Aabent Visir anmeldelser

Det kgl. Teater (AD 1874)

“Aabent Visir” har gode Karaktertegninger, en kvik Dialog og er baade underholdende og spændende lige til det Sidste. Ved siden af den noget pinlige Hovedhandling gaar der en Bihandlind af mere oplivende Art, i hvilken Forfatterinden ligesom i flere af sine tidligere Arbeider skildrer nogle af Hverdagslivets almindelige Skikkelser.
PERSONERNE:

PERSONERNE:

GENERALINDE WALLIN KAPTAJN KARL WALLIN, hendes søn
FRØKEN ELINE MALLING JONNA MALLING, hendes søster
KONSUL STENBERG IDA
KAPTAJN SALVESEN FRØKEN VON SVITZER
FRU MADSEN To FRØKNER LILJENFELDT


OMTALE OG ANMELDELSER

AABENT VISIR

Premiere paa Det kgl. Teater, 1. maj 1898


Politiken – Aarhus Stiftstidende – Ringsted Folketidende – Illustreret Tidende – Aarhus Stiftstidende – Jyllands Posten
Politiken, 27. april 1898.

Politiken, 2. maj 1898.
En Teateranmelder, der umiddelbart efter Tæppets Fald sætter sig til at skrive om et nyt Skuespil, tænker sig uvilkaarligt, at der er to Arter Publikum, han skriver til.

Nogle vil vide: gjorde Skuespillet Lykke, spillede Skuespillerne godt, er det noget der er værd at sé? Disse skal have Svar straks: de to første Akter af Aabent Visir gjorde Lykke, sidste Akt slog Sukces’en ned, Skuespillerne spillede for Størstedelen udmærket, og de, der morer sig over god Skuespilkunst, skal gaa hen og sé det ny Stykke.

Der er andre, som spørger om dette: betyder dette Skuespil noget, sætter det Spørgsmaal i Bevægelse, bringer det noget Nyt, er det skrevet med Kunst? Og herpaa maa Svaret ganske kort lyde: dette Skuespil betyder intet, de Spørgsmaal, det sætter i Bevægelse, er gamle, og de besvares ikke eller meningsløst, og det hele Skuespil er skrevet med Rutine.

Med faa Ord: Aabent Visir er et Teaterstykke, hvis man derved vil forstaa, at det er et Skuespil, der sét nærved er lige saa falskt som Teaterdekorationer ved Dag.
LÆS RESTEN AF ANMELDELSEN

Aarhus Stiftstidende, 2. maj 1898.
Det kgl. Theater opførte i Aftes et treakts Skuespil “Aabent Visir” af Forfatterinden Fru Emma Gad. Huset blev hurtigt udsolgt til et literært interesseret Publikum.

Aarhus Stiftstidende 2. maj 1898
Aarhus Stiftstidende 2. maj 1898

Handelingen foregaar paa et Landsted, der beboes af en ældre, fornem Dame, Generalinde Wallin. Hos denne boer heltinden i Stykket, Frk. Eline Malling, der vel er Slægtning, men dog nærmest en Slags Selskabsdame for Generalinden. Dennes eneste søn, der er Kaptain, men tillige Videnskabsmand, opholder sig ved Stykkets Begyndelse hos Moderen, der kun ugjerne er Vidne til det Kjærlighedsforhold, der har udviklet sig mellem den unge Officer og Eline, fordi hun hellere vil have, at Sønnen skal gjøre et fornemmere og rigere Parti.
Aabent visirDet kommer til Forklaring mellem de Elskende, men Eline erklærrer ikke at kunne blive Kaptainens hustru. Grunden dertil, som hun ved Omsvøb holder skjult for ham, er den, at hun, der er omtrent 30 Aar, som attenaarig Pige er bleven forført af en Konsul Stenberg fra Havanna, en gift Mand, der havde lovet at lade sig skille fra sin Kone for at gifte sig med hende. Eline har i denne Forbindelse en Datter Ida, som opdrages hos en Pleiemoder uden at vide, at Eline, der sørger for hende, er barnets Moder. Barnet kommer netop ud til Landstedet, da Frieriet foregaar.

En Søster til Eline, Malerinden Jonna Malling, en velbegavet, brav Dame, kommer under disse Forhold ogsaa til Landstedet, og ved sindrige Manøvrer faar hun, der straks er bleven klar over Situationen, Eline til at sætte Wallin ind i hele Fortiden. Det viser sig, at Jonna har set rigtigt; Wallins Kjærlighed er stor nok til, at han kan tilgive Eline, og der sluttes en Pagt imellem dem, hvortil Generalinden, omend nødigt, giver sit Samtykke, hvorefter hun straks tager Ida til sig. Dette er Slutningen paa anden Akt. Fire Uger senere bringes der imidlertid Forstyrrelse i al den vakte Glæde. idet Konsul Stenberg kommer fra Havanna med det Fortsæt at vilde blive her og sørge for Ida. Hermed finder Wallin, at der er skabt en Situation, der er truende for Freden i det Hjem, han har ventet sig, og han foretrækker da at give Afkald paa Elines Haand. Et Øjeblik ser det ud, som om Sagen skal jævnes ved, at Ida frivillig vil reise bort med Stenberg, med i det afgjørende Øjeblik kaster hun sig om Elines Hals, og denne erklærer, at fra nu af vil hun ene leve for at være Moder for sit Barn. Det er Barnet, der har Krav paa hendes Liv. “Nu er Du helt min Moder, ikke!” siger Ida, paany faldende Eline om Halsen, og faaer det Svar: “Ja, Ida, nu have vi To kun hinanden”.
Det er et dygtigt gjennemtænkt Arbeide, Fru Gad har nedlagt i sit Skuespil, og hun forfægter gjennem Malerinden Jonna Mallings Mund med Freidighed de Anskuelser, hun nærer om det Forhold, der er Gjenstand for Konflikten i Stykket.

“Aabent Visir” har gode Karaktertegninger, en kvik Dialog og er baade underholdende og spændende lige til det Sidste. Ved siden af den noget pinlige Hovedhandling gaar der en Bihandlind af mere oplivende Art, i hvilken Forfatterinden ligesom i flere af sine tidligere Arbeider skildrer nogle af Hverdagslivets almindelige Skikkelser. Navnlig er en Ritmester Salvesen skildret med megen Humor.

Ringsted Folketidende, 2. maj 1898.
LÆS HELE ANMELDELSEN

Illustreret Tidende, 8. maj 1898.
Teksten indeholdes også i Vilhelm Andersens “Kritik” fra 1914 (Gyldendal/Nordisk).

Der er i Fru Emma Gads nye Skuespil “Aabent Visir”, én Scene, som man vist aldrig vil glemme. En Kvinde, en Dame af det bedste Selskab, har uden for Ægteskab født et Barn og med Angst og Bæven, men ogsaa med en hemmelig Glæde som om hun – som Bødtcher siger – “havde et lille Dyr at fodre,” ladet Barnet opdrage hos fremmede, uden at det ved, hun er dets Moder. Som hun nu en Dag sidder med sin lille Pige og taler godt for hende og formaner hende som en god og moderlig Veninde og lyver for hende i sit Ansigt Blussel, bøjer Barnet sig pludselig hen imod hende og hvisker hende i Øret: Sig mig, Eline! er Du ikke min Moder? Som det ved disse Ord giver et Sæt i den stakkels Moder og hun springer op og i den højeste Henrykkelse trykker sit Barn til sig, saaledes gav det bogstavelig talt et Sæt i Tilskuerne.
LÆS RESTEN AF ANMELDELSEN

teatersæsonenHver 8. Dag, 18 juni 1898.
– – –
I Saisonens sidste Time fremførtes Fru Gads Aabent Visir; det faldt til Jorden, men fortjener ikke des mindre en lidt nærmere Omtale.

Betragt en Gang Titlerne paa Fru Gads Stykker, — er de ikke karakteristiske: “Aabent Visir”, “Rørt Vande”, “Fælles Sag”, og hvad de alle hedder. Man kunde fristes til at lege Bytteleg med dem, — kalde “Aabent Visir” for “Rørt Vande”, “Rørt Vande” for “Fælles Sag” og “Fælles Sag” for “Aabent Visir”. De passer lige godt og lige slet. De er tilfældige og ligegyldige som Stykkerne selv.

Fru Bloch i , Hvor man kjeder sig”,
Originaltegning af Knud Søeborg.
Alle kender den underlige Fornemmelse, man har ved at se Mennesker staa langt borte og gestikulere og bevæge Munden uden at man hører hvad de siger: man bliver lidt pinlig berørt, man føler sig dum og fremmed. Fru Gad derimod, der netop har dette Syn paa Menneskene og Livet, er yderst fornøjet: I sit forrige Stykke — “Rørt Vande” havde hun iagttaget Forelskelsens, Lidenskabens ydre Gestus, men da hun intet forstod deraf, fandt hun dem latterlige, og forsøgte at gøre dem til Grin. Her i det sidste har hun observeret Moderfølelsens, Trodsens og Fortvivlelsens Mimik; hun har fundet dem rørende, men da hun intet har forstaaet deraf, bliver hendes Fremstilling flad og falsk. Fru Gad burde ikke røre ved den Slags alvorlige Sager. Hun, der har en absolut Evne til at karakterisere en fjottet Kammerjunker og en sløv Grosserer gennem pudsige Repliker, hun burde kunne forstaa, at hendes Alvor ikke skyldes noget alvorligt Temperament, og at hendes Iagttagelser over Livets Tragik aldrig naar dybere end til de løseste Gisninger. Resultatet blev derfor en Dialog, som paa intet Punkt var gennemglødet af virkelig Smerte og Medynk, Raisonnementer, som levende Mennesker aldrig vilde tage i deres Mund, og Situationer, som Livet intet kender til. Ved Stykkets Slutning stod Fruen da ogsaa og virrede haabløst med Hovedet: Tøjlerne var gledet hende ganske ud af Hænderne.

Der er ikke noget, der skader en god og smuk Sag mere end netop Arbejder af denne Art. Publikum føler instinktmæssigt, at her er der noget galt fat, og det ser paa Stykkets Tendens med samme skeptiske Blikke som de, hvormed det betragter en Bourgeois-Dame, der ved et Middagsselskab i Humanitetens Navn forarger ved alskens frisindede Paradokser, efter at hun Dagen i Forvejen for alles Øjne har jaget en Tjenestepige paa Gaden, fordi hun er kommen galt af Sted.

Dette Stykke, som det kgl. Teater aldrig burde have opført, spilledes for enkelte Rollehavendes Vedkommende fremragende godt. Her skal blot nævnes Fru Betty Nansen som den forførte Frøken, og Fru Bloch som hendes Datter. Fru. Nansen spillede den flove Rolle med stille, bevæget, sjælfuld Kunst, og Fru Bloch gav som tit før et uovertræffeligt sandt Billede af et halvvoksent, leddeløst Pigebarn. —
– – –
Aarhus Stiftstidende, 5. november 1898.
LÆS HELE ANMELDELSEN