Gadens Børn anmeldelser

Folketeatret (AD 1857)

“Gadens Børn” bestaar af 4 kun løst sammenhængende Billeder, der viser, hvorledes en letsindig ung Pige gaar til Bunds i Samfundet, fordi hun staar uden Støtte og Vejledning, samtidig med at en ung Mand, der er født paa samme Stiftelse som den unge Pige, og hvis Levevis ikke er mere sober, avancerer fremad til at blive en lovende Kunstner og forlovet med en Millionærdatter.



OMTALE OG ANMELDELSER

GADENS BØRN

Premiere paa Folketeatret, 1. april 1903


Teatret – Politiken – Social Demokraten – Horsens Folkeblad – Illustreret Tidende – Adresseavisen København

teatretTEATRET. Teaterindtryk, april 1903.
– – –
Endelig spillede saa Folketeatret Fru Emma Gads «Gadens Børn».
Mere end de to andre nye Stykker var det baaret af Livsens Alvor og af varm Menneskefølelse, og kunstnerisk set var det nyt i sit Anlæg, aldenstund der her var forsøgt en Livsskildring i Episoder — en Opgave dramatisk Digtning ellers viger tilbage for. Fornyelsen viste sig imidlertid ikke frugtbar. Man saa intet til Hovedslagene i denne Kamp, hvoraf den stakkels Fernanda Petersen gaar ud som Invalid, og man fik ikke den rette Interesse for hende og hendes Skæbne.
Man saa en vistnok lidt doven og løs Karakter kuldsejle — det hænder ogsaa andre end Smaapiger fra Baghusene.

Gadens Børn
Gadens Børn, 3. Akt.

Men alligevel fornægtede Stykket ikke sit Udspring; der var i dets enkelte Optrin, navnlig de lystspilagtige, den dramatiske Nerve, som kendetegner hele Fru Gads «Teater». En Akt paa en Trappegang var scenisk fortræffelig; i en anden, der foregik i en Dameklub, fornam man et virkelighedskendskab, som man f. Eks. i Rigsdagsakten savnede.
Og saa kom dertil, at Fru Oda Nielsen hævede den lille Fernanda Petersen ud af Stykkets Ramme og gjorde hende til en stolt, en fri og gribende Menneskeskikkelse.

Gadens Børn, 4. akt.

Hun høstede med Rette den stærkeste Anerkendelse for sit udmærkede Foredrag af de indlagte Søderbergske Viser, og man beundrede det Mesterskab, hvormed hun fuldt overbevisende fremstillede sin Fernanda Petersen først som et sejstenaarigt Pigebarn og derpaa for hver Akt lagde de imidlertid forødte tre Aar til, lod Skikkelsen mærkes af Livets Ublidhed og blive medtagen som en Plante, der er sygnet af Nattefrost og svidende Vind. Men den betydeligste Kunst ydede hun dog i sidste Akt. Man vil længe huske denne Skikkelse med den brustne Stemme, med Øjne, der er tunge og svulne af Graad, og som med: næsten cæsarisk Højhed svøber sig i sin Toga og bøjer Hovedet under Skæbnens Slag. Det var en Martyrinde, et Blodvidne, større vel end Stykkets Fernanda, skælvende og dog med den Fatning, der er den gradvise Forstenelses.
Iøvrigt vil man fra samme Forestilling med Glæde genkalde sig Hr. Helsengreens fortræffelige Vicevært, Fru Marie Rings sledske svenske Madam og Frk. Abrahams” nydelige Fremstilling af den unge Pige i sidste Akt.

Politiken, 1. april 1903.
Paa Hjørnet af Vimmelskaftet og Hyskenstræde – et Hjørne uden skarpe Kanter og lige over Løveapoteket – har Dansk Husflidsforening sine Lokaler. Traooen er tæppebelagt, og ved Indgangen til de hyggelige Værelser, hvor om Eftermiddagen Hundreder af Damer raadslaar om Republikens Bedste, sidder den nydelige unge Kassererske, Frøken Lykke. Formanden for Foreningen er “Admiralinden” – saaledes kaldes kort og godt Fru Emma Gad, hvem vi træffer ved et af Tebordene, netop som hun er kommen tilbage fra Generalprøven paa Gadens Børn.

“Det er mit femtende Stykke for Scenen”, siger hun. “Det er jo snart længe siden jeg debuterede paa det Kongelige med Et Aftenbesøg. Tiden gaar -”
Talen falder paa Generalprøven, og Admiralinden bliver Fyr og Flamme.

“Det gik fortræffeligt, baade for de smaa og for de større Rollers Vedkommende. Jeg er komplet tilfreds. Der er en Akt i Stykket, hvor jævne Folk mødes og taler med hinanden, og som takket være ede Rollehavende gjorde Indtrykket af at være grebne lige ud af Livet. Maatte hele Stykket iøvrigt gøre det samme Indtryk”.
“Hvad er Indholdet af Gadens Børn?”
“Det er et Indlæg med Prostitutionen, og Stykket er i væsentlige Henseender forskelligt fra mine tidligere dramatiske Arbejder. Første Optrin hedder “herrerne og foregaar paa Folketingets Trappe, andet Optrin hedder “Fruerne” og foregaar i et velgørende Selskab, tredje Optrin hedder “Borgerinderne” og foregaar i en af Forstæderne, fjerde Optrin endelig, der hedder “Ofrene”, spilles i en Varietés Kulisser. Mellem hvert af disse Optrin, der er meget læst sammenknyttede, ligger 3 Aar. Fru Oda Nielsen, der spiller Hovedrollen og i første Optrin er femten Aar gammel, er altsaa ved stykkets Slutning syv og tyve. Naar De ved, at hun da er Smørrebrødsjomfru i en Varieté, kan de nogenlunde gætte Dem til Indholdet.”
“Stykket har altsaa ikke nogen lykkelig Udgang?”
“Nej, det ender saa ulykkeligt som vel muligt – saadan som det ofte ender for en ulykkelig ung Pige i det virkelige Liv.”

“Er der noget om, at Fru Oda Nielsen under de nuværende Forhold har gjort Vanskeligheder ved at spille paa Folketeatret?”
“Ikke det mindste. Hun havde stor Lyst til Rollen, og ved at spille den indfrier hun et gammelt Løfte”.
Og med et snedigt Smil tilføjede Admiralinden:
“Fru Oda Nielsen er selvfølgelig ogsaa en principielt Modstander af Kontraktbrud. Ved at soille i mit Stykke hævder hun et Princip og hvad der vil sige nok saa meget: Hun faar en Sukces, Jeg har aldrig set hende spille bedre end i sidste Akt”.

“Udkommer Gadens Børn i Trykken?”
“Ja, hos Schubothe. Det er tilegnet Fru Alexander Thaulow. I Fortalen har jeg skrevet til hende:
Kære Alexandra!
Dig være dette Arbejde tilegnet, fordi du frem for alle Kvinder, jeg har kendt, er den fødte Moder med det store Hjerte og den store Barmhjertighed, altid forstaaende, altid tilgivende – i bedste og kærligste Forstand Kvinde, fordi du ejer den Mildhed og Varme, som skal være Kvindernes Indsats i Livets Kamp.”
“Det er meget smukt. Bæres Stykket frem af den Aand, vil det utvivlsomt gøre Lykke.”
“Ja, jeg frygter da heller ikke, for jeg har næsten altid Lykkem med mig,” sagde Admiralinden, idet hun smilede hilste paa et Par Damer, der indledes i Lokalet af den usædvanligt indtagende unge Dame, Frøkken Lykke.
Dar.

Social Demokraten, 1. april 1903.
LÆS HELE ANMELDELSEN

Politiken, 2. april 1903.
I de fire Billeders Begivenheder, i mange direkte Replikker, og endelig – for at ingen Tvivl skal være tilbage – i den Fortale, der ledsager det trykte Stykke, indprenter Fru Emma Gad Moralen af Gadens Børn. Den kan gengives saaledes: Livet handler saare uligt mod den unge Mand og Kvinde, der fødes i trange Kaar. Lad dem begge være skabte med Evne til at behage. Ham vil dette dække hjælpe opad, hende vil det holde fast dernede og maaske støde hende endnu dybere ned. Verden kender nemlig ikke til Barmhjertighed med Kvinden. Den beundrer Mandens Letsindighed, og Sladderen om hans Vandel bliver ham et slumrende Akkompagnement til hans Sejre. Men Kvindens Letsindighed straffer den med kold Foragt, og Sladderen om hende bliver en Lavine, der tilsidst begraver sit Offer. Værst af alle er Kvinderne mod Kvinden. I stedet for at række en hjælpende Haand og med et kærligt Ord indgyde Mod, støder de Alle som En til den Glidende, de fine Damer og Madammerne fra Forstadskassernen er i saadanne Henseende lige gode.
Saadan omtrent er Fru Gads Teori, der, hvis den indankedes for en streng sociologisk Undersøgelsesdomstol, maaske vilde have vanskelig ved at holde sig. Moralteorier, der vil strafe bestemte Fællesslutninger af Livets umaadelige Materialsamling, har den Lighed med Korthuse, at de grumme let falder sammen. De var nydelig opbyggede, men nu ligger de der, saa flade saa flade.
Fru Gad er jo mere dramatisk Forfatterinde end Filosof. Lad os se, hvad hendes Skuespil i sig selv har at fortælle.

De fire Billeder i Gadens Børn holdes kun sammen ved at to Personer stadig forekommer. Sceneri og Mennesker skifter, og vi føres fra Rigsdagen til Dameforeningen og fra Forstadstrappegangen til Sangerindeknejpen, men allevegne finder vi to unge Mennesker, en ung Maler og et lille Pigebarn, der ogsaa har Kunstnerlyster. Den dramatiske Virkning tilstræbes nu derved, at de To’s Skæbne begynder fra et fælles udgangspunkt. De er begge to Børn fra Stiftelsen, fattige og uden Hjælpere. De gør “samme Start”, siger Maleren. Men da de næste Gang mødes – uden forøvrigt at genkende hinanden – er han allerede paa Vej opad, hun et Trin længere nede. Han feteres som et lovende Talent, alle Damerne er indtagne i hans mørke Skønhed, og ingen vredes over, at han har indladt sig med en eller anden Franciska fra sin oprindelige Sfære. Hun derimod finder ingen Opmuntring for sit Sangtalent, og det Brud med Samfundsmoralen, der tilgaves ham, er en Sten om Halsen paa hende. Fra nu af divergerer deres Bane stadig. Han stiger, hun synker. Tilsidst finder vi ham som Guldmedaille-Kunstner forlovet med Millionærdatter og hende paa Stigens nederste Trin, det, hvorunder Afgrunden aabner sig. Da Tæppet falder, træder de to frygtede Sædelighedsbetjente ind, og hun styrter om med et Skrig.

Planen i disse Billeder er ikke uden Originalitet og Finhed. Det vilde vel heller ikke være umuligt indenfor den givne Ramme at tilvejebringe en Erstatning for den traditionelle dramatiske Kamp eller for dem ligesaa traditionelle Knude og Løsning. I selve Kontrastvirkningen er der for Eksempel utvivlsomt et dramatisk Moment.

Naar der ikke er blevet noget Skuespil ud af Gadens Børn, ligger Grunden andetsteds. Den maa søges i Skildringen af de to Hovedpersoner, og – da Kvinden unægtelig ligger Fru Gad mest paa Hjerte – først og fremmest i Fernanda. Det er skæbnessvangert for Skuespillet, at Tilskuernes Interesse for denne unge Dame ikke kan fastholdes. Den lige vækkes i første Akt og kommer nu og da igen, mest i sidste Akt som en uvilkaarlig Medfølelse – men det hele bliver kun til Stumper af en Interesse. Sagen er, at Fernanda, der maatte have været Stykkets røde Traad, selv kun er Brudstykker. Vi ser hende paa fire Stadier af Livet, men at hun netop tager sig saaledes ud, bliver rene Postulater af Forfatterinden. Hvorfor hun synker, forklares, trods alle Henvendelser til Publikum, ikke. Vi møder ikke Fernanda paa de afgørende Punkter i hendes Liv. Det er nogle underlig smaa Mellemstationer, Fru Gad standser od ved, f. Eks da Fernanda ikke faar Plads som Opvaskerjomfu i Dameforeningen, og da hun siges op fra sin Lejlighed i Øhlenschlægersgade. Hovedstationerne derimod farer vi forbi. Skønt det erotiske spiller en saa stor Rolle for Stykkets Grundtanke, og skønt Fernandas Forhold til den første Mand og til den anden Mand dog bliver det Afgørende for hendes Skæbne, hører vi intet derom. Skulde vi forstaa et Menneske som Fernanda og faa Sympati for hende eller uvilje mod de Magter, der driver hende nedad, maatte vi erfare, hvorledes hun tiltrækker Mænd og tiltrækkes af dem. Det er saa meget beklageligere, at Fru Gad springer det Afgørende over, som hun ellers meget paaskønnelsesværdigt ikke lader sig skræmme bort fra at se Virkeligheden i Øjnene.

Hvad der i Aftes til Trods for denne Grandmangel vedligeholdt Interessen for Gadens Børn, var Stykkets Udenværker. Bortset fra det første Billede, der ikke gav noget Indtryk af parlementarisk Liv i Danmark, var der en hel Del Livsagtighed i de Scenerier, hvori Fernandas Skæbne fremstilles. Fru Gad er ikke bange for at vise os et Møde i en Dameforening, der kunde ligge paa Hjørnet af Amagertorv, skønt det ikke flatterer de mødende Damer, og med en kraftigere Penselføring, end vi er vant til at finde hos denne Skildrer af Bourgeoisiets Skødesynder, ser vi hende male Morgenlivet paa den skidne Trappe i en Fattigkaserne. Dette Billede – det tredje – er det værdifuldeste i Gadens Børn og gjorde i Aftes betydelig Lykke. Ogsaa ved den virkningsfulde Iscenesættelse og ved den ganske ypperlig Fremstilling Hr. Emil Helsengreen gav af Trappens Behersker, Vicevært Sørensen. Det var en Figur lige ud af Livet. Andre af Trappegangens Beboere kunde ligeledes nævnes, ikke mindst Fru Ring, der havde forvandlet sin Dameskikkelse til en meget grumset ældre Madamme i Kasket-Syfaget med Rester af en svensk Akcent. Overhovedet gav de vekslende Billeder Anledning til vellykkede Smaapræsentationer. Med særlig Anerkeldelse maa nævnes Frk. Sigrid Andersen for den fortræffelige Fynd, hvormed hun i anden Akt læste Damerne Teksten. Hun fremstillede sin Kommuneskolelærerinde letkomisk, men alligevel saaledes, at Sympatien ikke et Øjeblik tabtes; og der var en saadan Ivrighed over hendes Veltalenhed, mens Lorgnetten stadig faldt af Næsen, at Publikum kom i Folkemødestemning, raable Hør og klappede fanatisk. Fra første Billede husker vi Frk. Olga Meyer som en energisk Dame, ustandseligt humpende over Scenen for at skaffe sig Billet til en Rigsdagsloge – denne Skuespillerinde har i det Hele taget i de sidste Aar ubetinget haft mest Held med sig i komiske Roller og bør tvivlsomt dyrke sit Talent herfor – fra sidste Billede Frk. Abrahams’ forskræmpe Profil som et lille Pigebarn, der ser mere, end hun helt forstaar, af Livets Sørgelighed.

Af de to Hovedroller udførte Hr. Albrecht Schmidt den mandlige med den tiltagende Glathed, der kendetegner Hr. Henning Hansens Avancement. Fernanda spilledes af Fru Oda Nielsen, og til hende var selvfølgelig Aftenens største Interesse knyttet. Fru Nielsen begyndte ganske fortæffeligt, mærkværdigt illuderende som 15aars Tøs, og med et kvikt Foredrag af en moralsk Gadevise om hvad Pigebørn bør vogte sig for. Naar interessen i de to følgende Billeder svækkedes, ligger det som man vil forstaa i selve Rollens Karakter. Men ogsaa Fru Nielsen opgav at tvinde den røde Traad sammen. Hendes Fernanda blev her intet Menneske for sig, men kun Fru Nielsen i et Par Scener og med et Par Sange. Den ene af disse, Terese, blev brillant foredraget, og dens indsmigrende Danserytme vil sikkert hurtigt blive populær. I sidste Billede naaede Fru Nielsen atter højt ved sin Fremstilling af den haabløse Fortvivlelse – men ganske vist paa Bekostning af, at det var et pur ungt Manneske, der led. Fremstillingen af et mesterligt Udkast til Gervaise i Faldgrubens Slutningstableauer.

Publikum ydede stærkest Bifald til de to midterste Tableauer af Stykket, og gav Fru Nielsen en særlig Hyldest hele Aftenen.
O.R.

Social Demokraten, 2. april 1903.
LÆS HELE ANMELDELSEN

Horsens Folkeblad, 3. april 1903.
Gadens Børn
Saaledes hedder en ny Komedie af Fru Emma Gad, der Onsdag Aften opførtes paa Folketeatret for et udsolgt Hus af Hovedstadens Bourgeoisi samt den literære og kunstneriske Verden.“Gadens Børn” bestaar af 4 kun løst sammenhængende Billeder, der viser, hvorledes en letsindig ung Pige gaar til Bunds i Samfundet, fordi hun staar uden Støtte og Vejledning, samtidig med at en ung Mand, der er født paa samme Stiftelse som den unge Pige, og hvis Levevis ikke er mere sober, avancerer fremad til at blive en lovende Kunstner og forlovet med en Millionærdatter. Fru Gad vil vise Samfundsuretfærdigheden overfor den unge ubefæstede Synderinde; hende støder alle nedad, mens man ikke tager det saa nøje overfor Mændene. I Anmeldelserne ankes imidlertid over, at de Begivenheder i den unge Piges Liv, der beviser hendes stadige Fald, erfarer man for lidt om. Der mangler Karakterskildring og Begrundelse af, hvorfor hun bliver saadan, som hun er.Der er mange forslidte Fraser i Stykket, men tillige mange sande og rammende Repliker. Og et Par af Billederne rummer meget virkningsfulde Scener. I Rigsdagskorridorerne, hvor det første Billede foregaar, er Forfatterinden aabenbart ikke hjemme; det er hun derimod, naar hun skildrer Livet i den Dameforening, hvor man laver Velgørenhedsfest for forvildede unge Pigers Frelse, men samtidig afskærrer Stykkets ulykkelige unge Pige fra at faa et hæderligt Ærhverv, fordi man erfarer, at hun har faaet et Barn. Udmærket er ogsaa Billedet fra den Trappegang, hvor den unge Pige logerer, og hvor Husets Beboere fører en arrig Krig mod Viceværten.Disse to af Billederne gjorde stor Lykke. Fru Oda Nielsen, der spillede Hovedrollen, havde en Succes, ogsaa ved sit Foredrag af nogle indlagte Søderberg’ske Gadens Sange.Men Fru Gad havde sikkert gjort klogere i at bygge et virkeligt Skuespil over sit Æmne i Stedet for at give disse løse Billeder.”Gadens Børn” er samtidig udkommen i Bogform paa det Schubothske Forlag.

Illustreret Tidende, 12. april 1903.
LÆS HELE ANMELDELSEN

Adresseavisen København, 12. april 1904.
Theatret har til sin sidste Forestilling føjet “Paa Trappegangen”, Hovedstadsbillede i 1. Akt af Fru Emma Gad. “Paa Trappegangen” er en Omarbejdelse af det tredie Optrin i “Gadens Børn”, vel nok det bedste, og, som man vil erindre, tegnes her et fuldtro Billede af det tidlige Morgenliv i en af Smaagadernes Ejendomme, Viceværtens Kævleri med Leierne og deres indbyrdes Spetakler. Den første Del af Aften er morsom, og den virkning, der naaes, skyldes ikke mindst Hr. Helsengreens rent ud glimrende Vicevært, og da nu Hr. Helsengreen faar den bedste Bidtand af Damerne Sigrid Andersen, Rosenbaum og Ring, er det kun rimeligt, at Folk morede sig. Naar den sidste Del ikke lykkedes saa godt, og dermed hele Aften ikke faldt saa vel ud som den burde, ja, da skyldtes det dels den Omstændighed, at det alvorlige Element ikke alene blandes ind, men faar Overtaget, dels det, at Frk. Zuberlein, der udførte Fernanda Petersens Rolle, ikke magtede de store Ord. Ungdom og Friskhed er her ikke nok; den, der med Virkning skal slynge Samfundet disse Ord ud, maa tillige have den Autoritet, Frøkenen mangler.At Besøget i Gaar var stort, skyldes vel ikke mindst den Omstændighed, at det havde været Konfirmations-Søndag. Glæden var stor – over de første Stykker.
O. Th. J.