Fælles Sag anmeldelser

Dagmarteatret (AD 1883)

PERSONERNE:

FRU HEGER. JØRGEN, hendes Søn.
REGITZE KROG, hans Forlovede. FABER, Fabrikejer, Regitzes Formynder.
DAM, Grosserer og Dampmøller. CECILIE, Dams Hustru, Fabers Datter.
VINGE, Landskabsmaler. BONDRUP, Direktør.
TANTE LINE. TANTE JANE.
Damer og Herrer. En Tjener hos Fru Heger.


OMTALE OG ANMELDELSER

FÆLLES SAG

Premiere paa Dagmarteatret, 22. oktober 1889


Politiken – Illustreret Tidende – Af Dagens Krønike – Aarhus Stiftstidene – Horsens Folkeblad – Adresseavisen – Næstved Tidende – Tilskueren – Hvad Vi Vil – Aarhus Stiftstidende

Politiken, 21. oktober 1889.
Spørgsmaalet er dette: bør man modtage en Arv, der er plettet ved uhæderlig Vandel? Naar Arveladeren for Eksempel har været en vitterlig Aagerkarl, der paa skammelig Maade blodsugede sine Medborgere, kan da Arvingen rolig sætte sig i Bessidelse af de saaledes indvundne Skatte og leve behageligt, uden Samvittighedsnag af, hvad der har kostet saamange Taarer og saa ynkværdige Ulykker?
Det tør anses for givet, at de fleste Mennesker, naar Problemet opstilles med tilbørlig Skarphed, vil i alt Fald teoretisk erklære sig for, at en aarvaagen Hæderlighed ikke bør besmitte sig ved saadan indirekte Immoralitet. Det bør ogsaa anses for givet, at i Virkeligheden vil Spørgsmaalet sjældent forliges saa let haandterligt, og hvis Arvingerne har en lille Fornemmelse af, at Pengene skyldes mindre elegante Handelstransaktioner, vil de kaste en Kærlighedens Kaabe over Arveladerens formentlig Synlighed og ikke blotte deres Velynders Skam ved at afstaa den dem lovligt tilkommende Arv.

I Fru Gads Stykke kan der ikke disputeres om Arvens større eller mindre Appetitlighed.
Og det af den simple Grund, at vi slet ikke præsenteres for Arveladeren. Vi hører kun om ham af forskellige Personer, der alle er dybt forargede over hans skændige Levevis som en gemen Aagerkarl og Møbellaaner, der pinte de sidste Skillinger ud af de nødlidende, “tog Bogen fra Studenten, Symaskinen fra Sypigen, Sengen fra det syge Barn” og kun i sine sidste Dage følte dybe Samvittighedsnag over sin Grusomhed, ja endda gik om med den Tanke at grunde et Børnehospital for sine Penge som en liden Bod for sine mange Synder.
Altsaa om Arvens Beskaffenhed kan ikke tvistes, vi faar ikke en eneste Undskyldningsgrund for dens Ophav; det er slet og ret indvundne Aagerrenter.
Hvad skal den unge og brave Frøken Regitze Krog gøre med sin Arv? I Fryd fortærre den eller bygge det sonende Børnehospital?

Hun er efter kort Betænkning i Beraad med sig selv. Hun vælger Hospitalet, ikke en Øre vil hun modtage og ikke opslaa sit Hjem paa den smukke Vindingegaard, hvor Onkelen boede. Til denne Opofrelse raader mærkelig nok, hendes Formynder, den noget Overskou’ske Købmend Faber. Det er en af disse ærlige og dannemandske Købmænd, med Foragt for Luksus og Spekulationer og med Kærlighed til Arbejderne, som faar Del i Fabrikkens Indtægt, en af de Hæderlighedens prøvede Riddere, som tjener til moralske Eksempler i allehaande Komedier, men som ikke optræder saa kemisk rene for lastefulde Ingredienser i Livet som paa Scenen. Hvormeget nu end Faber holder paa den strænge Redelighed saa er det dog en egen Sag at lade sin Myndling fraskrive sig en stor Arv, for hvis Overtagelse der dog kan anføres adskillige Forsvarsgrunde. Mindre Betydning har det, at den unge Maler Vinge tilraader hende det Samme, saameget mere som hans Betænkeligheder er kun for hendes Regning, ikke for hans egen, idet han selv modtog et Rejsestipendium for Blodpengene.
Hvem der imidlertid forbitres over Regitzes Beslutning og ikke med Urette, er hendes Forlovede Jørgen Heger. Dels fristes han ved Tanken om den smukke Gaard og de gode Penge, og dels kan han kun ved disse frelses fra Armod. Han har nemlig betroet alle sin Moders og sine egne Penge til Fabers Svigersøn Grosserer Dam, der har tabt alt i dumme Spekulationer. Den strænge Svigerfader der fordømmer alle Spekulationer, tvinger endog Dam til at gaa Fallit og gør ikke Mine til at hjæple ham, ja tænker end ikke paa at erstatte den gamle Fru Heger hendes Tilgodehavende, hvilket falder saameget mærkeligere, som han bevarer en Ungdomskærlighed til denne Dame.
Men som sagt, denne Faber er en Mand af ét Stykke, ret op og ned som et Penneskaft og tung som en Hovedbog.
Jørgen og Regitze kan ikke enes. Han mener endnu i anden Akt, at hun for hans Skyld burde modtage Pengene, i sidste Akt gaar han over til hendes Mening, og Faber faar de allerede adskilte Elskende atter forenede. Istedetfor at rejse til Batavia lader Jørgen sig ansætte ved Fabers Fabrik.
Om denne Handling, der næppe er helt uddybet, men som giver Anledning til virkningsfulde Scener, kredser en Del morsomme Figurer. Saaledes Grosserer Dam og Frue, han dum og vigtig og uendelig flov, hun snarraadig, kjøbenhavnsk Dame, sikker og energisk. Han besnærer en ældre Herre, der raader over en Bogholderplads, i en lystig Scene, hvor den gamle Fyr, der lige er bleven Enkemand, viser sig temmekig trøstet over Tabet. Endelig er Fru Heger i sin skikkelige Forvirrethed en vel tegnet Skikkelse.

Stykket skrider let frem i bevægede og muntre Scener. Replikskiftet er ligesaa naturligt som i Fru Gads tidligere Skuespil, og især de komiske Roller taknemmelige.
Stykket morede iaftes meget. Ganske sikkert traadte de alvorlige Optrin i Skygge for de lystige, men den Mellemstemning, som Forfatterinden vil udtrykke, kom dog til sin Ret. Fru Gad vælger sine Personer fra det kjøbenhavnske Selskabsliv med et skarpt Blik for de Latterligheder, som den korrekte Form ikke dækker over, og hun formaar at give dem dramatisk Anskuelighed. Der findes saaledes i første Akt en Art pantomimisk Scene, der med Rette vakte stormende Munterhed. Der fremstilles et Aftenselskab, hvor konversationen dør ud; værtinden anmoder Tante Line om at spille, og efter megen Vægring sætter den ældre Frøken sig til Klaveret og begynder paa et allerkæreste Stykke med langr Salonløb og smæltende Melodi. Først er der Stilhed; saa kommer Tjeneren for under megen Raslen at hente Tetøjet; saa begynder nogle at hviske, snart snakker flere og til sidst ender det i højrøstet Konversation, som Klaverspillerinden, fortræffeligt karakteriseret af Fru Neumann-Nielsen, ikke kan overdøve. Alle har mangfoldige Gange i Selskabslivet oplevet denne Scene, men man kan umuligt forestille sig, hvor ubetalelig komisk den virker fra Brædderne. I et saadant Billede, der ligner en Illustration fra Fliegende Blätter, vise Fru Gads Talent sig tydeligt.

Og i en Række af komiske Optrin faar dette Talent et kækkere og vokdsommere Anstrøg, end det tidligere har besiddet. Fru Gad vover en dristig Karikeren i den lettrøstelige Enkemand, som Hr. S. Neumann udstyrer med himmelske Grimasser, og hun portræterer kjøbenhavnsk Ægteskab aldeles fortrinligt i Grossererparret Dam. Hvert Ord, som Hr. Mantzius sagde, virkede lattervækkende, og dette skyldtes ikke blot Skuespillerens overlegne Teknik og lune Humør, men ogsaa Forfatterindens sjældne evne til at gøre halvt godmodigt og halvt ondskabsfuldy Nar ad sine Medmennesker. Ogsaa til Grossererfruens kvindelige Sikkerhed finder Fru Gad betegnende Vendinger, som Fru Secher anvendte til et virkningsfuldt og dygtigt Spil. Endelig er den gamle skikkelige og bornerte Kone en veludført og sumpatisk Figur, og Frøken Lerche fejrede her en lille Triumf.

Svagede stod de alvorligere Personer, den unge Pige er kedelig og hendes Kæreste ikke syndelig interessant. Hr. Jacques Wiche var dog ganske behjærtet. Ligesaa tordnede Hr. B. Pedersen bravt løs med megen Ædelhed. En Debutant Hr. Larsen kunde ingenlunde magte Stykkets vanskeligste Figur, den hule Maler med de store Fraser og den tarvelige Kærne.Publikum, der klappede og fremkaldte, var overordentlig fornøjet. Og med Rette, thi Stykkets gode Humør og kunstneriske Stræben fortjener al Anerkendelse.

O desuden, betegner ikke Stykket den Vej, ad hvilken Dagmarteatret skal arbejde? Denne Scene mangler vistnok Kræfter til med gunstigt Resultat at konkurrere i klassiske Stykker mod det kgl. Teater. Opgaven for et literært Privatteater synes saa ligefrem: den at opføre saadanne danske Stykker, som det kgl. Teater gaar fornemt forbi. Iaar har det kgl. Teater endnu ikke spillet en eneste dansk Nyhed, og det forlyder, at det første nye Stykke vil være norsk. Hvis det for Eksempel bliver Skik, at det danske Nationalteater forøger sit Repertoire med et á to norske Skuespil om Aaret og forresten lader den danske Literatur skøtte sig selv, saa maatte Dagmarteatret kunne erobre sig en Position, særlig hvis Personalet sammensattes lidt mere kritisk.
Antagelsen af Fru Gads Skuespil peger i den rigtige Retning, og Fælles Sag fortjener at ses. Det rummer en velbegavet Kvindes kaade Spøg og ramme Alvor.

Aarhus Stiftstidende 22. oktober 1889.
LÆS HELE ANMELDELSEN

Horsens Folkeblad 22. oktober 1889.
LÆS HELE ANMELDELSEN

Adresseavisen, 22. oktober 1889.
LÆS HELE ANMELDELSEN

Næstved Tidende, 23. oktober 1889.
LÆS HELE ANMELDELSEN

Hvad vi vil, nr. 1 1890.
LÆS HELE ANMELDELSEN

Illustreret Tidende 27. oktober 1889 s. 44 .
LÆS HELE ANMELDELSEN

Af Dagens Krønike oktober 1889 s. 434.
Teater-Dagbog, Dagmarteatret.

Den 20. Oktober. Fælles Sag af Fru Emma Gad.
Halvt en kjøbenhavnsk Farce og halvt et moraliserende Problemdrama. Moralen var mildest talt hamper, Farcen til Gengæld fortræffelig. Bare Fru Gad, der absolut mangler Evnen for det samfunds-reformatoriske, ikke vilde ansé det for stridende mod Tidens Krav og sin egen Værdighed engang at være udelukkende morsom! – For Dagmarteatret var Udførelsen og Iscenesættelsen en Triumf. Særlig at notere: Frk. Lerche. At D’hrr Mantzius og S. Neumann var udmærkede, følger næsten sig selv. Kun en eneste – en debuterende Hr. Larsen – var uheldig, men han var det ogsaa til Gavns.

Aarhus Stiftstidende, 29. november 1891
LÆS HELE ANMELDELSEN

Tilskueren, Nov./Dec. 1889.
Blandt de private Sceners Nyheder staar “Fælles Sag” fremmest.
Om fru Gad har Forbilleder, turde det være visse germanske Skuespil. Hr. Blumenthal og Hr. v. Schönthan blander paa saadan Vis Graad og Spøg til letløbende Dramaer, hvis Hovedvirkning beror på enkelte Figurers hastig fæstnede Ægthed og Diktionens dristige Greb om den daglige Tale.
Netop dette er Fru Gads Fortrin. Hendes Stykke skænker os de bedre tyske Lystspils behagelige Underholdning, krydret her med megen – noget ond – københavnsk Spot.
Denne samme Spot er det bedste af hendes Talent. Den har skabt hendes Skuespils nye Menneske: Repræsentanten, for Københavns handlekraftige Børs.
I Hr. Mantzius Skikkelse blev denne Figur den svidende Sandhed og maatte virke som et Slag i Publikums fulde Ansigt – Jubel lønnede Slaget.
16.11.89 – Herman Bang