Et Forspil anmeldelser

Dagmarteatret (AD 1883)

Det var alligevel den bedste blandt Privatteatrenes nye Forestillinger i denne Sæson. Der kom nok nu og da over Frk. Collins Spil en Anelse af noget tillært. Men paa andre Steder forsvandt hun bag Rollen og syntes helt den roligt muntre, roligt kloge, roligt kærlige Veninde, som Stykkets Hofjægermesterinde skal være.

PERSONERNE:

HELMUTH RABEN, Ritmester CHARLOT, hans Hustru
ANNE SOFIE HJELM, hans Søster LEMMING, Professor
KASBERG, Løjtnant Besøgende Damer


OMTALE OG ANMELDELSER

ET FORSPIL

Premiere paa Dagmarteatret, 29. november 1896


København, Politiken, Jyllands Posten, Illustreret Tidende, Tilskueren

Politiken, 12. november 1896.
Velgørenhedsforestillingen paa Dagmateatret, som finder Sted den 21. November, vil byde paa en overordentlig Overraskelse: Fru Didi Heiberg vil genoptræde i Kjøbenhavn og – som Agnes i “Brand”, der er hendes i Norge højst skattede Rolle. Fru Heiberg vil spille fjerde Akt af det Ibsenske Drama med Hr. Adolf Jensen som Brand og Hr. Lindstrøm som Fogden.
Paa Aftenens andet Skuespil “Et Forspil” af Fru Emma Gad drives Prøverne af al Kraft, og Dagmarteatrets bedste Stab af unge Kunstnere, Damerne Collin og Riis, Dhrr. Larsen, Neiiendam og Jacques Viehe, udfører Rollerne. Skuespillet sættes i Scene af Hr. Herman Bang.

Politiken, 20. november 1896.
LÆS HELE ANMELDELSEN

Kjøbenhavn, 21. November 1896,
Dagmartheatret.
Den Privatforestilling, som Professorinde RIIS-KNUDSEN i veldædigt Øjemed havde arrangeret i Dagmartheatret i Aftes, var af særdeles lødigt Indhold.
Interessen knyttede sig nærmest til Premiren af »Et Forspil«, Skuespil i to Akter af Fru EMMA GAD, og til Fru DIDI HEIBERGS Optræden som Agnes i 4. Akt af »Brand«.
Fru Gad har for en Gangs Skyld været sin muntre Muse utro og skrevet et
alvorligt Skuespil, nærmest et Problemskuespil.
Ritmester Raben (Hr. EMMANUEL LARSEN) er gift med den smukke og særdeles indtagende Charlot (Fru ELISABETH RIIs). Den meget fejrede Ritmesterinde træffer sammen med en betydelig og interessant Kunsthistoriker, Professor Lemming (Hr. NEIIENDAM), der øjeblikkelig bliver lidenskabelig forelsket i hende. Hun besvarer halvt modstræbende hans Følelser. Saa arriverer Ritmesterens Søster, Fru Hjelm (Frk. COLLIN), opdager strax, hvordan Sagerne staa og vil tvinge Charlot til at tale aabent med sin Mand i fuld Fortrøstning til hans Overlegenhed og gode Hjærte. Charlot vil ikke, da hun mener at kjende sin Mand bedre. Saa tager Fru Hjelm selv — uden at nævne Professoren — forsigtigt Bladet fra Munden. Det viser sig imidlertid, at Charlot havde Ret i det, at hendes Mand paa en bornert og brutal Maade afviser Sagen, idet han samtidig viser sig at hylde Principer, der nærmest gaa ud paa, at hvis Konen ikke er som Manden vil have hende, saa skal hun have Prygl. Fru Hjelms Sympathi glider derved over til Charlot, som hun i en smukt skrevet og godt spillet Scene tager Afsked med, idet hun beder hende, hvad der end sker, at handle ærligt.
Udførelsen var god, for Nogles Vedkommende fortræffelig. Først bør Fru Riis og Hr. Neiiendam nævnes. Det lykkedes Fru Riis, efter at have overvundet en i de første Scener mærkbar Nervøsitet, at give en særdeles sympathetisk, dybtfølt og fin Skildring af den unge Frue. Det er
i det Hele taget glædeligt at se, hvilken god og sund Kunst denne talentfulde Kunstnerinde kan yde, naar hun arbejder under en dygtig Instruktør. Hr. HERMAN BANG, der har sat Stykket i Scene, tilkommer sikkert en stor Del af Æren for det smukke Spil. Hr. Bang har den sjældne og dog for en Sceneinstruktør saa nødvendige Egenskab at være Psykolog.
Han kan ikke blot leve sig ind i de dramatiske Figurer, men forstaar ogsaa at lempe disse efter de medvirkende Kunstneres Natur; det er ubegribeligt, at ikke noget Theater sikrer sig hans værdifulde Medvirkning ved et fast Engagement. — Hr. Neiiendam var ogsaa udmærket som Professoren, naar man undtager hans Entree, der virkede lidt vel præsteligt. Hr. Neiiendam er den af vore unge Skuespillere, der virker mest personligt, men hans betydelige Talent trænger ogsaa til en fremragende Instruktørs Røgt og Pleje. Men det gjælder baade Fru Riis og Hr. Neiiendam, at naar de ere i gode Hænder hos Instruktøren, saa ere ogsaa de dem betroede Roller i gode Hænder hos dem. — Hr. JACQUES WIEHE fortjener ogsaa at fremhæves for sin uimodstaaelig morsomme Udførelse af en idiotisk Kurmager af en Løjtnant.
Theatret vil sikkert faa Fornøjelse af Stykket, naar det efter Bestemmelsen indlemmes i det faste Repertoire. Fru Gad bør føle sig opmuntret til yderligere Forsøg i den alvorlige Genre.
I Mellemakten sang Fru FREDERIK BRUHN Nattergalearien af »Jeanettes Bryllup«, Fru NYROP deklamerede og Frøken ELISABETH DONS beredte Publikum en første Rangs Kunstnydelse ved et mesterligt Foredrag af nogle Sange, af hvilke Ileines »Tragoedie komponeret af J. STEENBERG, maatte gives da capo. Derefter dansedes en »Rokoko-Situation« af Fruerne CHARLOTTE WIEHE og OLIVIA JACOBSEN, der var en aldeles henrivende Rokoko-Hyrde.
Og saa til sidst gav Fru DIDI HEIBERG med velgjørende Naturlighed og et Væld af gribende Sorg lbsens Agnes. Det var en første Rangs Præstation, der længe vil leve i Tilskuernes Erindring.
Desværre trak Forestillingen for længe ud — Klokken blev over halv tolv, Tilskuerne trættedes og klaprende Døre forstyrrede Nydelsen af Fru Heibergs Kunst og lbsens dejlige Vers.
A. IV.

Politiken, 22. november 1896.
LÆS HELE ANMELDELSEN

Politiken, 30. november 1896
LÆS HELE ANMELDELSEN

Illustreret Tidende, 13. december 1896.
Emma Gads »Et Forspil« kom … ikke til sin Ret i den sceniske Skikkelse, som Dagmarteatret gav Stykket. Dette er …. fastbygget og i høj Grad sceneret. Det Forsvar, som Forfatterinden fører for Hustruens Ret til Ægteskabsbrud, er vel ikke synderlig udtømmende, og hun maa, for at overbevise om dets Berettigelse, anbringe saa grelle Streger i Mandens Fysiognomi, at hun dermed stempler sin egen Defension som ret tendentiøs.

Men Figurerne i Stykket belyse hinanden klart og mangesidigt, Dialogen er levende og hæver sig højt over den Balkonversation, som Fru Gad ellers ynder at servere, og der er en saa vel beregnet Stigning i Scenerne, at Publikum uafbrudt holdes i Aande. Naar Stykket spilles godt, vil det afgjort kunne fængsle.

Men af de Rollehavende paa Dagmarteatret er kun Frk. Collin, der spiller den baade som Kvinde og som Svigerinde lige idealt frisindede Fru Hjelm, paa sin Plads. Hun talte myndigt, hjertevarmt og overbevisende. Hr. Em. Larsen var som Ritmesteren i sin Tale ogsaa tilstrækkelig skarp og korrekt, men hans spinkle, nervøse Skikkelse repræsenterede kun daarligt den overmilitaristiske Race, hvis Ideer han skulde tolke. Og helt ud uheldig, for Stykket skæbnesvanger uheldig var Fru Riis. Alene hendes revolutionære Ansigt passer ikke til den blide, blødtfølende, vagttænkende Charlot. Naar denne ikke fremstilles af en Kunstnerinde, der ejer rige og vekslende Udtryk for det kvindeligt – hjælpeløse, for elskværdig Uselvstændighed, saa glipper Sympatien for Figuren og med det samme for Stykkets Moral. Heller ikke hende havde Sceneinstruktionen rettelig vejledet. Nødvendigt var det i hvert Fald ikke, at hun skred rundt i sin Stue med lange Skridt som en Tragediedronning, eller at hun fra Stol til Stol udgød sig i opstyltet Hysteri. Særlig var Scenen mellem hende og Hr. Neijendam, der spillede den forføreriske Professor, uheldigt arrangeret. Med høj Røst og med ti Alens Afstand imellem sig udgøde de sig om deres intimeste Hjertekvide, skønt Manden opholder sig i Stuen ved Siden af. Og Hr. Neijendams Spil var heller ikke stemt i de rette Toner. Han var tragediehæs og skurkesmilende, hvor han burde være stilfærdig og hjerteøm. Overhovedet er dette talentfulde Skuespilleremne i Færd med at forfalde til en dyster Maner, som snart vil blive ganske stereotyp. I “Antoinette”, spillede han nogle Scener med dyb og varm Følelse, og hans enstonige Stemmeklang og uplastiske, noget slatne Bevægelser klædte her den stuegemte Hjemmefødning, med Professoren i “Et Forspil”, hvis Repliker gløde af en fast Mandsvillies Ild, kæmper ikke for sin Livslykke med graadkvalt Stemme og virrende Hoved.
Einar Chr.

Tilskueren, 1897.
LÆS HELE ANMELDELSEN