyalt. Stykkets Moral er at sætte det nøjsomme Arbejde op imod den tomme Pengeluksus – den Moral er løst anset, om end ikke ubetinget hyldet af det kjøbenhavnske Bourgeoisie. Stykkets Satire rammer den Jesuit-Velgørenhed, hvor Øjemedet kun er Skalkeskjul for Fornøjelsessyge og Forfængelighed, men Satiren er i Lystspilform af en ganske godlidende Beskaffenhed. Og den elskværdige, hensynsfulde Spøg er jo et Hovedtræk i de Lystspil af Fru Gad, der har skaffet hende saa megen Popularitet som Forfatterinde.I veldædigt Øjemed vil forøge denne Popularitet. Den brave Madam Sørensen vil vække den rette Sympati – hun er fuld saa god som Sypigen i Et Sølvbryllup – og spilles i Tonart og Jargon, saa det er en Fornøjelse af Fru Rosenbaum. Rigtigere har denne Skuespillerinde sikkert ingensinde truffet en Figur og Aftenen var ganske særlig en Triumf for hende. Overhovedet var Damenre meget heldige: Fru Müller fin og intelligent som Fru Heide og Frk. Olga Meyer livlig og sirlig som Frøkenen, der vakler mellem Dyd og Penge. Endelig klarede Fru Th. Petersen den fornemme Dame, skønt Holdningen nok kunde være mindre borgerlig.Af Herrerne var Hr. Orlamundt fortræffelig som den lidet aandelige og ganske hjerteløse Pengematador. Han taler saa behagelig naturligt. Hr. Dorph-Petersen sagde Ræsonnørens Vittigheder med Klem; Hr. Zinck skabte en morsom Karrikatur af Manden med Fløjtesoloen; endelig vimsede Hr. Kolling med pudsig Adræthed omkring som Festdekoratøren.Teatret havde anvendt stort Udstyr paa Basardekorationen. Men stykket bæres af den sikre Handling og vittige Dialog og vil trække Hus mange Aftener baade af dem, der afholder Basarerne, og af dem, der venter Hjælp fra det veldædige Øjemed.

København, 27. december 1891.
LÆS HELE ANMELDELSEN

Nationaltidende, 27. december 1891.
LÆS HELE ANMELDELSEN

Nestved Tidende, 29. december 1891.
LÆS HELE ANMELDELSEN

Jyllands Posten, 29. december 1891
LÆS HELE ANMELDELSEN

Thisted Amts Tidende, 28. december 1891.
LÆS HELE ANMELDELSEN

Illustreret Tidende, 3. januar 1892.
LÆS HELE ANMELDELSEN