Rørt Vande anmeldelser

Det kgl. Teater (AD 1874)

At Fru Gads Arbejder ere i Besiddelse af et kvikt og let Replikskifte, er tidt sagt og anerkendt; dog findes der i „Rørt Vande” adskillige udslidte Tirader og smagløse Ytringer, som kunde have været undgaaede.
PERSONERNE:

BLOMQUIST, Operasanger FRU MELITTA BLOMQUIST, Malerinde
ANTON MUNTHE, Forfatter, (hendes Broder) OSCAR HAMANN, Købmand
FRK. BIRGITTE STEIN SANDER, Journalist
PLUM, Billedhugger FRU ELLINOR PLUM, Forfatterinde
FRU MILLY KRUSE, Skuespillerinde FRU ADELAIDE MONTELLI, Koncertsangerinde
LOUIS PETERSEN, Pianist MARIE, Pige hos Blomquist
EN PIGE HOS PLUMS ET PAR OPVARTERE – DAMER & HERRER


OMTALE OG ANMELDELSER

RØRT VANDE

Premiere paa Det kgl. Teater, 25. september 1895


Politiken – Frederiksborg Amts Avis – Aarhus Stiftstidende – Illustreret Tidende – Kvinden og Samfundet – Jyllands Posten
Politiken, 15. september 1895.
Politiken, 24. september 1895.

Politiken, 25. september 1895.
Fru Emma Gad, der baade er Kommandørinde og Forfatterinde og som færdes med samme Lethed og Elegance i Bourgoisiets Boudoirer og i Kunstens Røgsaloner, har digtet sit nyeste Stykke – det fjerde ny Værk af hende, der fremkommer i Løbet af en Maaned – om en ung Dames Vaklen mellem Borgerligheden og Kunsten, meller Grosserernes Dyd og Bohémeriets Udyd.Den smaa Provinsfrøken, Birgitte Stein, som Fru Mantzius spiller, er kommen ind i en kjøbenhavnsk Kunstnerklike, hvis Medlemmer hovedsagelig udmærker sig ved deres forvirrede ægteskabelige Forhold. Frk. Stein, der er udgaaet direkte fra Provinshjemmets Hyttefad, føler sig ret som en befriet Fisk i det ubundne Kunstnerliv. Og med ung Begejstring kaster hun sin Beundring og Kærlighed paa den bedaarende Forfatter, Anton Munthe, som Hr. Liebmann tolker. Anton Munthe, ligesom de andre i Kunstnerkredsen, er imidlertid, hvad Moralen angaar, en noget fordægtig Person. Han har været gift med en Operettesangerinde, der er løben fra ham og siden har tumlet om i det ryggesløse Evropa som Knejpekunstnerinde, og han staar nu i Forhold til en Forfatterinde, der er i Færd med for hans Skyld, at skilles fra sin fordrukne Mand, Billedhugger Plum (Hr. Reumert). Han skriver tilmed forskruede Farvedigte og symboliske Stykker, der ingen Lykke gør. Denne Mand er paa Nippet til at besnære Frk. Birgitte, der intet aner hverken om hans tidligere Ægteskab eller hans liv med Fru Plum og anser ham for en stor og miskendt Digter, ligesom han anser alle de andre i Kresen for store og ædle Personer: baade det nævnte Ægtepar Plum og den forkælede, affekterede svenske Tenor Blomquist (Hr. Jerndorff) og dennes Frue, Anthon Munthes Søster, der oprindelig har været gift med en raa og svampet norsk Komponist ved Navn Petersen. Endelig hører til den udmærkede Kres en Skuespillerinde (Fru Bloch) og en Journalist (Hr. Mantzius), der ikke synes ganske blottet for Bravhed, og hvis værste Fejl er, at han af Venskab roser Stykker, der literært set, ingen Skaansel fortjener.

Arme lille Birgitte fra Provinsen, der er plumpet ned i dette Sodoma og Gomorrha, hvilket Fru Gad skildsrer som den ironisk iagttagende Forfatterinde hun er.

Heldigvis er Fru Gad dog ogsaa Kommandørinde, og under sin Færden i det kjøbenhavnske Borgerskab har hun truffet alvorligere, værdigere og sædeligere Mennesker. Som Repræsentant for disse fremtræder Købmand Hamann i Hr. Zangenbergs Skikkelse. Han kender Birgitte fra hendes Barndomshjem, de tilsvor en Gang hinanden evig Kærlighed, og, hvor vidt og fjærnt han end siden har faret – han kommer ved Stykkets Begyndelse lige hjem fra en Forretningsrejse i Indien – har han dog aldrig glemt sin Ungdomsbrud.

Man forstaar, at Hamann forfærdes, da han i første Akt møder Birgitte paa en Kafé, hvor hun venter “Kresen”, der skal fejre Opførelsen af Munthes ny Stykke med en Sold. Han opgiver dog ikke Haabet om at redde hende, og det lykkes ham. Efter at Birgitte i sidste Akt har set den forhenværende Fru Munthe, nu Channonettesangerinden Fru Montell, og Fru Blomquists forhenværende Gemal, nu Variéte Klaverspiller Petersen, fremtone i øm Forening som det aabenlyse Symbol paa de kunstneriske Sæders Fordærvelse, slaar hun sig ganske paa Borgerligheden og falder i Købmand Hamanns trofaste og dydige Arme.
Forløber.

Politiken, 26. september 1895.
Hos Dameskræderinden, den lille Spøg, hvormed Fru Emma Gad afsluttede Damernes tvende Festforestillinger, kan maaske betragtes som et Forspil til Rørt Vande. Vi saa dér Fru Gad have travlt med at faa den smaa Provinsfrøken Indfangen af Hovedstadens artistiske Løssluppenhed, personificeret i en udmærket Operetteskuespillerinde, og bortvendt fra sin brave, men prosaiske Forvalter-Ven til en mere flagrende Østergade Erotik.

En og Anden, i Virkeligheden maaske ikke saa Faa, tog nogen Forargelse af det ubetydelige Lejlighedsstykkes vovede Moral.

De Forargede vil nu af Rørt Vande erkende, at deres Alvor var overflødig overfor en saa let spøgende Forfatterinde som Fru Gad. I Rørt Vande, hvis Indhold Politiken i Gaar refererede, viser Fru Gad hvor ilde den lille Provinsdame kommer an, efterat hun fulgte hendes Raad og er bleven svoren Deltager i det glade Københavner-Liv, saadant som det frit og dristigt udfolder sig i en af Fru Gad til hendes Behov opfunden Kunstnerkres. Provinsfrøkenen er paa Nippet til at kaste sig i Armene paa en Forfatter med en ganske uborgerlig Moral. Men nu sender Fru Gad hende til Undsætning og Frelse den før saa haansk behandlede Forvalter under Navnet Købmand Hamann.

I hendes nyeste Stykke er da den fuldkomment afgrænsede Borgerlighed ophøjet til Idealet og Satiren vendt mod Kjøbenhavneriets Zigøjnere.

Saalidt Grund der var til alvorlig Harme over det anmasende Kjøbenhavnere og det artiske Snobberi i Hos Dameskræderinden, saa lidt bør Fru Gads borgerlige, næsten spidsborgerlige, Iver i Rørt Vande forskrække. Hun er hverken i det ene aller det andet Tilfælde saa slem. Hun er i Literaturen en munter Sirfugl, der sidder lunt og forkælet i sit kjæbenhavnske Bur og morer sine Bysbørn med sit letløbende Kunst og sit kvikke Hoveds smaa Pudsigheder. Hun vejer sine Ord kun paa en Slump, ligesom hun ikke smaaligt vrager sine Midler. Hun vilde sikkert selv energisk protestere imod at blive opfattet som en Reverske. Hun har intet andet Formaal end at være en Spøgefugl.

En Spøg er det derfor naturligvis ogsaa, naar Forvalter-Købmanden i sin borgerlige Selvgodhed – i et ikke ulasteligt Dansk – siger følgende, der, hvis det drejede sig om et alvorligt Stykke, kunde opfattes som den af Forfatteren fremsatte Moral:

“Ser De, naar en Zigøjnerlejr har til Huse(!) et Sted, saa glæde Folk sig over deres (Zigøjnerlejrens?) sære Musik, men de lukker dere Døre godt. Er det altsaa sandt, at Kunstnere, aandelig set, er Zigøjnere, eller om De vil – Bohémer, er det saa at de vil nedbryde alle Gærder, der er satte om Hensyn og Pligt, saa maa vi Andre ogsaa have Lov til at hytte, hvad der er os kært, vore Sæder og Idealer og Freden i vore Hjem,”

Naturligvis mener Forfatterinden Fru Gad ikke, at hun sammen med sine Kolleger bør indesluttes i et Ghetto, for at Hr, Hamann kan vogte sin lille Provinskæreste mod Fristere og Fristerinder, der siger: lad bare den kedelige Forvalter løbe! – Saa dum er Fru Gad ikke. Hun, den i de kjøbenhavnske Selskabskrese saa velsete Forfatterinde, véd godt, at der ingen Kløft er befæstet mellem Kunsten og den borgerlige Intelligens; hun véd ogsaa, saare godt, at den officielle Moral, som Borgerskabet skilter med, ikke er megen højtidrlig Bekymring værd, og hun er Kunstnerinde nok til at indse, at de, der bryder over “Gærdet”, ofte, aandelig set”, er de mest moralske.

Nej, man maa ikke tage Fru Gads nye Stykke for andet og mere, end hendes tidligere Stykker var: en Spøg. Det er paa inge maade Udrustet til at taale en tungere Værdsættelse. Det er fra først til sidst en Farce, med al en Farces Overfladiskhed og Overdrivelse. Nærmest minder det i mit Væsen om den art Paradikomedier, som Revyteatrene undertiden har spillet. En Fejl er det derfor, at Fru Gad er gaaet med det til det kgl. Teater, for hvis Spillemaade det ansolut ikke egner sig og som utvivlsomt har vist et altfor vidtdrevet Galanteri ved at antage det. For at Rørt Vande skal kunne virke, maa det absolut spilles i en helt igennem parodierende Tone, Forsøger Skuespillerne at tage blot nogenlunde menneskelig-naturligt paa de Karikaturer, de har at fremstille, forspildes ganske den komiske Virkning, som de i og for sig uvittige Replikker ikke mægter at fremkalde. Kun saa grelt komiske Figurer som den svenske Tenor og den fjottet kokette Skuespillerinde frembyder i sig selv lattervækkende Stof. Ulykken er da, at Spøgefuglen Fru Gad vil have os til at more os over hele sit Kunstner-Balleri, men at Morsomheden, beregnet paa Forvrængning, bliver til flov Kedsomhed, naar den ikke støttes af et vildt Revykomedie-Spil, som man ikke kan forlange af det kgl. Teaters Skuespillere.

Fru Gad har denne Gang formet sin lette Spøg som en Persiflage over sig selv og sine Kolleger. Spøgen er ganske uskuldig, alene af den Grund, at den er saa tydelig overdreven.

Men Behændigheden har svigtet den ellers drevne Forfatterinde. Hun har ikke betænkt, at hendes Parodi-Spøg paa det kgl. Teaters Ej blot til Lyst-Scene vilde trykkes ned til smagløst ufint Vrøvl. Og hun har gjort en for en priviligeret Spøgefugl Kapital-Dumhed. Hun har et Par Gange lagt sin ædle Spidsborger nogle Kraftindignations-Ord i Munden, der, anvendte overfor de af hende som Skive opstillede og som Kunstner forklædte Idioter, som virker ligefrem uhygeligt Laura Kielerske. Fru Gad burde ikke have udsat sig for Mistanke om med Rørt Vande at spekulere i de Aandstarveligheds-Instinkter, som Mænd af Ære paakaldte.

Havde hun med et Par Stænk af sin naturlige Finheds og Elskværdigheds Rafraichisseur fjernet disse ildelugtende Pletter, og havde hun ikke følt sig for fornem til at lade Stykket fremkomme paa Nørrebro eller Frederiksbergs Teater, vilde Rørt Vande, med Hr. Fred. Jensen som den svenske Smørtenor og Hr. Gerner som den erotisk-forvirrede Farvedigter, sikkert have faaet den rette forstaaende Fortolkning og Modtagelse.

Det kgl. Teaters Publikum følte sig lidt forarget og meget forundret, og Morskaben var langtfra ublandet. Egentlig var det kun Fru Oda Nielsen, der ved et reolut og brillant Klovnspil som en Varietésangerinde i et Par enkelte Scener bragte Lystigheden højt til Vejrs. Selv Fru Bloch, der som Skuespillerinden Fru Kruse paa den pudsigste og kunstfærdigste Maade efterlignede alle en Skabedukke-Primadonna unoder, fik ikke ret Tag i Folk. De fleste af de Andre gik raadvilde om med ders Roller, uden Held famlende sig frem i den dem uvante Revy-Genre. Ikke lykkedes det Hr. Jerndorff at slaa den mindste komiske Gnist af Tenorsangeren, og Hr. Liebmann forsøgte paa lidt forældet Punch-Manér at illustrere Forfatteren Munthes moralske Fordærvethed ved lakkerøde Galoche-Sko, røde Silkestrømper og opsmøgede Benklæder. Hr. og Fru Mautzius, der havde nogenlunde skikkelige Mennesker at fremstille, spillede kønt og naturligt.

Efter 1ste Akt fuldkommen Mathed, efter 2den Akt, hvis sidste Scene Fru Oda Nielsen beherskede, ret livligt Bifald, efter 3dje og sidste Akt stærk Hyssen og det mindst mulige Bifald.

Om Fru Gad i Aftes overværede sit Stykkes Opførelse, vil hun have faaet en sikker Fornemmelse af, at hendes tilforn saa velvillige Publikum gav hende et Mishags-Votum, der i lige Grad skyldes Løjerne, som man ikke fandt passende for det kgl. Teater, og de enkelte Forsøg paa en Alvor, hvis Tendens man fandt ganske uværdig for Fru Gad. P.N.

Frederiksborg Amts Avis, 27. september 1895.
LÆS HELE ANMELDELSEN

Aarhus Stiftstidende, 27. september 1895.
LÆS HELE ANMELDELSEN

Illustreret Tidende 6. oktober 1895
LÆS HELE ANMELDELSEN

Kvinden og Samfundet, nr. 10 1895
LÆS HELE ANMELDELSEN

Jyllands Posten, 13. januar 1896
LÆS HELE ANMELDELSEN